nr. 34
BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 december 2009
In een brief van de minister van Economische zaken over zelfstandig ondernemerschap
is een onderzoek toegezegd naar de transparantie van verzuimverzekeringen
voor kleine en startende ondernemingen (Kamerstukken II, 2008–2009,
31 311, nr. 21). Bijgaand bied ik uw kamer de resultaten van dit onderzoek
aan1.
Het doel van het onderzoek was om vast te stellen of de markt voor verzuimverzekeringen
voldoende transparant is. Dit vooral met het oog op de vraag of uit eventuele
intransparantie een belemmering voor groei van ondernemingen of doorgroei
van zzp’ers naar ondernemerschap met personeel zou bestaan. Om die reden
is onderzoek gedaan onder kleinere ondernemingen en zzp-ers die willen groeien.
Uit het onderzoek blijkt dat de markt voor verzuimverzekeringen transparant
is.
Werkgevers en zzp’ers vinden het aanbod van verzuimverzekeringen
duidelijk op prijs en inhoud. Dit geldt in hoge mate voor de zogenaamde klassieke
polissen; polissen die uitsluitend de loondoorbetalingsverplichting bij ziekte
vergoeden. Voor deze polissen zijn voorwaarden vaak via cao’s ingevuld.
Hierdoor zijn offertes onderling goed vergelijkbaar. Aanvullende polissen
waarbij ook arbo- en re-integratiemogelijkheden worden gedekt, lopen uiteen.
Dit is meer maatwerk en toegesneden op de situatie in een bedrijf.
Uit het onderzoek blijkt dat de meeste kleine werkgevers (met minder dan
10 werknemers) een verzuimverzekering hebben afgesloten. Tussenpersonen, accountants
en boekhouders zijn belangrijke adviseurs bij de keuze voor het type verzuimverzekering.
Dit keuzeproces verloopt transparant. Vrijwel alle werkgevers geven aan het
gevoel te hebben dat zij goed geïnformeerd zijn. Van de zzp’ers
die in het onderzoek betrokken zijn, geeft het grootste deel aan een verzuimverzekering
af te zullen sluiten als er in de toekomst personeel aangenomen wordt.
Al laat het onderzoek zien dat de markt transparant is, werkgevers en
zzp’ers signaleren ruimte voor verbetering. Met name ten aanzien van
de manier waarop informatie en advies aangeboden wordt aan werkgevers is winst
te behalen, bijvoorbeeld door informatie die wordt aangeboden via internet
ook toe te spitsen op kleine werkgevers. Hiervoor ligt primair de verantwoordelijkheid
bij de aanbieders van verzekeringsproducten op de markt.
De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
J. P. H. Donner