Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31474-XV nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31474-XV nr. 2 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2008 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid;
b. De begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. De departementale begroting
In deze suppletore begroting worden de Voorjaarsnotamutaties van Hoofdstuk XV naar de begrotingsartikelen geboekt en aldaar toegelicht. De indeling van deze suppletore begroting sluit aan bij de aangepaste begrotingsstructuur zoals die is gepresenteerd in de ontwerpbegroting 2008.
In deze suppletore begroting is de besluitvorming in het kader van de Voorjaarsnota verwerkt, voorzover die neerslaat in de begrotingsgefinancierde uitgaven.
Het betreft daarbij:
– macro-economische bijstellingen, uitvoeringsmutaties en eindejaarsmarge;
– intensiveringen en reserveringen;
– intertemporeel neutrale kasschuiven.
Daarnaast is in deze suppletore begroting een aantal budgettair neutrale herschikkingen tussen subartikelonderdelen opgenomen als gevolg van:
1. De overige programma-uitgaven (primair proces, subsidies, voorlichting en onderzoek) zijn in de ontwerp begroting zoveel als mogelijk toebedeeld aan de operationele doelstellingen bij de beleidsartikelen. Gedurende de uitvoering van de begroting blijkt dat er aanvullende verschuivingen tussen de budgetten noodzakelijk zijn.
2. Jaarlijks wordt binnen SZW aan de hand van jaarprogramma’s een nadere toedeling gemaakt van het totaal van de apparaatuitgaven en de algemene programma-uitgaven. Ook dit leidt tot verschuivingen tussen budgetten.
De organisatie-structuur van het departement is opgebouwd uit ca. 40 organisatie-eenheden die alle een eigen budgetverantwoordelijkheid hebben. Het aantal budgetmutaties tussen dezelfde budgethouder en mutaties tussen budgethouders onderling bedraagt tot en met de Voorjaarsnota ca. 750. Om die reden is afgezien van het toelichten van de afzonderlijke mutaties. Herschikkingen tussen budgetten staan geclusterd in de toelichting opgenomen als «Budgettair neutrale herschikkingen».
De meeste beleidsmatige mutaties voortvloeiend uit de besluitvorming in aanloop naar de Voorjaarsnota slaan neer in de premiegefinancierde uitgaven (m.n. WW-complex).
De belangrijkste beleidsmatige mutaties in de begrotingsgefinancierde uitgaven betreffen:
a. een voorziening ten behoeve van de uitvoering van de aanbevelingen van de commissie Bakker;
b. een incidentele bijdrage aan het Algemeen Ketenoverleg ten behoeve van de invoering van de geïntegreerde dienstverlening;
c. uitstel en wijziging van de maatregel partneralimentatie
2.1 Overzicht met belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties.
Overzicht met belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2008 (Voorjaarsnota) Bedragen in EUR 1000
Uitgaven 2008 | Artikelnr. 2008 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 23 859 024 | |
Vastgestelde begrotingswet | 23 859 024 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Eindejaarsmarge Rb-eng | 3 056 | div. |
2. Eindejaarsmarge SZA | 160 527 | div. |
3. Loonbijstelling | 128 254 | 99 |
4. Prijsbijstelling | 36 001 | 99 |
5. Duale trajecten naar OCW | – 5 000 | 42 |
6. Wajong | 50 626 | 46 |
7. TRI | – 6 842 | 46 |
8. Diversen WWB | 31 273 | 46 |
9. CWI | 112 101 | 47 |
10. Ketensamenwerking | 15 000 | 47 |
11. REA uitkeringslasten | 44 577 | 47 |
12. Rijksbijdragen | – 2 383 452 | 51 |
13. Uitname gemeentefonds | 15 100 | 99 |
14. Reservering Commissie Bakker | 13 000 | 99 |
15. Vrijval eindejaarsmarge kas/trans-verschillen | 25 000 | 99 |
15. Dekking uit eindejaarsmarge | – 100 500 | 99 |
16. Diverse overige mutaties | 2 140 | div. |
Stand na 1e suppletore begroting 2008 | 21 999 885 |
Overzicht met belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2008 (Voorjaarsnota) Bedragen in EUR 1000
Ontvangsten 2008 | Artikelnr. 2008 | |
---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2008 | 501 378 | |
Vastgestelde begrotingswet | 501 378 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1. Ontvangsten Agenda voor de Toekomst | – 22 500 | 47 |
2. Ontvangsten W-deel | 4 000 | 47 |
3. Anti-cumulatieafdrachten | 55 378 | 48 |
4. Ontvangsten IWI | 5 000 | 98 |
6. Diversen | 357 | 98 |
Stand na 1e suppletore begroting | ||
2008 | 543 613 |
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 42 Arbeidsparticipatie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een toename van de netto arbeidsparticipatie | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 41 879 | 0 | – 6 785 | – 6 785 | 35 094 | ||||
Uitgaven: | 47 479 | 0 | – 9 185 | – 9 185 | 38 294 | – 11 514 | – 8 702 | – 8 004 | – 2 000 |
Programma-uitgaven OD 2 | 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | 0 | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | 0 | |
Duale trajecten | 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | 0 | – 5 000 | – 5 000 | – 5 000 | 0 | |
Programma-uitgaven OD 3 | 22 899 | – 4 185 | – 4 185 | 18 714 | – 6 514 | – 3 702 | – 3 004 | – 2 000 | |
Stimulering arbeidsparticipatie | 22 899 | – 4 185 | – 4 185 | 18 714 | – 6 514 | – 3 702 | – 3 004 | – 2 000 | |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Apparaatsuitgaven | 19 580 | 0 | 19 580 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Apparaatsuitgaven | 19 580 | 0 | 19 580 | ||||||
Ontvangsten | 15 545 | 0 | 0 | 0 | 15 545 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 9,185 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Duale trajecten (-/- € 5,0 miljoen)
1. De middelen van de projectdirectie Leren en Werken worden overgeheveld van het ministerie van SZW naar het ministerie van OCW (-/- € 5,0 mln.).
Stimulering arbeidsparticipatie (-/- € 4,185 miljoen)
1. Voor overlopende verplichtingen uit 2007 is in totaal € 1,627 miljoen door middel van de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2008.
