nr. 46
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2010
Hierbij ontvangt u mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn
en Sport en de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap het rapport «De
kwaliteit in het contractvervoer, een 0-meting onder eindgebruikers».1 Dit rapport is in onze opdracht opgesteld door TNS Consult.
Doel van het rapport is de kwaliteit van zes verschillende vormen van contractvervoer2 per taxi(bus) te schetsen, als startpunt voor de implementatie
van het verbetertraject dat eind 2009 is ingezet.
Aanleiding
Naar aanleiding van klachten over het contractvervoer is in 2008 onderzocht
welke problemen zich voordoen en welke oplossingen denkbaar zijn. Resultaat
hiervan is het rapport «Handreikingen voor hoogwaardig contractvervoer».
Dit heeft eind 2008 geleid tot een traject gericht op verbetering van de kwaliteit
van het contractvervoer. Dit traject moet leiden tot het kwalitatief goed
aanbesteden door opdrachtgevers, onder andere door het voldoende betrekken
van eindgebruikers. Daarnaast is betere monitoring van de uitvoering van de
contracten een belangrijk doel. Dit verbetertraject wordt gezamenlijk met
alle betrokken partijen doorlopen.
Eerste product van dit traject zijn de handboeken «professioneel
aanbesteden», die op 1 oktober 2009 zijn gepresenteerd. U heeft
deze handboeken per brief van 5 oktober 2009 (kamerstuk 31 521–39)
ontvangen. Volgende stap is stimulering van het gebruik van de handboeken,
als onderdeel van de intensieve, gezamenlijke communicatiecampagne «kwaliteitsimpuls
contractvervoer». Daartoe is een breed communicatieprogramma per vervoersvorm
ontwikkeld.
Om te kunnen vaststellen of de verbeteracties ook daadwerkelijk tot hogere
kwaliteit van het contractvervoer leiden, is in het najaar van 2009 een 0-meting
uitgevoerd. De opzet van deze 0-meting is in nauw overleg met betrokken (consumenten)organisaties3 tot stand gekomen. De komende jaren vinden vervolgmetingen
plaats, zodat het effect van de handboeken en van de bijbehorende
communicatiecampagne vastgesteld kan worden. Daarmee is het instrumentarium
ontwikkeld waar uw Kamer bij motie (kamerstuk 31 521–13) om heeft
gevraagd.
Resultaat 0-meting
Het algemene rapportcijfer van de door reizigers beleefde kwaliteit van
het contractvervoer is 7,2. Dit cijfer komt overeen met de uitkomst van de
OV-klantenbarometer 2008 en van de taximonitor 2009. Ruim tweederde van de
reizigers is tevreden over de onderscheiden kwaliteitsaspecten van contractvervoer
(tijdigheid, kwaliteit chauffeur, veilig en comfortabel vervoer, informatievoorziening,
klachtenprocedure, kennis vervoergebied, informatie bij vertraging/terugbelservice,
en vastigheid en geschiktheid vervoer). Zeer tevreden zijn de reizigers over
de vriendelijkheid van de chauffeur en over het comfort van het taxivoertuig.
Hoewel dit resultaat tot tevredenheid stemt, is het ook belangrijk te
kijken naar de aspecten van de kwaliteit waarover reizigers minder positief
zijn. Verbetering van deze aspecten is immers het gemeenschappelijke doel.
Uit het onderzoek blijkt dat volgens de reizigers vooral bij de stiptheid
van de rit en bij de drempel om een klacht in te dienen verbetering nodig
is. Bij de stiptheid gaat het niet alleen om het tijdstip van vertrek en aankomst,
maar ook om de wachttijd en de (om)rijtijd. Bij de klachtendrempel gaat het
vooral om het vermoeden van reizigers dat hun klacht niet zou worden opgelost
en om terughoudendheid bij het melden van ontevredenheid.
Samen met andere naar voren gekomen aspecten zijn dit belangrijke aanknopingspunten
voor de lopende communicatiecampagne om de kwaliteit van de verschillende
vormen van contractvervoer te verbeteren. Deze onderwerpen komen ook uitgebreid
aan bod in de handboeken «professioneel aanbesteden».
Vervolg
De onderzoekers benadrukken dat de resultaten tussen de zes vormen van
contractvervoer niet met elkaar zijn te vergelijken, vanwege de grote verschillen
in de aard en vorm van het vervoer. Daarom is de aanpak van de knelpunten
ook gedifferentieerd naar vervoersvorm. De communicatiecampagne is hierop
toegesneden.
De 1-meting vindt dit najaar plaats. Naar verwachting zal uw Kamer voorjaar
2011 hierover worden geïnformeerd.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings
XNoot
1Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.
XNoot
2Regiotaxi (collectief vraagafhankelijk vervoer), Wmo-vervoer, Valysvervoer,
leerlingenvervoer, zittend ziekenvervoer en AWBZ-vervoer.
XNoot
3ANBO, CG-Raad, CNV, CSO, FNV, KNV Taxi, VNG, Zorgverzekeraars Nederland.