31 305 Mobiliteitsbeleid

Nr. 195 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 27 mei 2011

Op 31 januari 2011 ontving ik Kamervragen van uw commissie voor Infrastructuur en Milieu over nieuwe regelgeving ten aanzien van elektrische auto’s (2011Z01719/2011D04383).

De beantwoording van dit verzoek heeft op zich laten wachten, omdat de wijziging van de Regeling voertuigen niet per 1 februari maar vanaf 1 april in werking is getreden. Daarnaast waren er ontwikkelingen rond de invoering van een Europees reglement ten behoeve van veiligheidseisen aan elektrische voertuigen die ik in mijn beantwoording wilde meenemen. Om deze reden is het niet mogelijk geweest de gevraagde informatie binnen de gestelde termijn van drie weken te kunnen geven, waarvoor mijn excuses.

Voor de gevraagde algemene informatie voeg ik de aangepaste Regeling voertuigen mee met daarbij de toelichting.1

Op de vraag hoe deze Nederlandse regelgeving zich verhoudt tot de eisen die op basis van Europese regelgeving ten aanzien van elektrische auto’s worden gesteld, kan ik het volgende melden.

  • 1. Tot voor kort was er geen Europese verplichting om te voldoen aan ECE reglement nr. 100 (veiligheidseisen elektrische voertuigen). Concreet betekende dit dat voor het verlenen van een Europese typegoedkeuring voor elektrische voertuigen op basis van kaderrichtlijn 2007/46 (4-wielige voertuigen zoals personenauto’s en bedrijfsauto’s) niet getoetst werd op veiligheidseisen.

  • 2. Op 27 april jongstleden is Verordening (EU) Nr. 407/2011 van de Commissie gepubliceerd tot wijziging van Verordening (EG) nr. 661/2009. In deze verordening is in artikel 4, eerste lid, vermeld dat ECE reglement nr. 100 per 1 mei 2011 verplicht is voor afgifte van een Europese typegoedkeuring van een 4-wielig voertuig op basis van kaderrichtlijn 2007/46.

  • 3. Concreet betekent dit dat vanaf nu elektrische voertuigen voor de Europese markt moeten voldoen aan specifieke veiligheidseisen zoals gesteld in ECE reglement nr. 100. Voor elektrische voertuigen voor de nationale markt, voor zover niet reeds vallend onder de Europese typegoedkeuring, worden met de aanpassing in de Regeling voertuigen veiligheidseisen gesteld in lijn met ECE reglement 100 met een individuele goedkeuring of een nationale kleine serie goedkeuring.

Voor de volledigheid voeg ik de genoemde Verordening 407 bij.1

De minister van Infrastructuur en Milieu,

M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus


X Noot
1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Naar boven