Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 november 2019
Hierbij stuur ik uw Kamer ter informatie het besluit tot wijziging van het Reglement
verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake
het wegverkeer en het Kentekenreglement, waarmee de harmonisatie van milieuzones wordt
vastgesteld1.
Afgelopen jaar heb ik regelmatig met uw Kamer van gedachten gewisseld over de invulling
van de afspraak in het regeerakkoord om milieuzones te harmoniseren. Dit heeft geresulteerd
in een eenduidig systeem voor milieuzones, dat per 1 januari 2020 wordt ingevoerd.
Door de harmonisatie weten automobilisten volgend jaar in heel Nederland waar zij
aan toe zijn als zij een milieuzone naderen. Dit systeem geeft gemeenten een instrument
om te werken aan schone lucht. Of een milieuzone wordt ingevoerd en wat de grenzen
daarvan zijn, is en blijft aan de gemeente.
Ik wil u met deze brief informeren over de communicatie-activiteiten om de weggebruiker
over de harmonisatie te informeren, de handhaving van buitenlandse voertuigen en de
verwachte invoering van milieuzones door gemeenten.
Een belangrijke reden voor harmonisatie is het creëren van duidelijkheid voor de weggebruiker.
Daarom zet ik een aantal communicatiemiddelen in. Vanaf medio november staat alle
informatie over de nieuwe regels voor milieuzones op www.milieuzones.nl. Samen met de gemeenten en belangenorganisaties zoals de RAI, Bovag, ANWB, Evofenedex
en TLN, brengen wij de informatie over de gewijzigde regels en de website breed onder
de aandacht. Bezitters van een diesel personen- en bestelauto met emissieklasse 0
tot en met 3 (ongeveer 15 jaar en ouder) ontvangen tijdig voorafgaand aan de invoering
van de eerste milieuzone voor deze voertuigcategorieën van de RDW een brief met uitleg
wat de geharmoniseerde regels voor hen betekenen.
Wat betreft de handhaving van buitenlandse voertuigen, verwacht ik dat in de loop
van volgend jaar voor Belgische voertuigen gegevensuitwisseling automatisch kan plaatsvinden.
Daarvoor dient het nog te formeren Belgische kabinet de wijziging van het Eucaris
verdrag goed te keuren.
Verschillende gesprekken met de Duitse autoriteiten hebben duidelijk gemaakt dat zij,
vanwege hun opvatting van de privacyregelgeving, de benodigde gegevens niet willen
uitwisselen vóórdat een overtreding is vastgesteld. Bij handhaving van milieuzones
zijn nu juist deze gegevens op voorhand nodig om te kunnen bepalen of voertuigen de
zone in mogen. Ik verwacht niet dat zij hun standpunt op korte termijn wijzigen. Andere
Europese lidstaten willen evenmin onderling voertuiggegevens beschikbaar stellen,
waardoor ik geen mogelijkheden zie om bilaterale afspraken te maken.
Ik blijf daarom streven naar een Europese aanpak, zodat op langere termijn benodigde
voertuiggegevens uit heel de Europese Unie automatisch verwerkt kunnen worden. Tot
die tijd kunnen gemeenten gebruik maken van de mogelijkheid tot handhaving door staandehouding.
Er zijn op dit moment dertien gemeenten met een milieuzone. De negen gemeenten met
alleen een milieuzone voor vrachtwagens met emissieklasse 4 stappen naar verwachting
begin 2020 al over naar het nieuwe systeem, waarbij zij gebruik zullen maken van de
geharmoniseerde bebording. Voor de rest verandert er voor hen niets. De gemeente Rotterdam
wil de bestaande milieuzone voor personen- en bestelauto’s in 2020 opheffen en behoudt
dan alleen een milieuzone voor vrachtauto’s.
Amsterdam, Arnhem en Utrecht zijn druk met de voorbereiding van de invoering van een
groene zone voor personen-, bestel- en vrachtauto’s en in het geval van Amsterdam
ook autobussen. Mijn verwachting is dat deze drie steden volgend najaar de nieuwe
zones invoeren. Daarnaast zijn er nog enkele andere steden als Den Haag, Haarlem,
Leiden, Maastricht en Nijmegen, die overwegen om de komende jaren een milieuzone voor
personen- en bestel- en/of vrachtauto’s in te voeren. Dankzij deze harmonisatie wordt
voorkomen dat bij nieuwe milieuzones een lappendeken kan ontstaan.
De Minister voor Milieu en Wonen, S. van Veldhoven-van der Meer