Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 december 2019
Uw Kamer heeft de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap verzocht om u, naar
aanleiding van het verslag van een schriftelijk overleg van 5 juli jongstleden over
de toekomst van rekenen in het vo en mbo1, te informeren over de stand van zaken van rekenen in het voortgezet onderwijs en
het mbo. Middels de brief «Veranderaanpak keuzedelen in het mbo en stand van zaken
rekenen» heeft Minister van Engelshoven u geïnformeerd over de stand van zaken van
rekenen in het mbo. Hierbij informeer ik u over de stand van zaken in het voortgezet
onderwijs.
Wet- en regelgeving afschaffen rekentoets en schoolexamen rekenen
Op 6 december jl. is het voorstel van wet tot wijziging van onder andere de Wet op
het voortgezet onderwijs in verband met de afschaffing van de rekentoets in het voortgezet
onderwijs (afschaffing rekentoets vo)2 bij uw Kamer ingediend. Met dit wetsvoorstel komen de wettelijke bepalingen over
de centrale rekentoets in het voortgezet onderwijs te vervallen. Daarnaast bevat het
wetsvoorstel een grondslag voor het schoolexamen rekenen voor leerlingen zonder wiskunde.
Om zo snel mogelijk duidelijkheid te kunnen scheppen voor scholen en leerlingen ten
aanzien van de rekentoets is het van belang dat dit wetsvoorstel op korte termijn
in werking kan treden. Ik hoop daarom dat uw Kamer dit wetsvoorstel zo spoedig als
mogelijk kan behandelen.
Door middel van wijzigingen van algemene maatregelen van bestuur worden nadere voorschriften
voor het schoolexamen rekenen uitgewerkt. Scholen, leraren, leerlingen en hun ouders
kunnen op het ontwerpbesluit reageren via de openbare internetconsultatie, die tegelijk
met het indienen van het wetsvoorstel wordt opengesteld.
Handreiking schoolexamen rekenen (voor leerlingen zonder wiskunde)
Om scholen te ondersteunen bij het vormgeven van het schoolexamen rekenen voor leerlingen
zonder wiskunde heb ik aan de Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO) gevraagd een handreiking
op te stellen, zoals zij dit ook voor andere schoolexamens doen. De handreiking bevat
onder meer informatie over de referentieniveaus, verschillende scenario’s voor het
opnemen van rekenen in het Programma van Toetsing en Afsluiting, het samenstellen
van een toets en de kwaliteit van een schoolexamen. De handreiking zal begin 2020
worden gepubliceerd.
Vakvernieuwing vmbo wiskunde in relatie tot de integrale curriculumherziening
In het eerder genoemde schriftelijk overleg van 5 juli jl. vroegen de leden van de
fractie van D66 naar de uitwerking van het voorstel «Een nieuw perspectief op rekenen
in het voortgezet onderwijs», in het bijzonder het integreren van rekenen in wiskunde
en andere vakken. Zoals beschreven in mijn reactie op die vraag is daarvoor voor het
vmbo een vakvernieuwingstraject voor het examenprogramma wiskunde nodig. Daar is ook
een andere aanleiding voor: de programmatische aansluiting tussen vmbo enerzijds en
mbo en havo anderzijds, en tussen de vmbo-leerwegen onderling, blijkt wat betreft
wiskunde niet optimaal te zijn. In januari 2020 start daarom een vakvernieuwingscommissie
wiskunde vmbo met een vakvernieuwingstraject. Deze commissie bestaat, zoals te doen
gebruikelijk bij vakvernieuwingstrajecten, naast vakdidactici en leerplankundig experts
uit leraren, in het bijzonder leraren wiskunde en rekenen die lesgeven in de verschillende
leerwegen en (beroepsgerichte) profielen van het vmbo, en in mbo en havo. De vakinhoudelijke
vereniging voor leraren wiskunde, de NvVW, is betrokken geweest bij het opstellen
van de opdracht aan de commissie en bij de samenstelling ervan. De NvVW is ook vertegenwoordigd
in de commissie. Ook is er voorzien in personele samenhang van de commissie met het
curriculum.nu-ontwikkelteam rekenen en wiskunde. De samenhang van de vakvernieuwing
wiskunde in het vmbo met de integrale curriculumherziening in het primair en voortgezet
onderwijs (curriculum.nu) is verder geborgd doordat naast «Een nieuw perspectief»
de reeds ontwikkelde curriculum.nu-bouwstenen voor rekenen en wiskunde in de opdracht
expliciet als input worden genoemd voor de door de commissie te ontwikkelen voorstellen.
Ook moet de commissie zich nadrukkelijk rekenschap geven van de in het kader van het
vervolg van curriculum.nu nog te ontwikkelen bouwstenen voor de bovenbouw van het
voortgezet onderwijs. Voor het integreren van rekenen in andere vakken dan wiskunde
zijn er reeds via het Platform Rekenbewust Vakonderwijs voorbeelden voor scholen beschikbaar.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media, A. Slob