nr. 51
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT, DE STAATSSECRETARISSEN
VAN DEFENSIE, EN VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 maart 2009
In de brief van 19 februari 2009 (Kamerstuk 31 466, nr. 50)
naar aanleiding van de wetsbehandeling elektronisch patiëntendossier
is gemeld dat er maatregelen worden getroffen om een onlangs in een laboratoriumomgeving
geconstateerde kwetsbaarheid in het rekenmechanisme van de chip op de UZI-pas
te ondervangen.
De smartcards die te maken hebben met deze kwetsbaarheid worden breed
(internationaal) toegepast, zowel in de publieke als de private sector. In
Nederland betreft het in de publieke sector de UZI-pas en de Defensiepas.
Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat maakt gebruik hiervan gebruik
in de Digitale Tacho-graaf en heeft ze voorzien voor de Boordcomputer Taxi.
Kwetsbaarheid
De geconstateerde kwetsbaarheid betreft de toepassing van het Chinese
Remainder Theorem (CRT) om het uitvoeren van bepaalde berekeningen te versnellen.
In een laboratoriumsituatie zijn experts in staat gebleken om de private sleutel
van een chip te achterhalen. Om een private sleutel te achterhalen is het
telkens weer nodig om te beschikken over de smartcard én bijbehorende
pincode, grote deskundigheid en gespecialiseerde apparatuur. Hiermee kan een
private sleutel van een chip worden verkregen. Deze is overigens dan alleen
te gebruiken zolang de originele smartcard niet ingetrokken is door de rechtmatige
eigenaar.
Gevolgen voor UZI-pas
Na contact met leveranciers is door VWS vastgesteld dat de kwetsbaarheid
een zeer gering operationeel risico vormt voor het gebruik van de UZI-passen
voor de toegang tot het EPD. Dit mede gezien het feit dat de UZI-pas niet
de enige beveiligingsmaatregel vormt. Een zorgaanbieder moet bijvoorbeeld
vóór aansluiting op het landelijk schakelpunt voldoen aan de
eisen voor een Goed Beheerd Zorgsysteem (GBZ). Het gaat dan om waarborgen
omtrent een juiste en zorgvuldige registratie, verwerking en verstrekking
van gegevens. Voor toegang tot het EPD kan de UZI-pas alleen worden gebruikt
binnen een GBZ waarbinnen de betreffende pas geautoriseerd is. Bovendien wordt
in het landelijk schakelpunt en in de GBZ permanent vastgelegd wie wanneer
welke gegevens inziet, de zogenaamde loggegevens.
Wel is het belangrijk de kwetsbaarheid op korte termijn weg te nemen.
Voor de UZI-pas is deze overgang naar een modernere chip (zonder de geconstateerde
kwetsbaarheid) voorzien voor medio derde kwartaal 2009. Vanaf dat moment zal
elke nieuwe UZI-pas zijn voorzien van de nieuwe chip.
In de communicatie naar de huidige gebruikers van de UZI-pas zal extra
worden benadrukt dat de pas en pincode gescheiden moeten worden gehouden en
zorgvuldig moeten worden beheerd. Bij verlies of diefstal van de pas dient
de pas direct ingetrokken te worden. Dit kan 24 uur per dag via de website
van het UZI-register.
De geldigheid van UZI-passen is drie jaar. Vanaf het moment dat de nieuwe
chip beschikbaar is, zullen de al verstrekte passen niet na drie jaar, maar
na twee jaar worden vervangen. Indien een gebruiker dit wenst, kan eerder
omwisseling plaatsvinden.
Gevolgen voor Defensiepas
Voor Defensie is de kwetsbaarheid op dit moment niet relevant, omdat de
private sleutel nog niet wordt gebruikt. Defensie heeft maatregelen getroffen
om de kwetsbaarheid in het rekenmechanisme weg te nemen voordat de private
sleutel in gebruik wordt genomen.
Gevolgen voor Boordcomputer taxi-pas
Vanwege de geconstateerde kwetsbaarheid in de smartcards heeft de leverancier
van de beoogde smartcards van de boorcomputer mij laten weten dat hij deze
niet kan leveren per 1 november. Hierdoor zal de invoering van de boordcomputer
met drie tot vijf maanden verschuiven. Verkeer en Waterstaat volgt de ontwikkeling
op de voet, samen met de leverancier. Dit heeft geen gevolgen voor de geplande
publicatie van de regelgeving in juli 2009.
Gevolgen voor Digitale Tachograaf-pas
In welke mate de ontdekte kwetsbaarheid een probleem is voor de passen
van de digitale tachograaf, is op dit moment onderwerp van overleg met collega-ministeries
van Verkeer en de Europese Commissie. Zodra daarover meer bekend is, wordt
u nader geïnformeerd.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink
De staatssecretaris van Defensie
J. G. de Vries
De staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat,
J. C. Huizinga-Heringa