Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 maart 2021
De indeling van de rijksdienst wordt regelmatig aangepast aan de eisen van de tijd.
Daarnaast worden met enige regelmaat nieuwe taken aan de rijksdienst toevertrouwd.
Of worden bestaande taken anders ingevuld. Bij dit (opnieuw) vormgeven van publieke
taken staan de beslissers voor een aantal keuzes. Zij moeten bepalen welke manier
van organiseren de voorkeur geniet. Wanneer de keuze op taakvervulling door de rijksoverheid
valt, is het vervolgens de vraag wat de beste vorm van organiseren is: als onderdeel
van een ministerie, als een intern of extern verzelfstandigde eenheid, als een stichting
of andere privaatrechtelijke rechtspersoon of misschien als een adviesorgaan?
Voor het omgaan met dergelijke vragen bestaan er op onderdelen diverse kaders. Voor
zelfstandige bestuursorganen en adviescolleges gelden kaderwetten. Bij andere onderwerpen
(agentschappen, topstructuur en topformatie, functiegebouw rijk, planbureaus, inspecties)
bestaan er rijksbrede regels. Een aantal functies in de rijksdienst, zoals de secretaris-generaal
en de directeur Financieel-Economische Zaken, zijn in specifieke regelgeving nader
omschreven. Met al deze voorschriften is een veelheid aan normen beschikbaar. Hoe
met deze beschikbare normen om wordt gegaan en hoe te handelen bij niet nader geregelde
onderdelen van de organisatie van de rijksdienst is ook dikwijls een kwestie van gevestigde
praktijk. Soms is die neergelegd in brieven en nota’s aan de Tweede Kamer of in besluiten
of handreikingen van interdepartementale organen.
De staatscommissie Herziening parlementair stelsel overwoog in zijn eindrapport «Lage
drempels, hoge dijken» dat de meeste uitgangspunten en besliskaders over de organisatie
van de (rijks)overheid nu verspreid zijn opgetekend in nota’s, brieven en beleidsdocumenten.
Voor de kenbaarheid en de eenduidigheid van uitgangspunten is dat volgens de commissie
niet bevorderlijk.
In een nadere reactie op het advies van de staatscommissie heb ik in mijn brief van
6 december 2019 aangekondigd de bestaande afspraken over de inrichting van de rijksdienst
vast te leggen in een toegankelijk overzicht (Kamerstuk 34 430, nr. 13). Dat gebeurt vanaf nu op de website www.organisatierijksdienst.nl.
Deze website is daarmee de vindplaats van de geldende kaders en afspraken over de
organisatie van de rijksdienst die eerder in allerlei verspreide documenten waren
opgenomen.
De website heeft als doel om de ministeries bij de voorbereiding van beslissingen
over het (opnieuw) vormgeven van taken behulpzaam te zijn door een gemeenschappelijke
basis vast te leggen.
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.W. Knops