31 521
Taxibeleid

nr. 6
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT, DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN DE STAATSSECRETARISSEN VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT EN VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 januari 2009

Op 26 juni 2008 heeft u de Toekomstvisie Taxibeleid met als bijlage het rapport «Handreikingen voor hoogwaardig contractvervoer» (TK 31 521, nr. 1) ontvangen. Over het in de toekomstvisie toegezegde implementatieplan voor de verbetering van het contractvervoer informeren wij u hierbij.

De afgelopen maanden hebben vertegenwoordigers van de taxibranche, vakbonden, reizigersorganisaties, gemeenten, zorgverzekeraars en rijksoverheid de toekomstvisie uitgewerkt. De sleutel voor verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer ligt in de wijze van contracteren en het toezien op de uitvoering daarvan door de opdrachtgevers. Langs deze lijnen hebben wij samen met betrokken partijen een implementatieplan opgesteld. Concreet ziet dit er als volgt uit.

1. Informatie over kwaliteit contractvervoer

Informatie over de kwaliteit van de prestaties in het contractvervoer is een voorwaarde om de uitvoering van de contracten goed te kunnen monitoren. Hiervoor wordt het volgende traject uitgezet:

• bepalen van de kwaliteitsaspecten in de zeven regelingen1 van het contractvervoer; dat kan bijvoorbeeld de dienstverlening door de chauffeur betreffen, de voorzieningen in het voertuig en de tijdigheid van het vervoer;

• bepalen van de indicatoren en de methode(n) om de kwaliteitsaspecten te meten;

• vastleggen in voorbeeld- of modelovereenkomsten van de kwaliteitsaspecten, de indicatoren daarvan, de meetmethode(n) en de wijze waarop de opdrachtgever informatie over de uitvoering van het contract zou kunnen verkrijgen.

Met de resultaten van dit traject kunnen opdrachtgevers de kwaliteit van de uitvoering beter definiëren en bewaken (monitoren).

De planning is dat de resultaten van dit traject in het voorjaar van 2009 beschikbaar zijn.

2. Handboek professioneel aanbesteden

Een te ontwikkelen «handboek professioneel aanbesteden» biedt opdrachtgevers handreikingen voor een betere aanbesteding van contractvervoer. De verantwoordelijkheid voor het contractvervoer is grotendeels gedecentraliseerd naar gemeenten, AWBZ-instellingen en zorgverzekeraars.

Aan opdrachtnemers geeft het handboek handreikingen voor de kwaliteitsaspecten bij aanbestedingen, de te leveren prestaties en de te verstrekken informatie daarover. Opdrachtnemers zijn vooral taxiondernemingen.

Tot slot is een doel van het handboek de rol en betrokkenheid van gebruikers te versterken. Dat geldt in de verschillende fasen van aanbesteding en contractperiode, zoals bij het opstellen van de eisen bij een aanbesteding en bij het monitoren van de uitvoering van contracten.

Het handboek zal per regeling in het contractvervoer voorbeeld- of modelovereenkomsten bevatten met daarin de uitwerking van de volgende thema’s:

a. het betrekken van gebruikers(organisaties) bij het opstellen van aanbestedingseisen en tijdens de uitvoering van contracten, met inbegrip van de mogelijkheden van facilitatie van dit proces;

b. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over de kwaliteit van de te leveren prestaties;

c. afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer over het monitoren van de kwaliteitseisen in de contracten;

d. het opleggen van sancties als de opdrachtnemer niet aan de contracteisen voldoet, zoals een bonus-malus regeling;

e. het bevorderen van juiste beeldvorming door verbeterde informatievoorziening aan de gebruikers;

f. het vormgeven en bekend maken van een klachtenregeling.

De planning is dat het handboek in de zomer van 2009 gereed is.

3. Communicatie handboek

Het is van groot belang het handboek samen met betrokken partijen actief onder de aandacht van de potentiële gebruikers te brengen, opdat het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. Hiervoor zetten we gezamenlijk een intensieve communicatiecampagne op.

Deze fase start na de zomer van 2009 en zal tot eind 2010 duren. Daarna volgt een evaluatie om te beoordelen of de beoogde resultaten zijn bereikt.

De uitvoering van het implementatieplan is inmiddels gestart. De opdracht hiervoor is uitgezet bij het KpVV, het Kennisplatform Verkeer en Vervoer1.

Wij zijn van mening dat we met het nu ingezette traject perspectief bieden op concrete verbetering van de kwaliteit van het contractvervoer.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

A. Klink

De staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

M. Bussemaker

De staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen,

S. A. M. Dijksma


XNoot
1

Leerlingenvervoer, WIA-vervoer, zittend ziekenvervoer, AWBZ-vervoer, Wmo-vervoer, bovenregionaal vervoer gehandicapten (Valys) en collectief vraagafhankelijk vervoer (Regiotaxi).

XNoot
1

Het KpVV ondersteunt als onafhankelijk instituut de decentrale overheden bij het ontwikkelen en realiseren van hun verkeers- en vervoerbeleid. Daarbij staat de huidige en toekomstige klantvraag centraal.

Naar boven