Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 februari 2013
Met deze brief informeer ik u over mijn besluit de datum voor het verplicht gebruik
van de Boordcomputer Taxi (BCT) in de straattaxi beperkt uit te stellen.
De BCT is een belangrijk instrument voor betere handhaving van regelgeving en vermindering
van administratieve lasten voor de taxibranche.
De regelgeving over de BCT is in oktober 2011 in werking getreden. Die hield onder
meer in dat de BCT per 1 oktober 2013 verplicht is in de straattaxi en dat voor elke
BCT die is ingebouwd en geactiveerd een subsidie van € 600,– beschikbaar is. Het gaat
in totaal om ruim 30.000 taxi’s. Voor taxi’s die in het zogenaamde contractvervoer
worden ingezet geldt de BCT-verplichting per 1 februari 2015, vanwege langjarige contracten
in deze sector. Na 1 oktober 2013 is er echter geen recht meer op subsidie.
De ontwikkeling en levering van de BCT is in 2010 overgelaten aan de markt. Vier fabrikanten
zijn daadwerkelijk daarmee begonnen. De verwachting was dat de BCT ruim voor oktober
2013 op de markt zou komen, zodat de taxivervoerders voldoende tijd zouden hebben
voor oriëntatie op de markt, maken van een keuze, bestellen en inbouwen van de BCT.
De fabrikanten hebben evenwel veel meer tijd nodig gehad voor de ontwikkeling van
de BCT dan voorzien. De vertraging hangt mede samen met het feit dat fabrikanten een
geheel nieuw apparaat moesten ontwikkelen, en met het voldoen aan de eisen die aan
de beveiliging van de BCT en de software worden gesteld. De verwachting van de vier
fabrikanten is nu dat zij in de periode februari tot april met hun BCT-product op
de markt komen.
Voor de taxivervoerders rest tot aan de datum van verplichting ongeveer 6 maanden
voor hun keuze-, bestel- en inbouwproces.
Zoals ik onlangs in mijn beantwoording van Kamervragen (Aanhangsel Handelingen II
2012/13, nr. 1209) heb aangegeven acht ondernemersvereniging KNV Taxi de resterende termijn tot 1 oktober
2013 niet meer toereikend. Connexxion Taxi Services, die met een groot aantal voertuigen
taxivervoer verricht, sluit zich hierbij aan. Fabrikanten hebben gemeld dat inbouw
en activering van ruim 30.000 BCT’s voor 1 oktober nog net haalbaar zou zijn.
Na overleg met betrokken partijen ben ik tot de conclusie gekomen dat de kans op een
ordelijk en voor de taxivervoerders acceptabel verloop van inbouw en activering van
BCT’s voor 1 oktober 2013 met de dag kleiner wordt. Ik heb daarom besloten ruimte
te scheppen voor uitstel van de verplichting om per 1 oktober de BCT in straattaxi’s
ingebouwd en geactiveerd te hebben. Concreet betekent dit het volgende:
-
1. de datum van 1 oktober 2013 zal ik schrappen door wijziging van de desbetreffende
Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). In de AMvB wordt opgenomen dat de datum van
verplichting bij ministeriële regeling wordt vastgesteld. De juridische procedure voor de wijziging van de
AMvB moet nu in gang worden gezet om de AMvB tijdig gereed te hebben;
-
2. een nieuwe datum van verplichting, die zo dicht mogelijk bij 1 oktober 2013 komt te
liggen, stel ik voor de zomer vast bij Ministeriële Regeling;
-
3. de tijdelijke subsidieregeling BCT schuift mee op met de termijn van uitstel;
-
4. een uitstel van de datum van 1 oktober 2013 voor de BCT in de straattaxi heeft geen
gevolgen voor de verplichting van de BCT in het contractvervoer. De oorspronkelijk
vastgelegde einddatum van verplichting van de BCT voor het contractvervoer blijft
gehandhaafd op 1 februari 2015.
Ik zal u zo spoedig mogelijk nader informeren over de nieuwe datum, waarop de verplichting
voor het gebruik van de Boordcomputer Taxi (BCT) in de straattaxi in werking zal treden.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld