nr. 8
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 10 februari 2009
In het Algemeen Overleg van 19 november 2008 (Kamerstuk 31 521,
nr. 2) met uw Kamer heb ik mijn taxivisie toegelicht. Tijdens dit Algemeen
Overleg heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de tijd die nodig
is om de taxivisie uit te werken.
Graag informeer ik u over de 10 projecten die zijn onderscheiden. Ik heb
een overzicht bijgevoegd, waarop per project de geschatte doorlooptijd is
aangegeven.
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa
BIJLAGE
Planning projecten Taxivisie
In onderstaand overzicht is de totaal benodigde tijd weergegeven voor
onderzoek, overleg (met de branche, lagere overheden, consumentenorganisaties),
het concretiseren en vergelijken van beleidsopties en het voorbereiden van
besluitvorming. De uitkomsten van de onderstaande projecten zijn naar verwachting
aanleiding voor het aanpassen van weten regelgeving. De voor aanpassing van
wet- en regelgeving benodigde tijd is niet in
deze planning opgenomen.
1. Marktindeling (beleidskeuze na het uitwerken
van onderscheid in deelmarkten in de taxibranche, als basis voor een te maken
onderscheid in te stellen eisen aan taxichauffeurs): gereed vóór
zomer 2009.
2. Ondernemersvergunning (beleidskeuze omtrent
verlichten van eisen of afschaffen van ondernemersvergunning; maatwerk): gereed
vóór zomer 2009.
3. Vakbekwaamheidseisen chauffeur (beleidskeuze
over het afstemmen van eisen op doelgroepen; maatwerk): gereed vóór
zomer 2009.
4. Groepsvorming en toegang standplaats (beleidskeuze
ten aanzien van het verplichten van groepsvorming, waardoor taxichauffeurs
beter herkenbaar en aanspreekbaar worden): gereed vóór zomer
2009.
5. Tarieven (beleidskeuze naar aanleiding
van een vergelijking van de huidige tariefstructuur en de door KNV Taxi voorgestelde
alternatieve tariefstructuur, het zogenaamde «dubbelsysteem»):
gereed vóór zomer 2009.
6. Rij- en rusttijden (onderzoek naar nut &
noodzaak van de huidige regeling en beleidskeuze omtrent versoepeling van
de regeling): gereed vóór zomer 2009.
7. Taxigerelateerde diensten (onderzoek naar
nieuwe en bestaande taxigerelateerde diensten en bijzondere voertuigen; beleidskeuze
over opnemen van deze diensten in de WP2000): gereed vóór zomer
2009.
8. Klachten, toezicht en sanctionering (beleidskeuze
t.a.v. nieuw samenhangend systeem van toezicht en sanctionering); gereed vóór
zomer 2009.
9. Vervoerplicht (beleidskeuze ten aanzien
van het vastleggen van een wettelijke vervoerplicht op nationaal niveau, dan
wel het toedelen van de bevoegdheid aan gemeenten: gereed vóór
zomer 2009.
10. Gemeentelijke Bevoegdheden (beleidskeuzes
over het decentraliseren van bevoegdheden en verantwoordelijkheden): gereed
vóór zomer 2009.