Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 april 2019
Hierbij zend ik u een ontwerpbesluit tot wijziging van het Reglement verkeersregels
en verkeerstekens 1990, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
en het Kentekenreglement in verband met de harmonisatie van milieuzones1. Voor de verdere inhoud van het ontwerpbesluit verwijs ik u naar de nota van toelichting2.
De voorlegging geschiedt in het kader van de wettelijk voorgeschreven voorhang procedure
(artikel 2b van de Wegenverkeerswet 1994), en biedt uw Kamer de mogelijkheid zich
uit te spreken over het ontwerpbesluit voordat het aan de Afdeling advisering van
de Raad van State zal worden voorgelegd en vervolgens zal worden vastgesteld.
Op grond van artikel 2b van de Wegenverkeerswet 1994 geschiedt de voordracht aan de
Koning ter verkrijging van het advies van de Afdeling advisering van de Raad van State
over het ontwerpbesluit niet eerder dan na vier weken na overlegging aan beide Kamers
der Staten-Generaal.
Voorts maak ik van de gelegenheid gebruik om uw Kamer te informeren over de regels
voor campers en oldtimers met betrekking tot de harmonisatie van de milieuzones, zoals
toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Leefomgeving op 18 oktober 2018 (Kamerstuk
28 089, nr. 96).
In het onderhavige voorstel worden kampeerwagens en klassieke voertuigen vrijgesteld
en mogen deze voertuigen een door de gemeente ingestelde milieuzone inrijden. Ten
aanzien van kampeerwagens geldt de vrijstelling alleen voor de milieuzone waarin de
houder van het betreffende voertuig zelf woonachtig is, om zodoende de houder in staat
te stellen om de kampeerwagen bij de woning in en uit te pakken.
Hierbij informeer ik uw Kamer tevens hoe milieuzones de luchtkwaliteit verbeteren,
hetgeen ik heb toegezegd tijdens het Algemeen Overleg Luchtkwaliteit op 5 juli 2018
(Kamerstuk 30 175, nr. 310).
Door invoering van een milieuzone kan een gemeente de meest vervuilende voertuigen
weren uit delen van de stad met als doel het verbeteren van de leefbaarheid, en met
name de luchtkwaliteit, in de stad. Deze maatregel zorgt voor een verlaging van de
concentraties van luchtverontreinigende stoffen en draagt daarmee bij aan een vermindering
van gezondheidsrisico’s.
Gemeenten krijgen in dit voorstel de keuze uit twee toegangsregimes voor het weren
van diesel personen- en bedrijfsvoertuigen uit de milieuzone. Het systeem is gebaseerd
op de emissieklasse van de voertuigen, waarmee wordt aangesloten bij de milieukenmerken
van de voertuigen. De weggebruiker wordt individueel over de vastgestelde emissieklasse
geïnformeerd, indien het voertuig een bepaalde milieuzone niet in mag rijden.
Invoering van een milieuzone voor dieselvoertuigen leidt tot verjonging van het wagenpark
en verschuiving daarbinnen richting schonere voertuigen. Invoering van een milieuzone
door een gemeente leidt derhalve tot een vermindering van de lokale verkeersemissie
van NOx en fijnstof. De bijdrage van dit instrument (de milieuzone) aan de verbetering van
de luchtkwaliteit hangt af van de verkeerssituatie ter plaatse. De gemeente onderbouwt
bij het nemen van het verkeersbesluit tot invoering van een milieuzone de effectiviteit
en proportionaliteit en weegt de gevolgen voor de inwoners en weggebruikers. Daarnaast
weegt de gemeente het instrument milieuzone af tegen andere maatregelen die de luchtkwaliteit
kunnen verbeteren.
Ten slotte ben ik verheugd u te kunnen melden dat het Belgische parlement begin deze
maand een wetswijziging heeft goedgekeurd, waarmee de automatische handhaving van
Belgische voertuigen in Nederlandse milieuzones mogelijk wordt. Dit is met name voor
grensgemeenten zoals Maastricht van belang, omdat het aandeel Belgische voertuigen
daar hoog op kan lopen. Daarnaast lijkt ook de Duitse regering op weg dit mogelijk
te maken. Voor de overige landen blijf ik mij in Europees kader inzetten om tot een
oplossing te komen.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
S. van Veldhoven-van der Meer