31 409 Zee- en binnenvaart

Nr. 438 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 18 maart 2024

Op 4 september jl. is de Kamer geïnformeerd over de uitgevoerde reddingsoperatie vanwege de brand aan boord van de Fremantle Highway1, waarbij spijtig genoeg één van de Indiase opvarenden is omgekomen en meerdere anderen gewond raakten. De melding van de brand werd kort voor middernacht op 25 juli 2023 ontvangen door het Kustwachtcentrum. Naar aanleiding van het incident zijn meerdere onderzoeken en evaluaties gestart, die uiteindelijk integrale conclusies mogelijk moeten maken over onder meer het verloop van de hulpverlening.

Oplevering eerste evaluatierapport onder Kustwacht ketenpartners

De gezamenlijke, door een externe partij uitgevoerde evaluatie onder Kustwacht ketenpartners is de eerste evaluatie die is afgerond. Het evaluatierapport is bijgevoegd als bijlage bij deze brief. Het evaluatierapport wordt hierna ook gedeeld met de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV) in het kader van hun nog lopende onafhankelijk onderzoek naar de reddingsoperatie. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) zal het OvV rapport naar de reddingsoperatie afwachten om integrale conclusies te trekken over het verloop van de hulpverlening. Dat laat onverlet dat de Kustwachtorganisatie vast aan de slag gaat met de aanbevelingen uit het onderliggende evaluatierapport.

Opvolging van de aanbevelingen uit het evaluatierapport

Dit eerste evaluatierapport heeft zich grotendeels gericht op de interne werkprocessen, de procedures en de communicatie tussen de Kustwachtorganisatie en ketenpartners. Daarop hebben de aanbevelingen dan ook primair betrekking. De Kustwacht zal, in samenspraak met het opdrachtgevende Ministerie van IenW en het Ministerie van Defensie (als beheerder van de Kustwachtorganisatie), en in samenwerking met de ketenpartnersopvolging geven aan de aanbevelingen uit het evaluatierapport.

Voorbeelden

De Kustwachtorganisatie maakt afspraken met ketenpartners over het verbeteren van de procedures en communicatie tijdens multidisciplinaire incidenten. Dat gaat bijvoorbeeld over de overdracht van hulpverlening op zee (Kustwacht) naar hulpverlening aan land (veiligheidsregio’s). Daarnaast is er een periodiek overleg tussen de Kustwachtorganisatie, Rijkswaterstaat, de helikopterexploitant (Bristow) en de Maritime Incident Response Group Netherlands (MIRG.NL). Dit gaat over de inzet van aanvullende brandbestrijding in combinatie met reddingsoperaties. Voor de borging en opvolging van de aanbevelingen gebruikt de Kustwachtorganisatie het Kwaliteitsbeheersysteem. De aanbeveling om direct beelden vanuit het Kustwachtvliegtuig met het Kustwachtcentrum te delen is al mogelijk gemaakt.

Herziening maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee

De aanbevelingen uit het evaluatierapport raken gedeeltelijk ook aan de gestelde beleidsnormen2 zoals opgenomen in de beleidsbrief maritieme en aeronautische noodhulp op de Noordzee 2021–20253. De Kamer ontvangt deze beleidsbrief elke 5 jaar. Met de herziening van deze beleidsbrief wordt binnenkort een start gemaakt. De conclusies uit het aangekondigde OvV rapport naar de hulpverlening bij het ongeval met de Fremantle Highway zullen daarvoor belangrijke input zijn. Voor zover de aanbevelingen uit het nu voorliggende evaluatierapport raken aan de beleidsnormen, zullen ook die in de herziening van de beleidsbrief worden meegewogen.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers


X Noot
1

Kamerstuk 31 409, nr. 415.

X Noot
2

Het gaat om de beleidsnormen en middelen voor dienstverleningstaken, waaronder aanvullende hulp bij brandbestrijding en het evacueren van personen door de Kustwachtorganisatie zoals opgenomen in de beleidsbrief maritieme- en aeronautisch noodhulp op de Noordzee.

X Noot
3

Kamerstuk 30 490, nr. 38.

Naar boven