nr. 170
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 maart 2010
Het project Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) is door uw Kamer op
11 maart jongstleden controversieel verklaard. Met deze brief wil ik
u op de hoogte brengen van de consequenties die door mij aan de controversieel
verklaring worden verbonden.
Ik heb opdracht gegeven om;
– Geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor ABvM.
– De projectorganisatie af te bouwen.
– Het proces van aanbesteding en certificering op te schorten.
– De voorbereiding van de beoogde uitrol van het systeem stil te
leggen.
Het inschrijvingsdossier voor de aanbesteding wordt niet naar de deelnemers
gezonden. De gesprekken aan de tafels voor de certificering van de registratievoorziening
en de dienstverleners worden opgeschort. Het bedrijfsleven zal hiervan op
de hoogte worden gebracht. Zorgvuldigheid richting marktpartijen die tot nu
toe sterk commitment bij het project hebben getoond vind ik van groot belang.
Zij hebben, mede met het oog op toekomstige Europese ontwikkelingen, heel
wat investeringen gedaan in tijd, mensen en middelen.
Vanzelfsprekend worden de mobiliteitsprojecten waarvoor reeds verplichtingen
zijn aangegaan, uitgevoerd. Ook zonder invoering van de kilometerprijs hebben
deze projecten een zelfstandige rol in het vergroten van de regionale bereikbaarheid.
Rijkswaterstaat maakt, zoals u weet, ook regelmatig succesvol gebruik van
dit middel bij (grote) wegwerkzaamheden. Zij hebben daarnaast tot doel om
leerervaring op te doen die van pas kan komen bij de mogelijke invoering op
termijn van enige vorm van beprijzing. De binnen de projectorganisatie opgebouwde
kennis en expertise wordt adequaat geborgd. Een aantal producten wordt afgerond
tot een niveau dat ze voor de toekomst waarde hebben als tussenresultaat.
Dit betreft bijvoorbeeld de dossiers van de aanbesteding en certificering
en een aantal reeds in gang gezette onderzoeken. De besprekingen in Europees
verband met betrekking tot EETS (European Electronic Toll Service) worden
voortgezet. Tot slot worden de halfjaarlijkse voortgangsrapportages in het
kader van de Regeling grote projecten opgesteld.
Op deze wijze meen ik met gepaste terughoudendheid en kostenbewustzijn
invulling te geven aan de controversieel verklaring door uw Kamer. Uitsluitend
die activiteiten vinden doorgang die een nieuw kabinet de keuzevrijheid laten
om het project definitief te stoppen, dan wel zonder onnodige vertraging te
laten doorstarten.
De minister van Verkeer en Waterstaat,
C. M. P. S. Eurlings