Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 augustus 2024
Met deze brief beantwoord ik uw verzoek om een reactie op de brief van Federation
Support namens NMT, met betrekking tot bereikbaarheid van de maritieme maakindustrie
en instandhouding Rijkswaterstaat-netwerken.
In de brief van Federation Support en het bijgevoegde position paper vraagt de maritieme
maakindustrie om betrokken te worden bij de afweging en planning van de instandhoudingsprojecten
en rekening te houden met de belangen van de sector.
De maritieme maakindustrie is van grote waarde voor Nederland, zowel vanwege de economische
bijdrage als voor de werkgelegenheid. Daarnaast heeft de sector ook een grote strategische
waarde, bijvoorbeeld om de Nederlandse vitale infrastructuur te beschermen en onze
voeten droog te houden bij overstromingen. Dit wordt erkend in de sectoragenda Maritieme
Maakindustrie, waarbij de overheid en sector samen optrekken.
Ik vind het dan ook van groot belang om samen met de sector de goede randvoorwaarden
(waaronder bereikbaarheid) te creëren om het succes vast te houden.
Tegelijkertijd is de huidige infrastructuur op leeftijd en wordt die intensief gebruikt.
Daarmee is de enorme instandhoudingsopgave van onze netwerken een gegeven. Niet alleen
Rijkswaterstaat, maar ook Prorail en praktisch alle andere infrastructuurbeheerders
zullen de komende jaren groot onderhoud en vernieuwingen aan de infrastructuur uitvoeren.
RWS en Prorail werken landelijk aan meerjarenplanningen, die regionaal verder worden
ingevuld. Op basis van de landelijke en regionale programmering vindt vervolgens de
nadere uitwerking van de individuele projecten plaats. Daarbij spelen de omgevingsmanagers
een belangrijke rol. Zij moeten tijdig de belangen van de verschillende stakeholders
meenemen. Altijd in overleg ontwikkelen zij een pakket maatregelen om de hinder voor
de betrokkenen te beperken. De belangen van de maritieme maakindustrie en scheepvaart
horen hier integraal bij.
De afstemming van al die werken is een complexe puzzel. In die puzzel komen de beschikbaarheid
van tijdslots, het voorkomen van samenloop van verschillende werkzaamheden en beschikbaarheid
van (bouw)capaciteit in de markt samen. De randvoorwaarden daarbij zijn veiligheid
(zowel van de infrastructuur zelf als van de gebruikers en de medewerkers in de uitvoering)
en de doelen voor doorstroming, bereikbaarheid en beperken van hinder.
De hinderaanpak van RWS is er op gericht om de hinder voor alle betrokkenen zoveel
als mogelijk te voorkomen. De mogelijkheden daarvoor zijn afhankelijk van de specifieke
geografische situatie en het type werkzaamheden dat moet worden uitgevoerd. Afhankelijk
van de situatie en mate van hinder zal worden gezocht naar maatwerkoplossingen.
NMT pleit naast onderhoud en exploitatie ook voor vernieuwing van onze infrastructuur.
Daar waar mogelijk gebeurt dat ook. Ieder voorstel hiertoe wordt op zijn merites beoordeeld
en zal moeten passen in het beschikbare budget en binnen de gestelde tijd. Omdat we
zeer veel kunstwerken in ons areaal hebben die allemaal op afzienbare tijd het einde
van de technische levensduur bereiken zal de ruimte voor veel veranderingen/verruimingen
beperkt zijn.
Het volume van de instandhoudingsopgave van RWS gaat de komende jaren fors stijgen.
Hinder zal daarbij onvermijdelijk zijn. Door slim te plannen, slim te bouwen en het
stimuleren van slim reizen probeert RWS de hinder te beperken.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
B. Madlener