Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 december 2021
Graag informeer ik u over één van onze Smart Mobility initiatieven die in januari
2022 van start gaat. Uw kamer is eerder over dit voorstel geïnformeerd1.
De afgelopen periode zijn er afspraken gemaakt met zeven aanbieders van in-car navigatiediensten.
Dankzij deze afspraken krijgen miljoenen weggebruikers vanaf begin volgend jaar meldingen
in de auto die de verkeersveiligheid verbeteren. Het gaat om rode kruizen, filestaartbeveiliging,
nadere hulpdiensten en glad wegdek.
Deze waarschuwingen zijn effectief gebleken. Een in-car waarschuwing voor een rood
kruis is net zo effectief als een rood kruis boven de weg. Door deze toepassingen
vergroten we dus direct de veiligheid van hulpverleners en weginspecteurs. Filestaartbeveiliging
verkleint de kans op een kop-staart-botsing met 20%.
Nederland loopt binnen de EU voorop als het gaat om deze Smart Mobility toepassingen.
Nederland zet in EU verband in om dergelijke in car veiligheidswaarschuwingen in de
toekomst verplicht te stellen voor alle aanbieders van navigatiediensten.
Met het tekenen van de contracten met de serviceproviders wordt op 3 januari 2022
door IenW een financiële verplichting aangegaan van maximaal € 12 miljoen. De verplichting
wordt aangegaan op de beleidsbegroting Hoofdstuk XII (HXII) binnen het door de Tweede
Kamer bij Ontwerpbegroting 2022 geautoriseerde kader op artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid.
De uitgaven (kasbetalingen) zijn verspreid over 2022 tot en met 2024 en zijn afhankelijk
van de prestaties. Er zijn prestatieafspraken gemaakt. De partijen komen alleen in
aanmerking voor een vergoeding wanneer deze meldingen ook daadwerkelijk verkeersveiligheid
opleveren.
De financiering voor deze uitgaven is afkomstig uit het programma Veilig, Slim, Duurzaam.
Bij het Bestuurlijk Overleg MIRT (najaar 2020) is € 160 miljoen gereserveerd voor
dit programma (Kamerstuk 35 570 A, nr. 45). Dit budget is gereserveerd op de reservering Slimme en Duurzame mobiliteit op artikel
11.03 van het Mobiliteitsfonds (MF). In de eerste suppletoire begroting 2022 zal daarom
een overheveling van budget van deze reservering op artikel 11.03 MF naar artikel 14
HXII worden opgenomen.
De verplichtingen en uitgaven worden verantwoord op de beleidsbegroting HXII, omdat
de wet op het Mobiliteitsfonds dit niet mogelijk maakt op het Mobiliteitsfonds voor
dit type verplichtingen en uitgaven waar er sprake is van stimulering van marktpartijen.
Uiteraard worden alle meldingen verstrekt in lijn met de MONO Campagne. De waarschuwingen
worden alleen gegeven wanneer nodig en mag de bestuurder niet afleiden van zijn of
haar rijtaak. Uw Kamer wordt met de jaarlijkse voortgangsbrief over Smart Mobility
geïnformeerd over de voortgang van in-car veiligheidswaarschuwingen en verkeersinformatie.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, B. Visser