31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen

Nr. 31 MOTIE VAN HET LID ROG C.S.

Voorgesteld 3 juli 2014

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de kwaliteit van het rekenonderwijs en de kwaliteit van de rekentoets nog niet op orde zijn;

overwegende dat de operationalisering van de referentieniveaus en de referentiecesuur nog nader uitgewerkt dienen te worden;

van mening dat leerlingen niet de dupe mogen worden van een onvoldragen rekentoets die meetelt op het eindexamen in het voortgezet onderwijs of middelbaar beroepsonderwijs;

verzoekt de regering om:

  • 1. alles in het werk te stellen om het rekenonderwijs in alle sectoren verder te verbeteren;

  • 2. de aanbevelingen van de commissie-Bosker onverkort en integraal uit te voeren;

  • 3. de rekentoets in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs niet mee te laten tellen in de slaag/zakregeling en het cijfer niet te vermelden op de cijferlijst;

  • 4. in overleg te treden met de onderwijssector om de vraag te beantwoorden of het wenselijk is dat er voor «rekenintensieve» opleidingen in het hoger onderwijs aanvullende eisen met betrekking tot rekenvaardigheid moeten worden gesteld,

en gaat over tot de orde van de dag.

Rog

Jasper van Dijk

Bisschop

Naar boven