31 305 Mobiliteitsbeleid

Nr. 476 MOTIE VAN DE LEDEN THIJSSEN EN DE HOOP

Voorgesteld 6 november 2024

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat diverse aanbieders van laadinfrastructuur naast een prijs voor het stroomverbruik een extra tarief per tijdseenheid zijn gaan rekenen;

constaterende dat steeds vaker elektrische auto's langer aan de laadpaal moeten staan omdat ze vanwege beperkte netcapaciteit langzamer of uitgesteld laden;

overwegende dat parkeren bij een laadplek zonder te laden meestal verboden is, maar andere parkeerplekken vaak niet beschikbaar zijn;

overwegende dat het onwenselijk is dat elektrische rijders hierdoor buiten hun schuld om met hoge extra kosten worden geconfronteerd;

overwegende dat deze onduidelijkheid de transitie naar elektrisch rijden belemmert;

verzoekt de regering de mogelijkheden te onderzoeken hoe de zogenaamde kleeftarieven te stoppen, de transparantie over tarieven te verbeteren en de Kamer hierover te informeren voor het volgende commissiedebat Duurzaam vervoer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Thijssen

De Hoop

Naar boven