31 332 Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen

Nr. 24 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 25 november 2013

In het Algemeen Overleg van 7 november 2013 met uw Kamer heb ik toegezegd na te gaan of het cijfer van de rekentoets een plek kan krijgen op een bijlage bij de cijferlijst in plaats van op de cijferlijst zelf. Hierbij informeer ik u over mijn uiteindelijke voornemen.

In het voortgezet onderwijs zal in de periode dat het cijfer voor rekenen geen onderdeel uitmaakt van de slaag-/zakbeslissing het cijfer worden geplaatst op een bijlage bij de cijferlijst. Dit vereist een relatief eenvoudige wijziging van regelgeving. Ik zal scholen tijdig berichten wat het model is voor een dergelijke bijlage.

Dit voornemen sluit aan bij de werkwijze in het mbo; hier wordt regelgeving voorbereid om mbo-instellingen te verplichten aan studenten een bewijs met behaalde resultaten te verstrekken na deelname aan pilotexamens Nederlandse taal en rekenen.

In mijn ogen blijft het essentieel dat scholen een bewijsstuk uitreiken aan leerlingen met vermelding van het behaalde resultaat op de rekentoets. Dit is zowel van belang voor de leerlingen zelf als voor het vervolgonderwijs. Scholen en leerlingen zullen de toets serieuzer nemen als het resultaat er toe doet. Het uitreiken van een bewijsstuk bevordert bovendien een doorlopende leerlijn. Voor leerlingen die een hoog cijfer hebben gehaald is een ander traject gewenst in het vervolgonderwijs dan voor leerlingen die een onvoldoende scoren. Tegelijkertijd komt dit voorstel tegemoet aan de wens van een meerderheid van uw Kamer om het behaalde resultaat voor rekenen in deze fase niet op de cijferlijst zelf te plaatsen.

De leerlingprestaties op de rekentoets van het afgelopen voorjaar maken duidelijk dat er nog genoeg werk te verzetten is. Het is van groot belang dat het r+ekenonderwijs verder op orde wordt gebracht en de versterking van rekenvaardigheden duurzaam in de onderwijsprogramma’s van de scholen wordt ingebed. Door veel scholen wordt hier al hard aan gewerkt en van hen wordt een flinke extra inspanning gevraagd om de gestelde doelen te bereiken. Ik zorg, samen met de Minister, voor ondersteuning van het proces en omwille van een verantwoorde invoering volgen wij de ontwikkelingen op de voet.

Mede namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker

Naar boven