Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2023
Met deze brief wordt uw Kamer geïnformeerd over de vaststelling van de Roadmap varend
ontgassen en de afronding van het onderzoek best beschikbare technieken (BBT) voor
mobiele ontgassingsinstallaties.
Roadmap varend ontgassen
Met de kamerbrieven over varend ontgassen van 17 mei jl.1 en 27 oktober jl.2 is de Kamer geïnformeerd over het realiseren van een roadmap varend ontgassen, waarin
afspraken zijn opgenomen over de stappen en (tussen)producten die nodig zijn om tot
een voorspoedige invoering van het verbod op varend ontgassen te komen.3 In de brief van 27 oktober is toegezegd om de roadmap, wanneer bestuurlijk vastgesteld,
te delen met de Tweede Kamer.
De roadmap varend ontgassen is op 20 november jl. tijdens het bestuurlijk overleg
varend ontgassen vastgesteld. Daarmee hebben de betrokken partijen; (vertegenwoordigers
van) havenbedrijven, ontgassingsbedrijven, provinciale overheden/IPO, omgevingsdiensten,
verladers, tankopslagbedrijven en schippersorganisatie hun steun uitgesproken voor
de doelen en de tijdspaden die in de roadmap zijn opgenomen. Sinds het opstellen van
de roadmap, afgelopen zomer, wordt door verantwoordelijke partijen gewerkt aan prioritaire
onderwerpen, zoals het inschatten van de effecten van een verbod op varend ontgassen
op de tankvaartketen en het opstarten van het vergunningsverleningsproces voor ontgassingsinstallaties.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat staat aan de lat voor de ontwikkeling
van regelgeving en handhaving.
Onderzoek beste beschikbare technieken
Het verbod op het ongecontroleerd ontgassen van fase 1 en 2 van het CDNI-verdrag houdt
in dat dampen die anders naar de atmosfeer zouden ontsnappen, behandeld moeten worden
in een dampverwerkingsinstallatie. Op emissies van dampverwerkingsinstallaties zijn
algemene regels van toepassing zoals emissienormen. Vaste installaties, bijvoorbeeld
in raffinaderijen, kunnen aan algemene emissie-eisen voldoen. Door verschillen in
procesomstandigheden en beschikbare infrastructuur kunnen niet alle technieken voor
mobiele installaties de eisen halen die aan vaste installaties worden gesteld.
Daarom is, op verzoek van de betrokken partijen, in opdracht van het ministerie een
onderzoek uitgevoerd naar de beste, beschikbare technieken (BBT) voor mobiele ontgassingsinstallaties.4 Dit onderzoek is gereed en wordt als bijlage gedeeld met uw Kamer. De uitkomsten
helpen vergunningverleners bij het beoordelen van aangevraagde technieken, om zorgvuldige
afwegingen te maken en om te komen tot een vergunning en eventuele maatwerkafspraken.
Bij de uitvoering van het onderzoek is een klankbordgroep ingesteld met vertegenwoordigers
van onder andere de verladers, overheden, schippers en vergunningverleners. Hoewel
het onderzoek geen uitspraken doet over specifieke installaties en of deze al dan
niet voldoen levert het onderzoek waardevolle data voor het vergunningverleningsproces.
De bevoegdheid tot het verlenen van de vergunning ligt bij de provincie in combinatie
met de gemeente voor wat betreft de locatie waar een installatie gerealiseerd kan
worden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers