En van Infrastructuur en Waterstaat en de Staatssecretaris van Defensie
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 oktober 2023
De maritieme maakindustrie is belangrijk voor Nederland. Wij leven met water en de
industrie is essentieel voor onze veiligheid, de energietransitie en het verdienvermogen
van Nederland. De maritieme maakindustrie staat echter onder druk. Om deze reden is
onder leiding van de gezant mevrouw Marja van Bijsterveldt, zoals aangekondigd op
13 maart 2023 in Kamerstuk 31 409, nr. 397, in intensieve samenwerking tussen de sector en betrokken departementen een sectoragenda
voor de maritieme maakindustrie opgesteld. De sectoragenda is wederkerig en vraagt
evenveel van de overheid als van de sector. Met deze brief bieden wij u de sectoragenda
No guts no Hollands glorie aan bestaande uit 5 actielijnen met in totaal 25 maatregelen en 5 koploperprojecten.
Met deze breed gedragen sectoragenda wordt invulling gegeven aan actiever en groen
industriebeleid. Uitgangspunt hiervoor is het door de Minister van Economische Zaken
en Klimaat op 30 juni 2023 gepresenteerde beleidskader voor de Nederlandse economie1. In dit perspectief op de Nederlandse economie staan vier pijlers centraal, namelijk: innovatief (1), duurzaam (2), sterk Nederland in een weerbaar Europa (3)
en samenleving profiteert (4). De maritieme maakindustrie is daarmee de eerste sector
waarop het nieuwe kader is toegepast en een concreet voorbeeld van hoe actief industriebeleid
kan worden vormgegeven. Zo maken we samen met de sector in totaal € 60 miljoen vrij
voor innovatie. Daarbij zetten we in op slimme oplossingen waarmee we enerzijds de
maatschappelijke urgenties van deze tijd aanpakken en anderzijds het verdienvermogen
van Nederland versterken. Implementatie en verwerking van de overige bij de maatregelen
horende financiële consequenties vinden o.a. plaats in de voorjaarsnota of door het
volgende kabinet.
Voorts geeft de bijgesloten agenda invulling aan de door uw Kamer breed gesteunde
moties die oproepen tot een integraal beleid voor de maritieme maakindustrie (motie
van het lid Graus c.s.)2, tot het strategisch benutten van overheidsaanbestedingen voor de Nederlandse maritieme
maakindustrie (motie van het lid Graus c.s.)3 en tot een versterking en bescherming van regionale scheepsbouwclusters (motie van
het lid Van der Plas)4. Ook geeft de agenda richting aan de uitwerking van de aangenomen moties voor maritieme
veiligheid (motie van het lid Stoffer)5, de inzet van offshorewerkschepen onder fiscale zeevaartregelingen (motie van het
lid Stoffer)6, de moties over de vlootvernieuwing van de Rijksrederij (motie van de leden Van der
Plas en Pouw-Verweij7 en motie van de leden Koerhuis en Stoffer8) en het verzoek van uw Kamer om een reactie op de analyse met betrekking tot aanbestedingen
van overheidsschepen in Europa van Netherlands Maritime Technology. Daarnaast raakt
het de motie voor de bescherming van infrastructuur op de Noordzee (motie van het
lid Boswijk).9
Tot slot is het goed om te realiseren dat deze sectoragenda een eerste stap is op
weg naar een toekomstbestendige maritieme maakindustrie. Het gaat er nu om dat politiek,
overheid en sector samen de uitvoering van de overeengekomen actielijnen en koploperprojecten
voortvarend ter hand te nemen. Wij richten daarom een Rijksregiebureau Maritieme Maakindustrie
op dat verantwoordelijk wordt voor de uitvoering van de agenda.
Mede namens de Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en de
Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst,
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M. Harbers
De Staatssecretaris van Defensie,
C.A. van der Maat