31 521 Taxibeleid

Nr. 69 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 februari 2013

Met deze brief informeer ik u over mijn besluit de datum voor het verplicht gebruik van de Boordcomputer Taxi (BCT) in de straattaxi beperkt uit te stellen.

De BCT is een belangrijk instrument voor betere handhaving van regelgeving en vermindering van administratieve lasten voor de taxibranche.

De regelgeving over de BCT is in oktober 2011 in werking getreden. Die hield onder meer in dat de BCT per 1 oktober 2013 verplicht is in de straattaxi en dat voor elke BCT die is ingebouwd en geactiveerd een subsidie van € 600,– beschikbaar is. Het gaat in totaal om ruim 30.000 taxi’s. Voor taxi’s die in het zogenaamde contractvervoer worden ingezet geldt de BCT-verplichting per 1 februari 2015, vanwege langjarige contracten in deze sector. Na 1 oktober 2013 is er echter geen recht meer op subsidie.

De ontwikkeling en levering van de BCT is in 2010 overgelaten aan de markt. Vier fabrikanten zijn daadwerkelijk daarmee begonnen. De verwachting was dat de BCT ruim voor oktober 2013 op de markt zou komen, zodat de taxivervoerders voldoende tijd zouden hebben voor oriëntatie op de markt, maken van een keuze, bestellen en inbouwen van de BCT.

De fabrikanten hebben evenwel veel meer tijd nodig gehad voor de ontwikkeling van de BCT dan voorzien. De vertraging hangt mede samen met het feit dat fabrikanten een geheel nieuw apparaat moesten ontwikkelen, en met het voldoen aan de eisen die aan de beveiliging van de BCT en de software worden gesteld. De verwachting van de vier fabrikanten is nu dat zij in de periode februari tot april met hun BCT-product op de markt komen.

Voor de taxivervoerders rest tot aan de datum van verplichting ongeveer 6 maanden voor hun keuze-, bestel- en inbouwproces.

Zoals ik onlangs in mijn beantwoording van Kamervragen (Aanhangsel Handelingen II 2012/13, nr. 1209) heb aangegeven acht ondernemersvereniging KNV Taxi de resterende termijn tot 1 oktober 2013 niet meer toereikend. Connexxion Taxi Services, die met een groot aantal voertuigen taxivervoer verricht, sluit zich hierbij aan. Fabrikanten hebben gemeld dat inbouw en activering van ruim 30.000 BCT’s voor 1 oktober nog net haalbaar zou zijn.

Na overleg met betrokken partijen ben ik tot de conclusie gekomen dat de kans op een ordelijk en voor de taxivervoerders acceptabel verloop van inbouw en activering van BCT’s voor 1 oktober 2013 met de dag kleiner wordt. Ik heb daarom besloten ruimte te scheppen voor uitstel van de verplichting om per 1 oktober de BCT in straattaxi’s ingebouwd en geactiveerd te hebben. Concreet betekent dit het volgende:

  • 1. de datum van 1 oktober 2013 zal ik schrappen door wijziging van de desbetreffende Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). In de AMvB wordt opgenomen dat de datum van verplichting bij ministeriële regeling wordt vastgesteld. De juridische procedure voor de wijziging van de AMvB moet nu in gang worden gezet om de AMvB tijdig gereed te hebben;

  • 2. een nieuwe datum van verplichting, die zo dicht mogelijk bij 1 oktober 2013 komt te liggen, stel ik voor de zomer vast bij Ministeriële Regeling;

  • 3. de tijdelijke subsidieregeling BCT schuift mee op met de termijn van uitstel;

  • 4. een uitstel van de datum van 1 oktober 2013 voor de BCT in de straattaxi heeft geen gevolgen voor de verplichting van de BCT in het contractvervoer. De oorspronkelijk vastgelegde einddatum van verplichting van de BCT voor het contractvervoer blijft gehandhaafd op 1 februari 2015.

Ik zal u zo spoedig mogelijk nader informeren over de nieuwe datum, waarop de verplichting voor het gebruik van de Boordcomputer Taxi (BCT) in de straattaxi in werking zal treden.

De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven