Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 oktober 2022
Graag informeer ik u over de stand van zaken van de openstaande toezegging met betrekking
tot de Tijdelijke subsidieregeling verduurzaming binnenvaartschepen 2021–2025.
De Kamer heeft naar aanleiding van de najaarsnota 2021 gevraagd op welke wijze de
onderbenutting van deze regeling wordt geëvalueerd (Kamerstuk 35 975 XII, wijziging
begroting Infrastructuur en Waterstaat 2021 (najaarsnota)).
Zoals toegezegd in de brief van 13 juni 2022 (Kamerstuk 31 409, nr. 350) is deze zomer de tussentijdse evaluatie van deze regeling uitgevoerd. Bijgaand ontvangt
u het rapport. Daarin is ook gekeken naar de oorzaak van de onderuitputting in 2021
en eerst helft van 2022 van de binnen deze regeling beschikbare middelen.
Geconcludeerd kan worden dat op dit moment zeer weinig animo is voor de subsidie voor
enkel een SCR-katalysator. In 2021 en 2022 is wel gebleken dat er een zeer grote vraag
is naar nieuwe motoren met minimaal Stage V niveau. Er zijn ook signalen dat subsidiering
van een SCR-katalysator in combinatie met een roetfilter de regeling aantrekkelijker
kan maken.
Schippers zijn huiverig om te investeren in de aanschaf en installatie van een SCR-katalysator
die slechts één vorm van uitstoot reduceert (in dit geval NOx). Om vergroening aan te tonen, moeten ook ander uitstootwaarden (CO2, roet, fijnstof) worden aangepakt. Ook blijven de kosten van aanschaf, installatie
en optimalisering van SCR-katalysator plus de nodige revisies hoog. Daarnaast vindt
men het risico op het investeren in een katalysator hoog.
De zeer grote vraag naar Stage V motoren is te verklaren, doordat de kosten van een
nieuwe motor drie- tot viermaal hoger zijn dan van een motorrevisie. De substantiële
subsidie van deze regeling maakt daarin het grote verschil. Daarnaast voldoet men
met de installatie van een nieuwe motor met minimaal Stage V niveau aan de (inter)nationale
lange termijn vereisten.
In opvolging van de grote vraag naar motorvervanging is onlangs het subsidieplafond
voor motorvervanging in genoemde regeling opgehoogd met € 10 miljoen.
Verder ben ik momenteel in overleg met mijn collega van LNV om de regeling voor volgend
jaar verder aan te passen en ik zal de Kamer voor het einde van het jaar daarover
verder informeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers