nr. 21
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 februari 2009
Inleiding
Bij de plenaire behandeling in de Tweede Kamer van het voorstel tot wijziging
van de Paspoortwet1 heb ik in antwoord op vragen
van het TK-lid Heijnen (PvdA) gezegd dat het ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties (BZK) de apparatuur en programmatuur (aanvraagstations)
aan het testen was die, later dit jaar, de uitgevende instanties van de Nederlandse
reisdocumenten moeten gaan gebruiken als gevolg van de invoering van de vingerafdrukken.
Ik heb toegezegd de Kamer nader te informeren over:
• de periode waarin de aanvraagstations ter beschikking zullen komen;
• de tijd die het neemt om vingerafdrukken op te nemen en te verifiëren
(op basis van de uitkomsten van de uitgevoerde testen).
Met deze brief kom ik deze toezegging na.
Aanvraagstations
Als gevolg van de door de Europese Unie verplicht gestelde invoering van
de vingerafdrukken in de reisdocumenten moeten de uitgevende instanties van
deze documenten nieuwe apparatuur en programmatuur krijgen. Het ministerie
van BZK heeft deze apparatuur en programmatuur, in casu de aanvraagstations,
verworven via een Europese aanbesteding. De afgelopen maanden zijn de aanvraagstations
ontwikkeld door de leverancier en sinds november 2008 zijn daarop door het
ministerie van BZK een groot aantal testen uitgevoerd.
De planning is om medio maart 2009 te starten met de distributie van de
aanvraagstations. De planning is zodanig dat alle gemeenten begin juni 2009
over de aanvraagstations zullen kunnen beschikken.
Zoals ik al eerder in de Kamer heb gezegd, bevatten de aanvraagstations
oefenopdrachten zodat ambtenaren, buiten het echte aanvraag- en uitgifteproces,
vertrouwd kunnen raken met het werken met het aanvraagstation. Bovenop deze
oefenmogelijkheden geeft het ministerie van BZK de mogelijkheid om een opleiding
te volgen. De opleiding bestaat uit een theoriedeel dat digitaal (e-learning)
gevolgd kan worden via het internet en een praktijkdeel waarin het werken
met het aanvraagstation centraal staat. Naar mijn mening biedt dit afdoende
mogelijkheden om zich voor te bereiden op het werken met de aanvraagstations én
het opnemen van de vingerafdrukken.
Opnemen en verifiëren van de vingerafdrukken
Bij het testen van de aanvraagstations is gemeten hoeveel tijd het gemiddeld
neemt om vingerafdrukken op te nemen en te verifiëren. De uitkomsten
hiervan treft u hieronder aan.
• Het opnemen van een vingerafdruk duurt gemiddeld 3 seconden;
• Het uitvoeren van een verificatie van een vingerafdruk vergt gemiddeld
2 seconden.
Ook is gemeten hoeveel tijd het digitaliseren van de foto en de handtekening
met het aanvraagstation duurt. Dat is gemiddeld 7 seconden. De huidige praktijk,
waarin het aanvraagformulier waar de foto en handtekening op staat wordt gescand
(in de «back-office), komt bij de invoering van het aanvraagstation
te vervallen.
Tenslotte is gemeten hoe lang het duurt om, bij het uitreiken van het
reisdocument, de chip in het reisdocument uit te lezen om de gegevens in de
chip te controleren en indien gewenst aan de aanvrager te kunnen tonen. Het
elektronisch uitlezen van een reisdocument vergt ongeveer 7 seconden.
Invoeringsdatum vingerafdrukken
Ik heb goede nota genomen van de zorg die zowel in uw Kamer als bij de
gemeenten leeft over de samenloop van de invoering van de vingerafdrukken
en de zogenaamde piekperiode. Van eind april tot en met begin juli worden
immers veel meer reisdocumenten aangevraagd dan in de andere maanden van het
jaar.
Ik verken daarom de mogelijkheden om de samenloop tussen de piekperiode
en de invoeringsdatum van de vingerafdrukken te voorkomen. Ik zal u nader
informeren over de uitkomsten hiervan.
De staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A. Th. B. Bijleveld-Schouten