nr. 87
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSHUISVESTING, RUIMTELIJKE ORDENING EN
MILIEUBEHEER
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 november 2008
Hierbij stuur ik u de studie «Een jaar milieuzones vrachtverkeer»
dat een evaluatie geeft van de effectiviteit van milieuzones voor vrachtauto’s
in het eerste jaar na de opening van de eerste milieuzone op 1 juli 2007.1 In de brief van 13 juni jl. (31 305, nr. 37)
heeft het kabinet u de resultaten van deze studie reeds in het vooruitzicht
gesteld.
In ons land hebben de organisaties voor het goederenvervoer TLN, EVO en
KNV, een twintigtal gemeenten, de VNG, en het rijk zich verbonden aan het
convenant «Stimulering schone vrachtauto’s en milieuzonering».
In dat convenant zijn afspraken gemaakt over een landelijk uniform toegangsregime
en staan spelregels voor een zorgvuldige besluitvorming over milieuzones voor
vrachtauto’s. Het instellen van milieuzones voor vrachtauto’s
betreft een gemeentelijke bevoegdheid. Mijn ministerie vervult hierin een
coördinerende functie.
Inmiddels zijn in negen steden milieuzones voor vrachtauto’s ingesteld,
te weten in Amsterdam, Breda, Den Haag, Eindhoven, ’s Hertogenbosch,
Maastricht, Rotterdam, Tilburg en Utrecht. De milieuzone voor vrachtauto’s
is een belangrijk instrument om invulling te geven aan de gemeentelijke verantwoordelijkheid
om tijdig aan de Europese grenswaarden voor de luchtkwaliteit te voldoen,
zoals is afgesproken in het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit
(NSL).
In het convenant is ook afgesproken om de effectiviteit van deze milieuzones
jaarlijks de evalueren. De bijgesloten rapportage bevat de bevindingen van
de eerste evaluatie. Ik heb ervoor gekozen om het Expertisecentrum milieuzones,
dat door de gezamenlijke convenantpartijen is opgericht als onafhankelijke
kennisverstrekkende en ondersteunende instantie en welke bij SenterNovem is
ondergebracht, als opdrachtgever voor deze evaluatie te laten fungeren.
De resultaten van de effectevaluatie laten zien dat de milieuzones hun
vruchten afwerpen. Het blijkt dat het vrachtautopark dat binnen de milieuzone rijdt schoner is dan het vrachtautopark dat daarbuiten rijdt:
het aandeel nieuwe vrachtauto’s (Euro4 of Euro5) is duidelijk hoger
en relatief veel vrachtauto’s hebben een roetfilter.
Het onderzoek geeft ook aan dat het effect van de milieuzones nog niet
tot volle wasdom is gekomen, waarvoor een aantal duidelijk aanwijsbare redenen
te geven is:
– Ten eerste is het merendeel van de milieuzones korter dan een
jaar van kracht. Op 1 juli 2007 had Utrecht de primeur, in het najaar
van 2007 gevolgd door een aantal andere gemeenten. Den Haag stelde op 16 april
van dit jaar zijn milieuzone in en Amsterdam volgde op 9 oktober jl.
– De handhaving is niet meteen van start gegaan. In overleg met
de vervoerders is besloten om gedurende een gewenningsperiode van ca. 3 tot
6 maanden alleen waarschuwingen en voorlichtingsmateriaal uit te delen aan
vervoerders die in overtreding waren. Daarnaast is per 1 mei jl. de boete
voor overtreding van de milieuzone door het OM verhoogd naar 150 euro, waardoor
er vanaf dat moment een grotere prikkel is ontstaan om te voldoen aan de toegangseisen.
– Zoals is afgesproken in het convenant wordt een tijdelijke ontheffing
verleend voor vrachtauto’s waarvoor geen gecertificeerd roetfilter beschikbaar
is. Bij de start van de milieuzones was de beschikbaarheid van roetfilters
nog niet optimaal, maar als gevolg van de subsidieregeling voor roetfilters
is dit in de loop van de evaluatieperiode aanmerkelijk verbeterd.
Deze resultaten vragen om een genuanceerd oordeel. We hebben hier te maken
met een geheel nieuwe maatregel waarvan gedurende deze evaluatieperiode de
invoering nog in volle gang was. In feite komt deze evaluatie dus te vroeg
om een eindoordeel te kunnen geven over de effectiviteit van milieuzones voor
vrachtauto’s. Het is mijn verwachting dat het geplande evaluatiemoment
in de zomer van 2009 hierover een veel beter beeld zal geven. Daarbij ben
ik optimistisch over de effecten die we dan zullen zien. Dit optimisme baseer
ik op de volgende ontwikkelingen:
– De milieuzones zullen dan al gedurende langere tijd gehandhaafd
zijn. Van de huidige negen steden met een milieuzone voor vrachtauto’s
zal Amsterdam als laatste vanaf 9 januari a.s. overgaan tot het
beboeten van overtreders. Daarnaast hebben gemeenten aangekondigd intensiever
te gaan handhaven, waarbij vooral de grote steden in de loop van 2009 zullen
overgaan tot de inzet van systemen voor automatische kentekenherkenning. Amsterdam
heeft onlangs hiervoor een openbare aanbesteding gepubliceerd.
– Door de subsidieregeling voor roetfilters is de beschikbaarheid
van roetfilters inmiddels dusdanig groot dat het aantal langdurige ontheffingen
aan vrachtauto’s waarvan tot nu toe niet bekend was of er een roetfilter
voor beschikbaar is, vanaf 1 januari 2009 sterk zal afnemen.
Gezien deze ontwikkelingen kom ik tot de conclusie dat de gemeenten goed
op weg zijn met milieuzones voor vrachtauto’s als bijdrage aan het tijdig
voldoen aan de luchtkwaliteitopgaven van het NSL.
Afsluitend wil ik u informeren over een onderzoek dat in opdracht van
mijn ministerie is gestart om de effecten van lokale luchtkwaliteitmaatregelen
in het verkeer, waaronder de milieuzones, op de gezondheid van omwonenden
te bepalen. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door het IRAS, in samenwerking
met het RIVM en de lokale GGD’s. De resultaten hiervan zullen in 2011
beschikbaar komen.
De minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer,
J. M. Cramer