Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 maart 2024
Op 4 september jl. is de Kamer geïnformeerd over de uitgevoerde reddingsoperatie vanwege
de brand aan boord van de Fremantle Highway1, waarbij spijtig genoeg één van de Indiase opvarenden is omgekomen en meerdere anderen
gewond raakten. De melding van de brand werd kort voor middernacht op 25 juli 2023
ontvangen door het Kustwachtcentrum. Naar aanleiding van het incident zijn meerdere
onderzoeken en evaluaties gestart, die uiteindelijk integrale conclusies mogelijk
moeten maken over onder meer het verloop van de hulpverlening.
Oplevering eerste evaluatierapport onder Kustwacht ketenpartners
De gezamenlijke, door een externe partij uitgevoerde evaluatie onder Kustwacht ketenpartners
is de eerste evaluatie die is afgerond. Het evaluatierapport is bijgevoegd als bijlage
bij deze brief. Het evaluatierapport wordt hierna ook gedeeld met de Onderzoeksraad
voor Veiligheid (OvV) in het kader van hun nog lopende onafhankelijk onderzoek naar
de reddingsoperatie. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zal het
OvV rapport naar de reddingsoperatie afwachten om integrale conclusies te trekken
over het verloop van de hulpverlening. Dat laat onverlet dat de Kustwachtorganisatie
vast aan de slag gaat met de aanbevelingen uit het onderliggende evaluatierapport.
Opvolging van de aanbevelingen uit het evaluatierapport
Dit eerste evaluatierapport heeft zich grotendeels gericht op de interne werkprocessen,
de procedures en de communicatie tussen de Kustwachtorganisatie en ketenpartners.
Daarop hebben de aanbevelingen dan ook primair betrekking. De Kustwacht zal, in samenspraak
met het opdrachtgevende Ministerie van IenW en het Ministerie van Defensie (als beheerder
van de Kustwachtorganisatie), en in samenwerking met de ketenpartnersopvolging geven
aan de aanbevelingen uit het evaluatierapport.
Voorbeelden
De Kustwachtorganisatie maakt afspraken met ketenpartners over het verbeteren van
de procedures en communicatie tijdens multidisciplinaire incidenten. Dat gaat bijvoorbeeld
over de overdracht van hulpverlening op zee (Kustwacht) naar hulpverlening aan land
(veiligheidsregio’s). Daarnaast is er een periodiek overleg tussen de Kustwachtorganisatie,
Rijkswaterstaat, de helikopterexploitant (Bristow) en de Maritime Incident Response Group Netherlands (MIRG.NL). Dit gaat over de inzet van aanvullende brandbestrijding in combinatie
met reddingsoperaties. Voor de borging en opvolging van de aanbevelingen gebruikt
de Kustwachtorganisatie het Kwaliteitsbeheersysteem. De aanbeveling om direct beelden
vanuit het Kustwachtvliegtuig met het Kustwachtcentrum te delen is al mogelijk gemaakt.
Herziening maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee
De aanbevelingen uit het evaluatierapport raken gedeeltelijk ook aan de gestelde beleidsnormen2 zoals opgenomen in de beleidsbrief maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee
2021–20253. De Kamer ontvangt deze beleidsbrief elke 5 jaar. Met de herziening van deze beleidsbrief
wordt binnenkort een start gemaakt. De conclusies uit het aangekondigde OvV rapport
naar de hulpverlening bij het ongeval met de Fremantle Highway zullen daarvoor belangrijke
input zijn. Voor zover de aanbevelingen uit het nu voorliggende evaluatierapport raken
aan de beleidsnormen, zullen ook die in de herziening van de beleidsbrief worden meegewogen.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers