31 521
Taxibeleid

nr. 25
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 8 september 2009

Met de vertegenwoordigers van de G4 heeft mijn ambtsvoorganger voor de jaren 2006–2007 een taxiconvenant gesloten dat was gericht op het verbeteren van de kwaliteit van het straattaxivervoer in deze gemeenten.

Voor de jaren 2008–2009 heb ik een nieuw convenant gesloten met dezelfde doelstelling. Vanaf 2006 is daarmee in totaal € 3,5 miljoen beschikbaar gesteld voor uiteenlopende projecten. Zo is in Amsterdam de inrichting van taxistandplaatsen aangepast en is er meer toezicht gekomen bij Amsterdam CS. In Rotterdam is de Stichting Kwaliteitsverbetering Taxi Rotterdam opgericht, om de samenwerking tussen ondernemers te verbeteren. Utrecht werkt aan de oprichting van het Taxiplatform Regio Utrecht, ook gericht op een betere samenwerking tussen ondernemers. In Den Haag zijn taxi-plusstandplaatsen voor keurmerktaxi’s aangelegd.

Zoals ik in mijn brief van 9 juli jl. (Uitwerking Taxivisie; 31 521, nr. 23) aan uw Kamer heb aangegeven, werk ik aan aanpassing van de Wet Personenvervoer 2000 om het kwaliteitsniveau van de straattaxi te bevorderen. Doel van de maatregelen en de nieuwe aanpak is een betrouwbare en betaalbare taxi in heel Nederland.

Uit de analyse die ten grondslag heeft gelegen aan bovengenoemde brief blijkt dat de knelpunten zich met name in de grote steden voordoen. Om de voorbereiding en implementatie van de nieuwe wet goed te begeleiden, bied ik de G4 aan het convenant met één jaar te verlengen.

In het kader van deze verlenging stel ik een subsidie van € 1 miljoen ter beschikking voor mede-financiering van projecten van de G4, onder dezelfde voorwaarden als in het huidige taxiconvenant vastgelegd.

De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,

J. C. Huizinga-Heringa

Naar boven