Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juli 2023
Op 25 juli rond middernacht is op circa 30 kilometer ten noorden van Ameland brand
ontstaan op het vrachtschip Fremantle Highway. In deze brief geef ik aan wat mij op
dit moment bekend is over het ongeval.
Op 25 juli omstreeks 23.45 uur is er brand ontstaan op het schip. Deze breidde zich
snel uit. De oorzaak van de brand is nog niet vast te stellen, dit zal moeten blijken
uit nader onderzoek. Het schip is bijna 200 meter lang en circa 32 meter breed en
heeft circa 2800 auto’s aan boord, waaronder een aantal elektrische auto’s. Het schip
vaart onder de Panamese vlag en was onderweg van Bremerhaven/Duitsland naar Port Said/Egypte.
Het schip voer, onder rustige weersomstandigheden, in de zuidelijke route boven de
Waddeneilanden in westelijke richting.
Aan boord van het vrachtschip bevonden zich 23 opvarenden. Een aantal bemanningsleden
heeft zich gedwongen gezien van het schip, vanaf grote hoogte, in het water te springen.
Eén bemanningslid is spijtig genoeg overleden aan boord van een reddingboot van de
Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM). De overige bemanningsleden zijn
geëvacueerd en naar vliegveld Eelde of Lauwersoog vervoerd, en vervolgens naar ziekenhuizen
in de omgeving gebracht. Een aantal bemanningsleden had medische hulp nodig ten gevolge
van het inademen van rook en/of letsel na het naar beneden springen van het dek, maar
zij zijn gelukkig buiten levensgevaar.
Op het schip woedt nu een grote brand die tot op heden niet onder controle is. Het
schip is na evacuatie stuurloos en op drift geraakt. Aanvankelijk lag het schip in
de buurt van de vaargeul en van een belangrijke gasleiding. Inmiddels is het schip
verplaatst, en wordt op dit moment met een noodsleepkabel op zijn plek gehouden. De
inschatting is dat dit met de huidige en voorziene wind en stroming in stand gehouden
kan worden. Er wordt rekening gehouden met verschillende scenario’s.
De Japanse eigenaar van het schip is verantwoordelijk voor de berging van het schip.
Zij hebben inmiddels opdracht gegeven aan een bergingsmaatschappij om het schip te
bergen zodra dit mogelijk is. Rijkswaterstaat heeft een schip op locatie dat hier
toezicht op houdt. Er wordt nu een bergingsteam ingevlogen naar de noodhulpsleper
de «Guardian» om te kijken of er een nieuwe, sterkere verbindingskabel met het schip
gelegd kan worden, zodat deze naar een geschikte locatie kan worden gesleept. Bij
de keuze voor een locatie worden diverse ecologische en veiligheidsaspecten meegewogen.
Verder is er een oliebestrijdingsvaartuig ter plekke om snel in actie te komen indien
het schip brandstof zou gaan lekken. De huidige en voor de komende dagen voorziene
wind- en golfrichting zijn dusdanig dat eventuele verontreiniging zich richting het
noorden, en dus niet naar de Waddeneilanden zal verspreiden.
Ik leef mee met de slachtoffers, hun families en alle betrokkenen. Tevens wil ik mijn
waardering uitspreken voor alle hulpdiensten die snel ter plaatse waren en de noodzakelijke
hulp wisten te bieden, en die zich nu voluit inzetten om de situatie onder controle
te brengen en verdere gevolgen te beperken.
Wanneer er meer bekend is over de toedracht, berging en de afwikkeling van het incident
met de Fremantle Highway, zal ik de Kamer daar zo spoedig mogelijk over informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers