Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 januari 2016
Hierbij informeer ik u over het voornemen tot een herziening van de tarievenstelsels
voor vergunningverlening door de Inspectie Leefomgeving en Transport (verder: de ILT)
en Kiwa. Uw Kamer heeft meerdere malen aandacht gevraagd voor tarieven die de ILT
en Kiwa rekenen voor vergunningen. Onlangs nog leidde het schrappen van de vakbekwaamheidseis
voor een ondernemingsvergunning taxi tot Kamervragen over het tarief voor deze vergunning
(Aanhangsel Handelingen II 2015/16, nr. 1275).
Het doel van de herziening is te komen tot meer eenvoud en transparantie en beter
onderbouwde tarieven. Het probleem dat bepaalde tarieven als te hoog worden ervaren,
wordt daar niet (in alle gevallen) mee opgelost, maar de hoogte van het tarief is
wel beter uit te leggen.
De tarieven die Kiwa moet hanteren worden jaarlijks door mij vastgesteld, waar het
de sectoren betreft die onder mijn verantwoordelijkheid vallen. Kiwa doet daartoe
eerst een voorstel en consulteert de brancheorganisaties.
Stapsgewijs naar invoering van een nieuw tarievenstelsel
De ILT is samen met Kiwa een traject gestart om de tarievenstelsels te vereenvoudigen
en te uniformeren, waardoor ze uitlegbaar en transparant worden. Nu is sprake van
een grote differentiatie in tarieven, waardoor het stelsel ondoorzichtig en inefficiënt
is geworden. De nieuwe tarievenstelsels moeten inzicht bieden in de kosten die de
ILT en Kiwa maken voor vergunningverlening en welk deel daarvan wordt doorberekend
in de tarieven.
De eerste stap in het proces is vereenvoudiging van het huidige stelsel, zowel voor
de ILT als Kiwa. Zo is er straks per sector een set van zeven nieuwe tarieven met
een vast bedrag voorzien en voor grote projecten één uurtarief. Nu gaat het vaak nog
om honderden verschillende tarieven. Het stelsel wordt zo transparanter en efficiënter
en leidt tot een vermindering van administratieve lasten.
De tweede stap betreft het verbeteren van de kostendekkendheid van tarieven. Daartoe
zullen de Minister en ik pas besluiten na consultatie van alle sectoren. Vervolgens
zullen we per sector bepalen tot welk niveau de kosten zullen worden doorberekend
in de tarieven en in welk tempo de tarieven naar dat niveau zullen worden gebracht.
Taxitarieven
Het onderwerp tarieven heeft de aandacht van uw Kamer, recent nog in de vorm van Kamervragen
over het tarief voor de ondernemersvergunning taxi (Aanhangsel Handelingen II 2015/16,
nr. 1275). Onder andere wordt gevraagd of, met het schrappen van de vakbekwaamheidseis, deze
lastenverlichting voor het afgeven van de vergunning niet moet worden doorberekend
in het tarief.
Ik vind het van groot belang individuele tarieven niet ad hoc en op zich te beoordelen,
maar als onderdeel van een groter geheel. Daarom mijn pleidooi om de bestaande tarievenstelsels
en de huidige tarieven als geheel aan te pakken. Alleen dan komen we tot een robuust
tarievenstelsel. Aan de beoogde vereenvoudiging wordt al hard gewerkt.
Vervolg
In de komende periode vinden nieuwe consultatierondes met de sector plaats over de
kostprijsberekeningen. Ik zal u in de tweede helft van 2016 nader berichten over de
voortgang van het traject en daarbij met een concreet voorstel komen voor de nieuwe
tarievenstelsels en mogelijke aanpassing van de tarieven.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
S.A.M. Dijksma