31 305 Mobiliteitsbeleid

Nr. 289 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 23 april 2019

Tijdens het ordedebat op 26 maart 2019 is door het lid Van Aalst verzocht om een brief over (snel)laadinfrastructuur voor elektrische auto’s, de rol van Fastned en de rol van gewone pomphouders (Handelingen II 2018/19, nr. 66, item 16).

Naar aanleiding van dit verzoek bericht ik u het volgende.

Fastned is een belangrijke aanbieder van snellaadfaciliteiten aan het elektrisch autoverkeer in Nederland, met name op verzorgingsplaatsen langs het hoofdwegennet. Fastned is echter niet de enige snellaadaanbieder, bedrijven als MisterGreen, ANWB en Allego zijn ook actief langs de Nederlandse snelwegen.

Nederland telt op dit moment ruim 39.000 publieke (snel)laadpunten voor elektrische voertuigen en heeft daarmee wereldwijd de grootste dichtheid van elektrische laadinfrastructuur. Ik verwijs naar de website «nederlandelektrisch.nl» waarop dit wordt bijgehouden.

Dat de uitrol van elektrische laadinfrastructuur ten koste zou gaan van benzinepomphouders wordt door mij niet herkend. Voor het hoofdwegennet geldt dat ook pomphouders een vergunning kunnen verkrijgen voor het plaatsen van eigen laadpalen op grond van de Wet beheer Rijkswaterstaatswerken, Shell maakt hier bijvoorbeeld gebruik van.

Samen met betrokken partijen ontwikkelen we de Nationale Agenda Laadinfrastructuur om de overgang naar emissieloos rijden optimaal te ondersteunen. Voorlopig zullen benzine en diesel nog een belangrijke plek blijven innemen in de brandstofmix.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, S. van Veldhoven-van der Meer

Naar boven