31 521 Taxibeleid

Nr. 51 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 4 juni 2010

Met deze brief wil ik uw Kamer graag informeren dat op 28 mei 2010 een wijziging van het Besluit personenvervoer (Bp2000), houdende regels ter bevordering van de kwaliteit in het taxivervoer, is gepubliceerd (Stb. 2010, 193). Deze wijziging van het Bp2000 is onderdeel van de uitwerking van het ingezette beleid voor het straattaxivervoer, waarover ik op 25 maart 2010 met uw Kamer heb gesproken1.

Belangrijk onderdeel van de gewijzigde regelgeving betreft de mogelijkheid dat ik in bijzondere omstandigheden kan besluiten tot schorsing van de chauffeurspas. In mijn brief van 9 maart 20102 heb ik uw Kamer hierover reeds geïnformeerd.

Van bijzondere omstandigheden kan bijvoorbeeld sprake zijn bij ernstige incidenten waarbij in ernstige mate afbreuk wordt gedaan aan het belang van veilig taxivervoer, en het niet verantwoord wordt geacht om de taxichauffeur het taxivervoer te laten verrichten. De wijziging van het Bp2000 voorziet erin dat in deze gevallen, hangende het onderzoek naar de feiten en omstandigheden, besloten kan worden de chauffeurspas te schorsen. Deze mogelijkheid draagt bij aan de gewenste kwaliteitsverbetering in het straattaxivervoer. De wijziging van het Bp2000 zal met ingang van 1 juli 2010 in werking treden.

Voor overige onderdelen van het ingezette beleid voor het straattaxivervoer is een wijziging van de Wet personenvervoer 2000 vereist. Zoals ik uw Kamer heb toegezegd tijdens het Algemeen Overleg op 25 maart 2010, is mijn inzet er op gericht dit wetsvoorstel voor het zomerreces naar uw Kamer te sturen.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Kamerstukken II 2009/10, 31 521, nr. 49.

XNoot
2

Kamerstukken II 2009/10, 31 521, nr. 45.

Naar boven