31 521
Taxibeleid

nr. 48
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 maart 2010

Hierbij ontvangt u het rapport «Evaluatie productformule Regiotaxi 2004–2009»1.

Dit rapport is in mijn opdracht opgesteld door AGV Movares. Het geeft aan in welke mate vervoersautoriteiten de kenmerken van de productformule, productnaam en logo van Regiotaxi toepassen.

Aanleiding

Op 11 november 2004 is in het NMB (Nationaal Mobiliteits Beraad) de productformule voor het collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) vastgesteld. Dit is deur tot deur vervoer op afroep met taxivoertuigen. CVV wordt ingezet in de plaats van opgeheven of ontbrekende busverbindingen en is een aanvulling op regulier openbaar vervoer. De productformule omvat een aantal kenmerken, zoals de tijden van beschikbaarheid, de vooraanmeldtijd en de terugbelservice. Dit biedt de reiziger, bij deze vervoersvorm, meer houvast.

Tijdens het algemeen overleg met uw kamer op 26 januari 2005 heeft mijn ambtsvoorganger, mevrouw Peijs, toegezegd eens in de drie of vier jaar een evaluatie van de productformule van CVV uit te voeren.

Op 31 mei 2006 is Regiotaxi als landelijke soortnaam voor CVV geïntroduceerd, samen met een logo. Gebruik van naam en logo is niet verplicht, maar wel sterk aanbevolen.

Ter nakoming van de toezegging heb ik in 2009 een evaluatie van de productformule laten uitvoeren. Daarbij zijn ook het gebruik van de naam Regiotaxi en van het logo door de opdrachtgevers (decentrale overheden) betrokken.

Resultaten

Het onderzoek geeft aan dat de onderscheiden 39 systemen van CVV de productformule vrijwel integraal toepassen. In enkele gevallen hanteren de vervoersautoriteiten betere voorwaarden, zoals ruimere tijden van beschikbaarheid.

De naam Regiotaxi is bij 26 systemen in gebruik. De overige systemen hanteren een naam geënt op taxi, zoals OV-taxi en Taxibus, of op hopper, zoals Rijnstreekhopper en Molenhopper.

Het logo van de Regiotaxi wordt door 16 systemen gebruikt. Vier opdrachtgevers geven aan het logo te gaan gebruiken.

De resultaten stemmen mij tot tevredenheid. De productformule voldoet goed, de naam Regiotaxi wordt nu door tweederde toegepast, het gebruik van het logo kan nog beter.

In het Nationaal Mobiliteits Beraad (NMB) van 28 januari 2010 is het evaluatierapport besproken. Het NMB onderschrijft de conclusies. Bij die gelegenheid zijn de (desbetreffende) decentrale overheden opgeroepen het gebruik van naam en logo van de Regiotaxi te stimuleren.

Vervolg

Het rapport en de conclusies geven mij geen aanleiding tot vervolgacties. Het is aan de decentrale overheden, als opdrachtgevers van CVV/Regiotaxi, om de conclusies en aanbevelingen uit het rapport ter harte te nemen.

Tot slot merk ik op dat dit evaluatierapport de aanbodkant van de Regiotaxi betreft. Hoe reizigers de Regiotaxi ervaren is onderdeel van het traject om de kwaliteit van het contractvervoer te verbeteren. In dat kader is een meting van de door reizigers beleefde kwaliteit van het contractvervoer, waaronder Regiotaxi, uitgevoerd. Hierover informeer ik uw Kamer separaat.

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings


XNoot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven