31 521 Taxibeleid

Nr. 50 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 21 mei 2010

Tijdens het Algemeen Overleg over Taxi op 25 maart jl. (Kamerstuk 31 521, nr. 49) heb ik toegezegd uw Kamer schriftelijk te informeren over de achtergrond van het monopolie van Sdu Uitgevers ten aanzien van de werkmap rij- en rusttijden. Met deze brief kom ik aan deze toezegging tegemoet.

De huidige werkmap rij- en rusttijden voor taxichauffeurs vindt reeds zijn oorsprong in de uit 1936 daterende Rijtijdenwet. De afgifte van de werkmap door Sdu Uitgevers is thans neergelegd in artikel 3 van de ministeriële Regeling werkmap, die tegelijk met het Arbeidstijdenbesluit vervoer in werking getreden is met ingang van 1 december 1998.

Vóór 1988 was het bedrijf onder de naam Staatsdrukkerij en Uitgeverij als staatsbedrijf een onderdeel van de overheid. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid hebben de ontwikkeling, productie en levering van de in 1998 geïntroduceerde werkmap neergelegd bij Sdu Uitgevers. Op dat moment was Sdu Uitgevers een vennootschap waarvan de aandelen volledig in handen waren van de rijksoverheid. Vanuit deze positie leverde Sdu Uitgevers vele officiële documenten, waaronder het voormalige werkboekje, gebruikt onder het regime van de Rijtijdenwet.

In de periode tussen 1998 en 2007 is de werkmap rij- en rusttijden regelmatig bijgesteld naar aanleiding van ervaringen bij de handhaving. Vooral het in omloop zijn van falsificaties en fraude bij het gebruik van de werkmap waren voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat enkele malen aanleiding om Sdu Uitgevers te vragen nieuwe veiligheidskenmerken aan te brengen in de werkmap. Voorbeelden van in de loop van de tijd aangebrachte extra veiligheidsborgen zijn doornummering van de weekstaat en herhaling van de nummering van de werkmap. Deze kwaliteitsverhogende wijzigingen hebben een kostenverhogend effect gehad op de productie van de werkmap.

Naar aanleiding van een besluit in 2006 van het Ministerie van Financiën tot verkoop van de aandelen van Sdu Uitgevers, sloot de Staat der Nederlanden op 5 maart 2007 een verkoopovereenkomst voor al zijn aandelen met een consortium.

Per brief van 25 november 2009 (Kamerstuk 31 521, nr. 42) heeft de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat de Tweede Kamer op de hoogte gesteld van het besluit om het alleenrecht tot levering van de werkmap van Sdu Uitgevers op te heffen per 1 juli 2010. De hiertoe strekkende regeling is op 1 april in de Staatscourant verschenen.

Tijdens het Algemeen Overleg op 25 maart heeft het lid Aptroot aangegeven blij te zijn met de opheffing van het alleenrecht van Sdu Uitgevers tot levering van de werkmap rij- en rusttijden voor taxichauffeurs per 1 juli 2010, maar niettemin een onderzoek te willen zien naar misbruik van de monopoliepositie in het verleden. In reactie hierop heb ik aangegeven mijn beoordeling van de zinvolheid van een dergelijk onderzoek afhankelijk te stellen van het beeld dat naar voren komt uit de beschrijving van de historische achtergrond van het toegekende alleenrecht. Conclusie hieruit is dat bovengenoemde feiten mij geen aanleiding geven voor een onderzoek naar mogelijk misbruik van het alleenrecht van Sdu Uitgevers.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

Naar boven