31 521
Taxibeleid

nr. 8
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 10 februari 2009

In het Algemeen Overleg van 19 november 2008 (Kamerstuk 31 521, nr. 2) met uw Kamer heb ik mijn taxivisie toegelicht. Tijdens dit Algemeen Overleg heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de tijd die nodig is om de taxivisie uit te werken.

Graag informeer ik u over de 10 projecten die zijn onderscheiden. Ik heb een overzicht bijgevoegd, waarop per project de geschatte doorlooptijd is aangegeven.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

BIJLAGE

Planning projecten Taxivisie

In onderstaand overzicht is de totaal benodigde tijd weergegeven voor onderzoek, overleg (met de branche, lagere overheden, consumentenorganisaties), het concretiseren en vergelijken van beleidsopties en het voorbereiden van besluitvorming. De uitkomsten van de onderstaande projecten zijn naar verwachting aanleiding voor het aanpassen van weten regelgeving. De voor aanpassing van wet- en regelgeving benodigde tijd is niet in deze planning opgenomen.

1. Marktindeling (beleidskeuze na het uitwerken van onderscheid in deelmarkten in de taxibranche, als basis voor een te maken onderscheid in te stellen eisen aan taxichauffeurs): gereed vóór zomer 2009.

2. Ondernemersvergunning (beleidskeuze omtrent verlichten van eisen of afschaffen van ondernemersvergunning; maatwerk): gereed vóór zomer 2009.

3. Vakbekwaamheidseisen chauffeur (beleidskeuze over het afstemmen van eisen op doelgroepen; maatwerk): gereed vóór zomer 2009.

4. Groepsvorming en toegang standplaats (beleidskeuze ten aanzien van het verplichten van groepsvorming, waardoor taxichauffeurs beter herkenbaar en aanspreekbaar worden): gereed vóór zomer 2009.

5. Tarieven (beleidskeuze naar aanleiding van een vergelijking van de huidige tariefstructuur en de door KNV Taxi voorgestelde alternatieve tariefstructuur, het zogenaamde «dubbelsysteem»): gereed vóór zomer 2009.

6. Rij- en rusttijden (onderzoek naar nut & noodzaak van de huidige regeling en beleidskeuze omtrent versoepeling van de regeling): gereed vóór zomer 2009.

7. Taxigerelateerde diensten (onderzoek naar nieuwe en bestaande taxigerelateerde diensten en bijzondere voertuigen; beleidskeuze over opnemen van deze diensten in de WP2000): gereed vóór zomer 2009.

8. Klachten, toezicht en sanctionering (beleidskeuze t.a.v. nieuw samenhangend systeem van toezicht en sanctionering); gereed vóór zomer 2009.

9. Vervoerplicht (beleidskeuze ten aanzien van het vastleggen van een wettelijke vervoerplicht op nationaal niveau, dan wel het toedelen van de bevoegdheid aan gemeenten: gereed vóór zomer 2009.

10. Gemeentelijke Bevoegdheden (beleidskeuzes over het decentraliseren van bevoegdheden en verantwoordelijkheden): gereed vóór zomer 2009.

Naar boven