31 409 Zee- en binnenvaart

Nr. 131 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 19 december 2016

In het Algemeen Overleg Scheepvaart van 8 december 2016 was het eindadvies over de vaarverbinding Ameland-Holwerd geagendeerd. Dit Algemeen Overleg kon helaas geen doorgang vinden. U heeft mij gevraagd voor het ingelaste Algemeen Overleg op 21 december 2016 inhoudelijk te reageren op het Eindadvies over de vaarverbinding Ameland-Holwerd. Bijgaand ontvangt u deze reactie.

De geadviseerde (tijdelijke) maatregelen uit het Open Plan Proces zijn:

  • 1. Realiseren van de bochtafsnijding «Vloedgeul» en het nader onderzoeken van de haalbaarheid van de bochtafsnijding «Reegeul-Oost».

  • 2. Het aanbrengen van een knip in de dienstregeling, waardoor in de ochtend ontstane vertragingen niet doorwerken naar de middag.

  • 3. Doorvoeren van enkele optimalisaties in het proces van in- en uitladen.

  • 4. Het realiseren van een sneldienst, met name gericht op eilandbewoners en forenzen.

  • 5. Het optimaliseren van het baggerregime.

Daarnaast wordt voorgesteld nu het proces te starten voor een duurzame toekomstvisie. Over de vervolgstappen n.a.v. het eindadvies ben ik met de betrokken partijen in gesprek. Ik verwacht dat dit zal leiden tot concrete afspraken.

Kansrijke oplossingen korte termijn

Bochtafsnijding Vloedgeul

De uitkomsten vanuit het Eindadvies dragen bij aan een verbetering van de reistijden. Ik waardeer de inzet van partijen en ik ben bereid middelen beschikbaar te stellen voor een bochtafsnijding in de Vloedgeul. Dekking hiervan is mogelijk omdat deze maatregel naar verwachting een besparing op het onderhoud van de totale vaargeul oplevert. Met deze maatregel wordt een reistijdwinst van ca. 4 minuten per overtocht gerealiseerd. In de begroting van 2018 zal ik de benodigde middelen in de juiste jaren reserveren. Voor de uitvoering is een vergunning noodzakelijk, waarmee ook gekeken wordt naar de effecten op de ecologie. De verwachting is dat met deze optie de ecologische situatie verbetert.

Onderzoek bochtafsnijding Reegeul

Uit onderzoek blijkt dat het uitbaggeren van de Reegeul waarschijnlijk een verhoging van het baggeronderhoud met zich meebrengt omdat deze maatregel, in tegenstelling tot het uitbaggeren van de Vloedgeul, niet past binnen de natuurlijke ontwikkeling van het geulensysteem. Om die reden acht ik deze optie nu niet aan de orde. Wel ben ik, conform het advies, bereid € 0,1 mln beschikbaar te stellen vanuit het studiebudget op het Infrastructuurfonds om deze optie nader te onderzoeken.

Aanpassing dienstregeling/laad- en losproces/sneldienst

In 2017 kan de aanpassing in de dienstregeling en optimalisatie van het in- en uitlaadproces tot een vermindering van het aantal vertragingen leiden met minimaal 25 procent ten opzichte van 2015. Per 2019 kan het aantal vertragingen vergeleken met 2015 in totaal met minimaal 70 procent verminderen vanwege de combinatie van de aangepaste dienstregeling en de voorziene bochtafsnijding. Wagenborg Passagiersdiensten is verantwoordelijk voor verbetering van het laden en lossen. De rederij heeft aangegeven bereid te zijn om de dienstregeling aan te passen en een sneldienst te willen gaan inzetten. Uiteraard zullen medeoverheden en consumentenorganisaties hierbij betrokken worden en om advies gevraagd.

Baggerregime

Zoals te lezen in het Eindadvies zal Rijkswaterstaat op basis van de uitkomsten van het onderzoek van Deltares kijken naar de wijze waarop de vaargeul onderhouden wordt. In het Open Plan Proces zijn hier ook onder andere met Wagenborg Passagiersdiensten al afspraken over gemaakt.

Lange termijn

Duurzame toekomstvisie

Met het voorliggende pakket aan maatregelen kunnen de vertragingen voor de komende 10 jaar grotendeels worden opgelost. In overeenstemming met het advies zal ik het proces starten voor een permanente duurzame oplossing voor de periode na 2029. Ook onderschrijf ik het advies om begin 2017 een maatschappelijk convenant te sluiten om de uitgangspunten van de duurzame toekomstvisie vast te leggen. Ik deel de mening dat, naast de partijen uit het OPP, de provincie Friesland en de gemeente Dongeradeel en een aantal maatschappelijke organisaties, daar bij betrokken dienen te worden.

De Staatssecretaris is op dit moment ook met de provincie Fryslan in overleg over de overdracht van het concessiebeheer. Deze ligt op dit moment bij het Rijk. Dit wil ik betrekken bij de duurzame toekomstvisie.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Naar boven