2. De budgetten 2008 en 2009 voor de Taskforce Deeltijd Plus zijn overgeboekt naar afzonderlijke budgetten op artikel 44 OD 3 (-/- € 2,5 mln.).
3. De beschikbare budgetten voor de zogenaamde «microkredieten» zijn toegevoegd aan het budget Bijstand Zelfstandigen op artikel 46 (-/- € 2,0 mln.).
4. De voorlichtingsactiviteiten in het kader van het project «iedereen doet mee» worden verantwoord op het voorlichtingsbudget van artikel 47. Het meerjarig beschikbare budget wordt overgeboekt naar artikel 47 (-/- 1,0 mln.).
5. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,300 mln.).
6. De subsidietaakstelling is oorspronkelijk geparkeerd op het subsidiebudget van artikel 98. In bijgaande suppletore begroting wordt deze taakstelling door middel van budgettair neutrale overboekingen verdeeld over de subsidieposten binnen de SZW begroting (-/- € 0,012 mln.).
In het vervolg van deze toelichting zullen deze mutaties worden opgenomen met de omschrijving «Invulling subsidietaakstelling».
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 43 Arbeidsverhoudingen (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een flexibel instrumentarium voor moderne arbeidsverhoudingen en voorwaarden | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 23 498 | 0 | 1 963 | 1 963 | 25 461 | ||||
Uitgaven: | 23 339 | 0 | 1 274 | 1 274 | 24 613 | 3 975 | – 39 | – 57 | – 58 |
Programma-uitgaven AD | 2 984 | 0 | 422 | 422 | 3 406 | 440 | 448 | 270 | 270 |
Handhaving | 644 | – 20 | – 20 | 624 | 2 | ||||
Overig | 2 340 | 442 | 442 | 2 782 | 438 | 448 | 270 | 270 | |
Programma-uitgaven OD 1 | 774 | 0 | 201 | 201 | 975 | – 7 | – 16 | – 23 | – 23 |
Subsidies | 524 | – 1 | – 1 | 523 | – 7 | – 16 | – 23 | – 23 | |
Overig | 250 | 202 | 202 | 452 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontslagvergoeding | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven OD 3 | 893 | 0 | 445 | 445 | 1 338 | 3 730 | – 270 | – 270 | – 270 |
Overig | 893 | 445 | 445 | 1 338 | 3 730 | – 270 | – 270 | – 270 | |
Programma-uitgaven OD 4 | 1 051 | 0 | 206 | 206 | 1 257 | – 188 | – 201 | – 34 | – 35 |
Subsidies | 851 | 206 | 206 | 1 057 | – 188 | – 201 | – 34 | – 35 | |
Overig | 200 | 0 | 0 | 200 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Apparaatsuitgaven | 17 637 | 0 | 0 | 17 637 | |||||
Apparaatsuitgaven | 17 637 | 0 | 0 | 17 637 | |||||
Ontvangsten | 1 307 | 0 | 0 | 0 | 1 307 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 1,274 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Handhaving (-/- € 0,020 miljoen)
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,020 mln.).
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,442 mln.).
Subsidies (-/- € 0,001 miljoen)
Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,001 mln.).
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,202 mln.).
1. De budgetten 2008 en 2009 voor de Taskforce Deeltijd Plus zijn overgeboekt van artikel 42 (€ 2,5 mln.).
2. Om beter aan te sluiten bij de financiering van de activiteiten van de TDP is het noodzakelijk gebleken een budgettair neutrale kasschuif te verwerken van 2008 naar 2009 (-/- € 1,5 mln.).
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,555 mln.).
1. Voor overlopende verplichtingen uit 2007 is € 0,363 miljoen door middel van eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2008. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,156 mln.).
2. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,001 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 44 Arbeidsomstandigheden en verzuim (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen van veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en een goede verzuimaanpak | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 71 815 | 0 | 3 481 | 3 481 | 75 296 | ||||
Uitgaven: | 72 701 | 0 | 2 710 | 2 710 | 75 411 | – 632 | – 1 577 | – 1 576 | – 1 576 |
Programma-uitgaven OD 1 | 30 538 | 0 | 2 710 | 2 710 | 33 248 | – 632 | – 1 577 | – 1 576 | – 1 576 |
Arboconvenanten | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Handhaving | 300 | 19 | 19 | 319 | |||||
Overig | 5 857 | 192 | 192 | 6 049 | – 893 | – 923 | – 923 | – 923 | |
Subsidies | 24 381 | 2 499 | 2 499 | 26 880 | 261 | – 654 | – 653 | – 653 | |
Apparaatsuitgaven | 42 163 | 0 | 0 | 0 | 42 163 | ||||
Apparaatsuitgaven | 42 163 | 42 163 | |||||||
Ontvangsten | 5 132 | 0 | 0 | 0 | 5 132 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 2,710 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
1. Een toevoeging van € 0,019 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2008.
1. Een toevoeging van € 0,036 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2008.
2. Een overboeking ad -/- € 0,034 miljoen naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de voorlichtingskosten van het Global Harmonized System (EU-GHS).
3. Een overboeking ad -/- € 0,063 miljoen naar het ministerie van VROM als SZW-bijdrage in de kosten van de Helpdesk REACH in 2008.
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,253 mln.).
1. Een toevoeging van € 2,417 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2007.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,147 mln.).
3. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,065 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 45 Arbeidsparticipatie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Bevorderen en beschermen van arbeidspensioenen | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 2 334 | 0 | 22 | 22 | 2 356 | ||||
Uitgaven: | 2 390 | 0 | 22 | 22 | 2 412 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven OD 1 | 297 | 0 | 0 | 0 | 297 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eenmalige uitkering Pensioenverevening bij scheiding | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overig | 297 | 0 | 0 | 0 | 297 | ||||
Programma-uitgaven OD 2 | 153 | 0 | 22 | 22 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 153 | 0 | 22 | 22 | 175 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsuitgaven | 1 940 | 0 | 0 | 0 | 1 940 | ||||
Apparaatsuitgaven | 1 940 | 0 | 0 | 0 | 1 940 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,022 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Subsidies (-/- € 0,022 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,022 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 46 Inkomensbescherming met activering (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor adequate bescherming met activerende voorwaarden tegen financiële risico’s bij inkomensverlies | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 6 088 494 | 0 | 79 010 | 79 010 | 6 167 504 | ||||
Uitgaven: | 6 105 261 | 0 | 79 010 | 79 010 | 6 184 271 | 168 608 | 227 231 | 259 817 | 327 429 |
Programma-uitgaven OD 3 | 2 066 981 | 0 | 48 626 | 48 626 | 2 115 607 | 121 205 | 181 410 | 247 351 | 319 601 |
Wajong uitkeringslasten | 2 007 258 | 50 626 | 50 626 | 2 057 884 | 105 236 | 166 143 | 231 986 | 304 060 | |
Wajong uitvoeringskosten | 59 723 | – 2 000 | – 2 000 | 57 723 | 15 969 | 15 267 | 15 365 | 15 541 | |
Programma-uitgaven OD 4 | 31 819 | 0 | – 4 842 | – 4 842 | 26 977 | – 1 679 | 0 | 0 | 0 |
BIA uitkeringslasten | 4 379 | 0 | 0 | 4 379 | |||||
BIA uitvoeringskosten | 189 | 0 | 0 | 189 | |||||
TRI uitkeringslasten | 25 142 | 0 | – 6 842 | – 6 842 | 18 300 | – 1 679 | |||
TRI uitvoeringskosten | 2 109 | 2 000 | 2 000 | 4 109 | |||||
Programma-uitgaven OD 5 | 3 995 485 | 0 | 35 226 | 35 226 | 4 030 711 | 49 082 | 45 821 | 12 466 | 7 828 |
WWB | 3 711 702 | 31 273 | 31 273 | 3 742 975 | 42 893 | 27 632 | 22 993 | 18 355 | |
Bijstand buitenland | 2 600 | 0 | 0 | 2 600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijstand zelfstandigen | 66 762 | 2 000 | 2 000 | 68 762 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | 2 000 | |
IOAW | 115 653 | 0 | 0 | 115 653 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
IOAZ | 35 744 | 0 | 0 | 35 744 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
WWIK uitkeringslasten | 26 765 | 0 | 0 | 26 765 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
WWIK uitvoeringskosten | 5 055 | 0 | 0 | 5 055 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vazalo | 1 250 | – 1 000 | – 1 000 | 250 | 2 350 | 12 750 | – 14 100 | – 13 000 | |
Handhaving | 8 161 | 559 | 559 | 8 720 | – 14 | – 42 | – 98 | – 98 | |
Subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overig | 21 793 | 2 394 | 2 394 | 24 187 | 1 853 | 3 481 | 1 671 | 571 | |
Apparaatsuitgaven | 10 976 | 0 | 0 | 0 | 10 976 | ||||
Apparaatsuitgaven | 10 976 | 0 | 10 976 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties in de 1e suppletore begroting bedraagt € 79,010 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wajong uitkeringslasten (€ 50,626 miljoen)
1. De doorwerking van de hogere instroom heeft geleid tot een opwaartse bijstelling van € 32,520 miljoen in 2008.
2. De geraamde anticumulatie baten WSW zijn op basis van recente volumegegevens bijgesteld met € 18,391 miljoen (zie toelichting ontvangsten artikel 48).
3. Budgettair neutrale overboeking naar het onderzoeksbudget ten behoeve van onderzoek op het terrein van de Wajong (-/- € 0,285 miljoen).
Wajong uitvoeringskosten (-/- € 2,0 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking tussen de uitvoeringskosten van de Wajong en de uitvoeringskosten TRI (-/- € 2,0 miljoen).
Tri uitkeringslasten (-/- € 6,842 miljoen)
1. Op basis van uitvoeringsgegevens van het UWV is de raming van de uitkeringslasten met -/- € 6,842 miljoen verlaagd.
Tri uitvoeringskosten (€ 2,0 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking tussen de uitvoeringskosten van de Wajong en de uitvoeringskosten TRI (€ 2,0 miljoen).
1. In de raming van de WWB zijn bijstellingen verwerkt in verband met nieuw beleid en wijzigingen in beleid. Het betreft de effecten van de latere invoering en wijziging van de maatregel partneralimentatie (€ 20,0 miljoen), de reeds gemelde ramingen van het ministerie van Justitie betreffende het generaal pardon (€ 17,283 miljoen), de zogenaamde 26 wekenmaatregel verblijf buitenland (€ 1,0 miljoen) en de latere invoering van de ontheffing sollicitatieplicht alleenstaande ouders met jonge kinderen (-/- € 7,0 miljoen).
Bijstand zelfstandigen (€ 2,0 miljoen)
1. De beschikbare budgetten voor de zogenaamde «microkredieten» zijn van artikel 42 toegevoegd aan het budget Bijstand Zelfstandigen (€ 2,0 mln.).
1. In verband met het afstel van het oude experiment VAZALO is de raming met € 1,250 miljoen verlaagd.
2. Voor het nieuwe VAZALO experiment dat naar verwachting in 2009 van start gaat, is € 0,25 miljoen aan de raming toegevoegd.
1. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2008 (€ 0,559 mln.).
1. Toevoeging via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen van Voorlichting, het Digitaal Verantwoordingssysteem en de Libanon regeling (€ 0,350 mln.).
2. De geraamde uitvoeringskosten van de maatregelen partneralimentatie bedragen € 1,5 miljoen.
3. Overboeking van de Wajong uitkeringslasten ten behoeve van onderzoek op het terrein van de Wajong (€ 0,285 miljoen).
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,259 mln.).
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 47 Re-integratie (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Uitstroom naar regulier werk van die uitkeringsgerechtigden en werklozen die dat niet op eigen kracht kunnen | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 2 067 731 | 0 | 180 005 | 180 005 | 2 247 736 | ||||
Uitgaven: | 2 067 131 | 0 | 175 005 | 175 005 | 2 242 136 | 169 518 | 103 514 | 48 170 | 26 186 |
Programma-uitgaven OD 1 | 218 720 | 0 | 114 601 | 114 601 | 333 321 | 119 973 | 29 610 | – 50 878 | – 71 667 |
Centra voor Werk en Inkomen | 198 037 | 112 101 | 112 101 | 310 138 | 144 99 | 279 667 | 24 255 | 3 466 | |
BKWI | 8 183 | 0 | 8 183 | – 19 | – 57 | – 133 | – 133 | ||
Ketensamenwerking | 12 500 | 2 500 | 2 500 | 15 000 | – 25 000 | – 50 000 | – 75 000 | – 75 000 | |
Programma-uitgaven OD 2 | 1 834 514 | 0 | 60 693 | 60 693 | 1 895 207 | 49 834 | 74 193 | 98 887 | 97 692 |
Flexibel re-integratiebudget | 1 566 770 | 0 | 12 500 | 12 500 | 1 579 270 | 25 000 | 50 000 | 75 000 | 75 000 |
Agenda voor de Toekomst | 0 | 0 | 0 | ||||||
RSP | 5 900 | – 15 | – 15 | 5 885 | |||||
Stimuleringsregeling ID-banen | 3 000 | 0 | 3 000 | ||||||
SZW confinanciering Equal | 3 093 | – 8 | – 8 | 3 085 | |||||
Risicovoorziening ESF | 190 000 | 0 | 190 000 | ||||||
Praktijkscholing | 0 | 0 | 0 | ||||||
RWI/SVWW | 6 177 | – 155 | – 155 | 6 022 | – 310 | – 618 | – 1 235 | – 1 235 | |
REA uitkeringslasten (Wajong) | 45 523 | 44 577 | 44 577 | 90 100 | 22 660 | 22 467 | 23 940 | 23 915 | |
REA uitvoeringskosten (Wajong) | 5 152 | 772 | 772 | 5 924 | 96 | 96 | |||
Handhaving | 0 | 0 | 0 | ||||||
Subsidies | 2 265 | 1 332 | 1 332 | 3 597 | 388 | 248 | 182 | 12 | |
Overig | 6 634 | 1 690 | 1 690 | 8 324 | 2 000 | 2 000 | 1 000 | ||
Apparaatsuitgaven | 13 897 | 0 | – 289 | – 289 | 13 608 | – 289 | – 289 | 161 | 161 |
Personeel en materieel | 4 902 | 0 | 4 902 | ||||||
Agentschap SZW | 8 995 | – 289 | – 289 | 8 706 | – 289 | – 289 | 161 | 161 | |
Ontvangsten | 23 000 | 0 | – 18 500 | – 18 500 | 4 500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 175,005 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Centra voor werk en inkomen (112,101 miljoen)
1. Kasschuif -/- € 60,0 mln.
Op dit artikel stond de gehele taakstelling op de ketensamenwerking uit het coalitieakkoord (€190 mln) geboekt.
De structurele besparing moet zijn gerealiseerd in 2012. De mutatie betreft een aanpassing van het ingroeitraject, in aansluiting op de reeks zoals die met UWV en CWI is afgesproken en gecommuniceerd met de Tweede Kamer (UB/S/2008/9376 d.d. 14 april 2008).
2. Uitdelen aanvullende post € 170,003 mln.
Ook zijn voor de algehele afwikkeling van de taakstelling de bedragen die bij Financiën waren begroot op de aanvullende post, naar dit artikel overgeboekt.
3. Reservering lpo 2007 € 2,098 mln.
Het betreft de verwerking van een bijboeking van loon-prijsbijstelling.
Ketensamenwerking (€ 2,500 miljoen)
1. In verband met een subsidie aan het Algemeen Ketenoverleg om de invoering van Lwi’s te stimuleren en ondersteunen is 15 miljoen euro aan het budget ketensamenwerking toegevoegd.
2. Na overleg met het CPB en VNG over de budgettaire verwerking van het Bestuursakkoord is het gereserveerde budget in verband met de doorwerking van de korting van het flexibel re-integratiebudget (oplopend van 12,5 tot 75 miljoen euro in 2011) alsnog toegevoegd aan het flexibel re-integratiebudget, dit mede in relatie tot de uitname uit het Gemeentefonds in het kader van de taakstelling ketensamenwerking, die in de ontwerpbegroting 2009 zal worden opgenomen (zie ook Kamerstukken II, 2007/08, 26 448, nr. 347).
Flexibel re-integratiebudget (€ 12,500 miljoen)
1. Overboeking beschikbare budget ketensamenwerking € 12,5 mln. Zie toelichting Ketensamenwerking, punt 2.
Regeling Schoonmaakdiensten particulieren (-/- € 0,015 miljoen).
1. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,015 mln.).
SZW cofinanciering Equal (-/- € 0,008 miljoen)
1. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,008 mln.).
RWI/SVWW (-/- € 0,155 miljoen)
1. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,155 mln.).
REA uitkeringslasten Wajong (€ 44,577 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking in de financiering van de brugbanen voor niet-uitkeringsgerechtigde herbeoordeelden. De loonkosten voor deze groep komen ten laste van het Rijk (Wajong) in plaats van de sociale fondsen (€ 1,6 mln.).
2. Het UWV heeft op verzoek een zuiverdere toerekening van de lasten op de fondsen gemaakt. Uitgaven van onderwijsvoorzieningen voor Wajongers werden uit het Aof betaald. In bijgaande suppletore begroting wordt de Wajong met € 42,977 miljoen verhoogd. Hiervan is al € 24,977 miljoen in 2007 afgeboekt van het Aof en wordt in 2008 een verlaging van € 18,0 verwerkt op het Aof.
REA uitvoeringskosten Wajong (€ 0,772 miljoen)
1. Budgettair neutrale herschikking in de financiering van de brugbanen voor niet-uitkeringsgerechtigde herbeoordeelden. De uitvoeringskosten komen ten laste van het Rijk (Wajong) in plaats van de sociale fondsen (€ 0,772 mln.).
1. Overboeking naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de kosten van de regionale zorgpilots (-/- € 0,250 mln.).
2. Voor overlopende verplichtingen uit 2007 is in totaal € 0,347 miljoen door middel van eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2008.
3. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,007 mln.).
4. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 1,242 mln.).
1. Een toevoeging van € 0,682 miljoen via de eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2008.
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,008 mln.).
3. Het beschikbare voorlichtingsbudget van het project «iedereen doet mee» wordt overgeboekt van artikel 42 naar artikel 47 (€ 1,0 mln.).
Agentschap SZW (-/- € 0,289 miljoen)
1. De middelen van de projectdirectie Leren en Werken worden overgeheveld van het ministerie van SZW naar het ministerie van OCW (-/- € 0,450 mln.).
2. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (€ 0,161 mln.).
Ontvangsten (-/- € 18,500 miljoen)
1. In 2008 geraamde ontvangsten Agenda voor de Toekomst ad € 22,5 miljoen zijn reeds in 2007 ontvangen.
De ontvangstenraming 2008 dient dan ook met -/- € 22,5 miljoen te worden verlaagd.
2. De geraamde terugontvangsten op het W-deel bedragen € 4,0 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 48 Sociale werkvoorziening (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Het faciliteren van arbeidsparticipatie van arbeidsgehandicapten die uitsluitend onder aangepaste omstandigheden tot regelmatige arbeid in staat zijn | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e suppletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | ||||||
Verplichtingen | 2 349 053 | 0 | 0 | 0 | 2 349 053 | |||||
Uitgaven: | 2 349 053 | 0 | 0 | 0 | 2 349 053 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven OD 1 | 2 347 632 | 0 | 0 | 0 | 2 347 632 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wet Sociale Werkvoorziening | 2 323 938 | – 792 | – 792 | 2 323 146 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitvoeringskosten indicatiestelling door CWI | 23 694 | 792 | 792 | 24 486 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Apparaatsuitgaven | 1 421 | 0 | 0 | 0 | 1 421 | |||||
Apparaatsuitgaven | 1 421 | 0 | 1 421 | |||||||
Ontvangsten | 450 898 | 0 | 55 378 | 55 378 | 506 276 | 56 378 | 58 378 | 56 378 | 49 378 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt nihil. Er is alleen een budgettair neutrale herschikking verwerkt binnen het artikel.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Wet Sociale Werkvoorziening (-/- € 0,792 miljoen) en Uitvoeringskosten indicatiestelling door CWI (€ 0,0792 miljoen)
1. De hoger geraamde uitvoeringskosten indicatiestelling door het CWI ad € 0,792 miljoen worden aangevuld uit het centrale budget van de WSW.
Ontvangsten (€ 55,378 miljoen)
1. Reguliere aanpassing van de rekenregel anticumulatiebaten. Voor de begrotingsgefinancierde baten bedraagt de bijstelling € 18 391 miljoen en voor de premiegefinancierde baten bedraagt de bijstelling € 16,987 miljoen.
2. Het inverdieneffect van de Wajong 75% maatregel op de anticumulatiebaten bedraagt € 20,0 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 49 Overige inkomensbescherming (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor adequate bescherming zonder activerende voorwaarden tegen financiële risico’s bij inkomensverlies | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 344 035 | 0 | 1 289 | 1 289 | 345 324 | ||||
Uitgaven: | 344 035 | 0 | 1 289 | 1 289 | 345 324 | – 4 331 | – 5 446 | – 6 633 | – 6 994 |
Programma-uitgaven OD 3 | 343 097 | 0 | 1 289 | 1 289 | 344 386 | – 4 331 | – 5 446 | – 6 633 | – 6 994 |
Toeslagenwet uitkeringslasten | 343 097 | 1 289 | 1 289 | 344 386 | – 4 331 | – 5 446 | – 6 633 | – 6 994 | |
Toeslagenwet uitvoeringskosten | 0 | 0 | 0 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 938 | 0 | 0 | 0 | 938 | ||||
Apparaatsuitgaven | 938 | 0 | 0 | 0 | 938 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 1,289 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Toeslagenwet uitkeringslasten (€ 1,289 miljoen)
1. Volumeontwikkelingen in de moederwetten werken door in de Toeslagenwet. Als gevolg van deze volumeontwikkelingen dient de raming van de uitkeringslasten TW met € 1,289 miljoen te worden verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 50 Tegemoetkomingen (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Zorgdragen voor een tegemoetkoming in specifieke kosten alsmede maatschappelijke erkenning van het leed van asbestslachtoffers in werksitusties | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 139 055 | 0 | 1 800 | 1 800 | 140 855 | ||||
Uitgaven: | 139 055 | 0 | 1 800 | 1 800 | 140 855 | 1 900 | 1 900 | 1 900 | 500 |
Programma-uitgaven OD 2 | 134 772 | 0 | 1 400 | 1 400 | 136 172 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | 0 |
TOG uitkeringslasten | 53 274 | 0 | 53 274 | ||||||
TOG uitvoeringskosten | 2 824 | 0 | 2 824 | ||||||
AKW uitvoeringskosten | 78 674 | 1 400 | 1 400 | 80 074 | 1 400 | 1 400 | 1 400 | ||
Programma-uitgaven OD 3 | 3 153 | 0 | 400 | 400 | 3 553 | 500 | 500 | 500 | 500 |
TAS uitkeringslasten | 2 235 | 400 | 400 | 2 635 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
TAS uitvoeringskosten | 918 | 0 | 918 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 1 130 | 0 | 0 | 0 | 1 130 | ||||
Apparaatsuitgaven | 1 130 | 0 | 1 130 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 1,800 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
AKW uitvoeringskosten (€ 1,400 miljoen)
De ingeboekte besparing op grond van het programma SVB10 worden niet volledig gerealiseerd. Het besparingsverlies in 2008 bedraagt € 1,4 miljoen.
TAS uitkeringslasten (€ 0,400 miljoen)
De geraamde hogere uitgaven ad € 0,4 miljoen worden voornamelijk veroorzaakt door minder terugontvangen voorschotten van (voormalig) werkgevers. Daarnaast verwacht de SVB een lichte stijging van het aantal aanvragen.
Budgettaire gevolgen van beleid bij beleidsartikel 51 Rijksbijdragen aan sociale fondsen (x € 1 000)
Algemene beleidsdoelstelling:Borgen van voldoende dekking in sociale fondsen en spaarfonds AOW | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 12 475 186 | 0 | – 2 383 452 | – 2 383 452 | 10 091 734 | ||||
Uitgaven: | 12 475 186 | 0 | – 2 383 452 | – 2 383 452 | 10 091 734 | – 2 722 787 | – 182 447 | – 187 325 | – 192 602 |
Programma-uitgaven OD 1 | 12 474 250 | 0 | – 2 383 452 | – 2 383 452 | 10 090 798 | – 2 722 787 | – 182 447 | – 187 325 | – 192 602 |
Bijdragen BIKK AOW | 2 970 300 | 6 800 | 6 800 | 2 977 100 | 9 500 | – 200 | – 200 | – 200 | |
Bijdragen BIKK ANW | 215 300 | – 175 700 | – 175 700 | 39 600 | – 178 700 | – 181 400 | – 186 300 | – 190 200 | |
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds | 5 705 000 | – 2 214 400 | – 2 214 400 | 3 490 600 | – 2 552 700 | ||||
Premiebijdragen gemoedsbezwaarden | 0 | 0 | 0 | ||||||
Rijksbijdrage Aof | 500 | 1 000 | 1 000 | 1 500 | |||||
Rijksbijdrage tegemoetkoming | |||||||||
AOW-gerechtigden | 475 270 | – 308 | – 308 | 474 962 | 139 | 258 | 382 | 519 | |
Rijksbijdrage tegemoetkoming ANW-ers | 22 175 | – 844 | – 844 | 21 331 | – 1 026 | – 1 105 | – 1 207 | – 2 721 | |
Rijksbijdrage Spaarfonds AOW | 3 085 705 | 0 | 3 085 705 | ||||||
Apparaatsuitgaven | 936 | 0 | 0 | 0 | 936 | ||||
Apparaatsuitgaven | 936 | 0 | 936 | ||||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt -/- € 2 383,452 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Bijdragen BIKK AOW (€ 6,8 miljoen)
De BIKK-AOW raming is bijgesteld op basis van het CEP met € 6,8 miljoen.
Bijdragen BIKK ANW (-/- € 175,7 miljoen)
1. De BIKK-ANW raming is bijgesteld op basis van het CEP met -/- € 1,2 miljoen.
2. De premies volksverzekeringen zijn bij de definitieve vaststelling door het kabinet op een andere hoogte vastgesteld dan bij de begroting bekend was. De ANW-premie is, conform het advies van de SVB, met 0,15%-punt gedaald en de AWBZ-premie is met 0,15%-punt verhoogd. Door deze premiemutatie wijzigt ook de verdeling van de kosten van de heffingskortingen. Dit levert een mutatie op in de BIKK ANW van -/- 174,5 miljoen.
Rijksbijdrage Ouderdomsfonds (-/- € 2 214,4 miljoen)
De rijksbijdrage aan het Ouderdomsfonds overbrugt het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven van het AOW-fonds zodanig dat het exploitatiesaldo neutraal uitkomt. Deze rijksbijdrage wordt in de verschillende begrotingen oorspronkelijk berekend op basis van ramingen. Nadat bekend is geworden hoe de inkomsten en uitgaven van het fonds zich definitief hebben ontwikkeld, vindt een definitieve vaststelling van de rijksbijdrage plaats. In de afgelopen jaren is de rijksbijdrage veelal hoger vastgesteld dan de ramingen, maar thans voor 2008 is het omgekeerde het geval. Voor de afgelopen jaren is onderstaand aangegeven in welke mate de rijksbijdrage is bijgesteld ten opzichte van de oorspronkelijke raming van de verschillende begrotingen.
Tabel 1. De rijksbijdrage AOW-fonds in conform de begroting en de bijstellingen; in mld euro’s
2006 | 2007 | 2008 | |
---|---|---|---|
rijksbijdrage in de begroting t + 1 | 2,7 | 4 | 5,7 |
bijstelling | 1,7 | 1,5 | – 2,2 |
definitieve rijksbijdrage | 4,4 | 5,5 | 3,5 |
De forse bijstellingen in de rijksbijdrage voor het AOW-fonds komen voort uit de ramingen inzake de premie-inkomsten AOW en hebben niets te maken met andere inzichten wat betreft de uitgavenramingen.
De AOW-uitgaven zijn immers vrij nauwkeurig te ramen aangezien de demografische ontwikkelingen en de indexeringen van de uitkeringen vrij goed zijn te voorspellen.
Dat de premie-inkomsten AOW vaak fors worden bijgesteld heeft te maken met de in 1990 ingevoerde gecombineerde heffing van de premies volksverzekeringen en de belastingen (Oort-wetgeving).
Premies en belastingen worden gecombineerd afgedragen door de werkgevers aan de Belastingdienst en achteraf wordt deze totale afdracht verdeeld over het Rijk (belasting) en de fondsen (Aow, Anw en Awbz). Deze verdeling over het Rijk en de fondsen wordt achteraf veelal fors bijgesteld ten opzichte van de raming opgenomen in de begrotingen. Hierbij komt dat met de invoering van het fiscaal stelsel 21e eeuw per 1 januari 2001 de belastingvrije sommen zijn vervangen door heffingskortingen hetgeen ook invloed heeft gehad op de verdelingsproblematiek.
Met nadruk zij opgemerkt dat het een verdelingsvraagstuk betreft zonder dat het invloed heeft op de totale opbrengst van de gecombineerde heffing en daarmee ook geen invloed heeft op het EMU-saldo.
In 2006 is de inkomstenheffing 2001 afgerekend. Toen is gebleken dat de verdeling tussen premie-inkomsten en schatkist er anders uitzag dan bij de invoering van het nieuwe belastingstelsel werd gedacht; dit heeft geleid tot een nadeel voor het AOW fonds hetgeen is opgevangen door een hogere rijksbijdrage van € 1,7 miljard in 2006. De effecten van het nieuwe belastingstelsel (fiscaal stelsel 21e eeuw) ijlden in de definitieve verdeelsleutels inkomstenheffing over 2002 na; dit nadelige effect voor het AOW-fonds is opgevangen in een hogere rijksbijdrage van 1,5 miljard in 2007.
De neerwaartse bijstelling van de rijksbijdrage 2008 is gebaseerd op het rapport van de auditdienst van Financiën. In dit rapport is de systematiek van verdeling van de inkomsten over Rijk en fondsen aangepast.
De verdeling van de opbrengst inkomstenbelasting over Rijk en fondsen werd oorspronkelijk berekend op basis van alle belastingplichtigen, maar de auditdienst van Financiën vond het nauwkeuriger om deze verdeling te berekenen voor alleen de belastingplichtigen voor de inkomstenbelasting.
Deze nieuwe methodiek leidt tot een grotere nabetaling aan de fondsen en daarmee een lagere rijksbijdrage AOW. Het AOW-fonds heeft daardoor 2,2 miljard premie-inkomsten na betaald gekregen hetgeen de exploitatie heeft verbeterd. Hierdoor kon worden volstaan met een lagere rijksbijdrage om het exploitatiesaldo sluitend te krijgen.
Rijksbijdrage Aof (€ 1,0 miljoen)
Voor nabetalingen van administratiekosten is in de raming van de Rijksbijdrage Aof een voorziening opgenomen van € 1,0 miljoen.
Rijksbijdrage tegemoetkoming AOW-gerechtigden (-/- € 0,308 miljoen)
De raming van de Rijksbijdrage tegemoetkoming AOW-ers is bijgesteld op basis van het CEP met -/- € 0,308 miljoen.
Rijksbijdrage tegemoetkoming ANW-ers (-/- 0,844 miljoen)
De raming van de Rijksbijdrage tegemoetkoming ANW-ers is bijgesteld op basis van het CEP met -/- € 0,844 miljoen.
Artikel 97 Aflopende regelingen | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 260 | 0 | 699 | 699 | 959 | ||||
Uitgaven: | 442 | 0 | 699 | 699 | 1 141 | -3 | – 1 | – 193 | – 182 |
Programma-uitgaven OD 1 | 422 | 0 | 644 | 644 | 1 066 | – 15 | – 1 | – 193 | – 182 |
Afgesloten regelingen | 0 | ||||||||
Regelingen ex-mijnwerkers | 182 | 0 | 0 | 182 | – 182 | – 182 | |||
Ondersteuning vorming BvG-en | 240 | 644 | 644 | 884 | – 15 | – 1 | – 11 | 0 | |
Overig afwikkeling SUWI | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||
Apparaatsuitgaven | 20 | 0 | 55 | 55 | 75 | 12 | 0 | 0 | 0 |
Personeel en materieel | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Agentschap SZW | 0 | 55 | 55 | 55 | 12 | ||||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 0,699 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Ondersteuning vorming bedrijfsverzamelgebouwen (€ 0,644 miljoen)
1. Een toevoeging van € 0,700 miljoen via de Eindejaarsmarge voor overlopende verplichtingen naar 2008.
2. Invulling subsidietaakstelling (-/- € 0,001 mln).
3. Een overboeking ad -/- € 0,055 miljoen naar het Agentschap voor gemaakte uitvoeringskosten van de subsidieregeling BVG.
Agentschap SZW (€ 0,055 miljoen)
1. Overboeking voor gemaakt uitvoeringskosten (zie boven).
Artikel 98 Algemeen | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 186 985 | 2 000 | 873 | 2 873 | 189 858 | ||||
Uitgaven: | 187 116 | 2 000 | 895 | 2 895 | 190 011 | 5 558 | 1 151 | 2 794 | 2 780 |
Programma-uitgaven | 28 058 | 0 | – 2 615 | – 2 615 | 25 443 | 379 | 1 484 | 2 007 | 1 993 |
Handhaving | 15 069 | -3 618 | – 3 618 | 11 451 | |||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | – 3 122 | – 3 122 | |||||||
2. Overboekingen met andere departementen | – 496 | – 496 | – 306 | – 307 | |||||
Primair proces | 310 | – 170 | 859 | 689 | 999 | ||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | 812 | 812 | 720 | 720 | 720 | 550 | |||
3. Eindejaarsmarge | 53 | 53 | |||||||
4. Invulling subsidietaakstelling | – 6 | – 6 | – 56 | – 132 | – 193 | – 207 | |||
Subsidies | 2 286 | 170 | – 1 892 | – 1 722 | 564 | ||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | – 2 165 | – 2 165 | – 1 485 | – 1 724 | – 2 188 | – 2 018 | |||
4. Invulling subsidietaakstelling | 273 | 273 | 1 017 | 2 460 | 3 217 | 3 217 | |||
Voorlichting | 4 046 | 1 912 | 1 912 | 5 958 | |||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | 1 549 | 1 549 | – 12 | – 16 | – 24 | – 24 | |||
3. Eindejaarsmarge | 363 | 363 | |||||||
Onderzoek en beleidsinformatie | 6 347 | 124 | 124 | 6 471 | |||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | – 177 | – 177 | 508 | 500 | 500 | 500 | |||
3. Eindejaarsmarge | 302 | 302 | |||||||
4. Invulling subsidietaakstelling | – 1 | – 1 | – 7 | – 17 | – 25 | – 25 | |||
Totale Apparaatsuitgaven | 159 058 | 2 000 | 3 510 | 5 510 | 164 568 | 5 179 | – 333 | 787 | 787 |
Personeel en Materieel | 84 901 | 2 000 | – 858 | 1 142 | 86 043 | ||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | 1 356 | 1 356 | 307 | 742 | 1 647 | 1 635 | |||
2. Overboekingen met andere departementen | – 675 | – 675 | – 596 | – 566 | – 396 | – 396 | |||
3. Eindejaarsmarge | 1 394 | 1 394 | |||||||
5. Invulling efficiencytaakstelling | 2 710 | 2 710 | 4 242 | 6 294 | 8 816 | 8 816 | |||
6. Desaldering | 357 | 357 | |||||||
7. Kasschuif | – 6 000 | – 6 000 | 6 000 | ||||||
Huisvesting | 32 570 | – 1 797 | – 1 797 | 30 773 | |||||
4. Invulling efficiency taakstelling | – 1 797 | – 1 797 | – 2 235 | – 3 112 | – 4 864 | – 4 864 | |||
Automatisering | 17 031 | 7 489 | 7 489 | 24 520 | |||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | 5 506 | 5 506 | |||||||
3. Eindejaarsmarge | 2 164 | 2 164 | |||||||
4. Invulling efficiency taakstelling | – 181 | – 181 | – 363 | – 725 | – 1 450 | –1 450 | |||
Bijdrage aan IWI | 24 556 | – 1 324 | – 1 324 | 23 232 | |||||
1. Budgettair neutrale herschikkingen | – 73 | – 73 | – 85 | – 85 | – 85 | – 73 | |||
2. Overboekingen met andere departementen | – 519 | – 519 | – 447 | – 424 | – 379 | – 379 | |||
4. Invulling efficiency taakstelling | – 732 | – 732 | – 1 644 | – 2 457 | – 2 502 | – 2 502 | |||
Ontvangsten | 5 496 | 0 | 5 357 | 5 357 | 10 853 |
1. Budgettair neutrale herschikkingen
Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (zie leeswijzer).
2. Overboekingen met andere departementen
Op de programma-uitgaven zijn 2 overboekingen verwerkt:
Naar AZ wordt € 0,306 mln. overgeboekt als SZW bijdrage in de kosten van het project 1 Logo.
Naar BZK wordt € 0,190 mln. overgeboekt als bijdrage van de Arbeidsinspectie in de kosten van de Inspectieraad.
Op het apparaatskosten budget zijn 4 overboekingen verwerkt waarvan 3 naar het ministerie van OCW:
Naar OCW wordt € 0,529 mln. overgeboekt in verband met de ondersteunende functies bij de overgang van kinderopvang en emancipatiebeleid.
€ 0,206 mln. wordt overgeboekt in verband met de overgang van de projectdirectie Leren en werken van SZW naar OCW.
Tenslotte wordt € 0,459 mln. overgeboekt als gevolg van de overdracht van de tweede lijnstoezicht kinderopvang van IWI naar de Inspectie van het onderwijs.
Naar BZK wordt € 0,060 mln. overgeboekt als bijdrage van IWI in de kosten van de Inspectieraad.
In het kader van de eindejaarsmarge zijn bedragen toegevoegd voor betalingsoverloop van 2007 naar 2008. Deze bedragen zijn aan de in aanmerking komende budgetten toegevoegd.
4. Invulling subsidietaakstelling
De subsidietaakstelling is oorspronkelijk geparkeerd op het subsidiebudget van artikel 98. In bijgaande suppletore begroting wordt deze taakstelling door middel van budgettair neutrale overboekingen verdeeld over de subsidieposten binnen de SZW begroting (-/- € 0,012 mln.).
5. Invulling Efficiencytaakstelling
De efficiency taakstellingen zijn oorspronkelijk geparkeerd op het personeel&materieel budget. In bijgaande suppletore begroting worden de aandelen Huisvesting, Automatisering en IWI door middel van budgettair neutrale overboekingen in de budgetten verwerkt.
Een batig saldo op een aantal rekeningen buiten begrotingsverband wordt teruggestort naar de ontvangsten van SZW en mag vervolgens aan het apparaatsuitgavenbudget worden toegevoegd.
Om beter aan te sluiten bij de invulling van de taakstellingsproblematiek in het kader van de efficiencytaakstelling, is het noodzakelijk gebleken een bedrag van € 6,0 mln. over te hevelen van 2008 naar 2009.
De hoger geraamde ontvangsten hebben betrekking op:
• een batig saldo van een aantal rekeningen buiten begrotingsverband (€ 0,357 mln).
• positief resultaat IWI 2007, dat terugvloeit naar het moederdepartement (€ 5,0 mln.)
Artikel 99 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting 2008 | Mutaties NvW en amendementen | Mutaties 1e sup-pletore begroting | Totaal mutaties | Stand 1e suppletore begroting | Mutatie 2009 | Mutatie 2010 | Mutatie 2011 | Mutatie 2012 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 = (2+3) | 5 = (1+4) | |||||
Verplichtingen | 44 361 | – 2 000 | 270 794 | 268 794 | 313 155 | ||||
Uitgaven: | 44 361 | – 2 000 | 270 794 | 268 794 | 313 155 | 151 361 | 142 531 | 141 995 | 143 850 |
Programma-uitgaven OD 1 | 44 361 | – 2 000 | 270 794 | 268 794 | 313 155 | 151 361 | 142 531 | 141 995 | 143 850 |
Loon-prijs-overig bijstelling | 44 361 | – 2 000 | 270 794 | 268 794 | 313 155 | 151 361 | 142 531 | 141 995 | 143 850 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het totaal van de mutaties 1e suppletore begroting bedraagt € 270,794 miljoen.
Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Loon-prijs-overig (€ 270,794 miljoen)
1. Overboeking naar het ministerie van VWS als SZW-bijdrage in de kosten van de ADL-hulp op het werk (-/- € 2,300 mln.).
2. De overboeking naar het ministerie van VWS alsmede de compensatie van het verwerkte Amendement Spekman Kamerstukken II, 2007/08, 31 200 XV, nr. 57 worden elders binnen de SZW-begroting afgedekt. De eerder verwerkte verlagingen worden nu ongedaan gemaakt (€ 4,300 mln.).
3. Budgettair neutrale herschikkingen binnen de SZW-begroting (-/- € 0,268 mln.).
4. Overboeking uit het Gemeentefonds als bijdrage in de ontwikkelkosten van het Digitaal klantendossier (€ 15,1 mln.). Dit bedrag was in 2007 door SZW voorgeschoten.
5. Het restant (€ 253,962 mln) is bestemd voor de loon- en prijsbijstelling van de uitgaven Sociale Zekerheid en Arbeidsmarkt en van de uitgaven rijksbegroting-in-enge zin, en de reservering van enkele intensiveringen uit het Coalitie-akkoord in het kader van «Iedereen doet mee».
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31474-XV-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.