31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen

Nr. 30 MOTIE VAN HET LID VAN MEENEN

Voorgesteld 3 juli 2014

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat er op dit moment voor is gekozen, de referentieniveaus rekenen voor havo/vwo te toetsen middels een aparte rekentoets;

overwegende dat de referentieniveaus ook op andere manieren te toetsen zijn, bijvoorbeeld door deze rekenvaardigheden te verwerken in het wiskundeonderwijs en de toepassing daarvan in vakken waarin rekenvaardigheden toegepast dienen te worden;

overwegende dat rekenen beter in wiskundeonderwijs en andere vakken waarin rekenvaardigheden van belang zijn te verwerken is dan als eigenstandig vak met een toets;

verzoekt de regering om:

  • de referentieniveaus rekenen voor havo/vwo te incorporeren in de kerndoelen van wiskunde en andere voor rekenen relevante vakken,

  • deze af te sluiten aan het einde van de onderbouw,

  • deze verder te onderhouden in de bovenbouw,

  • en af te zien van de invoering van een rekentoets als onderdeel van de (slaag-/zakregeling van) het eindexamen in het gehele voortgezet onderwijs,

en gaat over tot de orde van de dag.

Van Meenen

Naar boven