Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31322 nr. 162 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2011-2012 | 31322 nr. 162 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 december 2011
Tijdens het Algemeen Overleg over kinderopvang van 23 november jongstleden heb ik toegezegd om de Kamer cijfermateriaal aan te leveren over de uurprijzen in de kinderopvang in relatie tot de maximumuurprijs.
Uit het CPB-onderzoek naar het functioneren van de kinderopvangmarkt (Kinderopvang in kaart, pagina 24, zie www.cpb.nl) blijkt dat 37% van de ouders in de dagopvang (kinderen in de leeftijd van 0–4) en 75% van de ouders in de buitenschoolse opvang (kinderen in de leeftijd van 4–12), meer betaalt dan de maximumuurprijs. In mijn brief van 11 november jongstleden (Kamerstukken 2011–2012, 31 322, nr. 147) heb ik een reactie op het hele onderzoek gegeven.
De kinderopvangtoeslag wordt uitbetaald over de kosten per uur tot aan de maximumuurprijs. De maximumuurprijs wordt jaarlijks door SZW vastgesteld. Alle kosten boven dit tarief komen voor 100% voor rekening van ouders.
Tabel 1 presenteert de ontwikkelingen in de gemiddelde uurprijzen die ondernemers rekenen, de door de overheid vastgestelde maximumuurprijzen en het verschil tussen beide. De informatie is afkomstig uit de beleidsinformatie van de Belastingdienst en betreft het gewogen gemiddelde van de door ouders opgegeven uurprijzen.
Tabel 1: gemiddelde nominale uurprijzen vs maximumuurtarieven |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
20111 |
|
Gemiddelde uurprijzen voor maximering (tarieven ondernemers) |
|||||||
Dagopvang |
5,34 |
5,45 |
5,65 |
5,81 |
5,97 |
6,16 |
6,31 |
Buitenschoolse opvang |
5,51 |
5,68 |
5,80 |
5,91 |
5,95 |
6,10 |
6,17 |
Maximum uurprijzen |
|||||||
Dagopvang |
5,68 |
5,72 |
5,86 |
6,10 |
6,10 |
6,25 |
6,36 |
Buitenschoolse opvang |
6,13 |
6,03 |
6,02 |
6,10 |
6,10 |
5,82 |
5,93 |
Verschil gem-max |
|||||||
Dagopvang |
–6,0% |
–4,7% |
–3,6% |
–4,8% |
–2,1% |
–1,4% |
–0,8% |
Buitenschoolse opvang |
–10,1% |
–5,8% |
–3,7% |
–3,1% |
–2,5% |
4,8% |
4,0% |
Ouders met kinderen in de dagopvang betalen in 2011 gemiddeld € 6,31 per uur. De maximumuurprijs is € 6,36. Dat betekent dat ouders gemiddeld 0,8% minder betalen dan de maximumuurprijs. Ouders met kinderen in de buitenschoolse opvang betalen in 2011 gemiddeld € 6,17 per uur. De maximumuurprijs is € 5,93. Dat betekent dat ouders gemiddeld 4,0% meer betalen dan de maximumuurprijs.
De situatie dat ouders meer betalen dan de maximumuurprijs is dus vooral relevant voor de buitenschoolse opvang. In de tabel wordt zichtbaar dat dit speelt vanaf 2010. Dit is een direct gevolg van de door toenmalig staatssecretaris Dijksma gemaakte keuze om de maximumuurprijs voor buitenschoolse opvang van 2009 op 2010 structureel te verlagen.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
H. G. J. Kamp
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31322-162.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.