31 409 Zee- en binnenvaart

Nr. 433 MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 17 januari 2024

Vorig jaar vond een ernstig ongeval op de Nieuwe Maas plaats. Op vrijdagmiddag 21 juli 2022 was er een aanvaring tussen de havenrondvaartboot Marco Polo en de watertaxi MSTX 21. Hierbij kwam de watertaxi ondersteboven in het water te liggen en de zes inzittenden kwamen vast te zitten in het omgeslagen vaartuig. Eén persoon raakte hierbij gewond, maar alle inzittenden konden gelukkig gered worden met behulp van een aantal andere schepen.

De Onderzoeksraad voor Veiligheid (hierna: OVV) is naar aanleiding hiervan een onderzoek gestart naar de veiligheid op de Nieuwe Maas. Dit onderzoek «Aanvaring watertaxi met een havenrondvaartboot – Nieuw Maas, Rotterdam» is gereed en deel ik hierbij met de Kamer.

Het ministerie wil de OVV bedanken voor het onderzoek en de aanbevelingen. De aanbeveling voor het ministerie is dezelfde als in het OVV-rapport «Aanvaring in het Schuitengat» (Kamerstuk 31 409, nr. 431) en heeft betrekking op wet- en regelgeving voor bedrijfsmatig vervoer van twaalf of minder passagiers op het water. Het ministerie erkent het belang van duidelijke wet- en regelgeving voor veiligheid op de vaarwegen en is al gestart met de uitwerking.

Het ministerie zal zo spoedig mogelijk reageren richting de Onderzoeksraad op zowel dit onderzoek als het recent gepubliceerde onderzoek «Aanvaring in het Schuitengat». Deze reactie wordt ook gedeeld met de Kamer.

De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers

Naar boven