nr. 41
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 juni 2009
Tijdens de plenaire behandeling van het wetsvoorstel Fiscaal Stimuleringspakket
en overige fiscale maatregelen1 op 27 mei
jl. (Handelingen der Kamer II, vergaderjaar 2008–2009, nr. 88,
blz. 6843–6885) heeft uw Kamer aan de staatssecretaris van Financiën
gevraagd per brief op hoofdlijnen de contouren van de nieuwe tegemoetkomingsregeling
voor specifieke zorgkosten te schetsen, hetgeen de staatssecretaris heeft
toegezegd. Met deze brief geef ik, mede namens de staatssecretaris van Financiën,
gevolg aan die toezegging.
De regeling tegemoetkoming specifieke zorgkosten (verder TSZ-regeling)
is de opvolger van de regeling tegemoetkoming buitengewone uitgaven (verder
TBU-regeling) die was opgenomen in het inmiddels vervallen Tijdelijk besluit
tegemoetkoming buitengewone uitgaven2. Met de
invoering van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten per
1 januari 2009 is in de Wet inkomstenbelasting 2001 de buitengewone uitgavenregeling
vervangen door de regeling uitgaven voor specifieke zorgkosten. Hierdoor is
de TBU-regeling vervallen en ontstaat de noodzaak voor een nieuwe tegemoetkomingsregeling,
de TSZ-regeling. De TSZ-regeling is een niet-fiscale tegemoetkomingsregeling
voor chronisch zieken en gehandicapten die in de inkomstenbelasting hun uitgaven
voor specifieke zorgkosten als gevolg van heffingskortingen niet of niet geheel
kunnen verzilveren. In essentie is de TSZ-regeling gelijk aan de TBU-regeling.
Wel wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de regeling zowel uitvoeringstechnisch
als juridisch te optimaliseren. Hierna geef ik op hoofdlijnen de contouren
van de TSZ-regeling weer. Zoals de staatssecretaris van Financiën tijdens
het voornoemde debat al heeft aangegeven zijn de hier geschetste contouren
van de nieuwe TSZ-regeling gebaseerd op ons voornemen tot vormgeving van die
regeling. De definitieve vormgeving is uiteraard afhankelijk van de besluitvorming
in de Ministerraad. Het Besluit tegemoetkoming specifieke zorgkosten zal na
behandeling in de Ministerraad aan uw Kamer worden gezonden zodat u de gelegenheid heeft hierop te reageren. Naar verwachting zal het besluit na het zomerreces
aan uw Kamer worden gezonden.
De TSZ-regeling zal een niet-fiscale financiële compensatie bieden
aan chronisch zieken en gehandicapten die hun fiscale aftrek van uitgaven
voor specifieke zorgkosten vanwege het recht op heffingskortingen niet of
niet geheel kunnen benutten. Net als de TBU-regeling heeft de TSZ-regeling
het karakter van een inkomensondersteunende maatregel aan de uitgavenkant.
Het uitgangspunt en de berekeningswijze van de tegemoetkoming zijn gelijk
aan die van de TBU-regeling. Daarnaast zal de tegemoetkoming in de TSZ-regeling
net als de tegemoetkoming in de TBU-regeling zonder aanvraag van de belastingplichtige
door de Belastingdienst worden toegekend.
Wel zal de kring van gerechtigden van de TSZ-regeling worden uitgebreid.
Op grond van de tekst van de TBU-regeling was de kring van gerechtigden onder
de TBU-regeling beperkt tot binnenlandse belastingplichtigen. Echter ook buitenlandse
belastingplichtigen kunnen onder voorwaarden1
recht hebben op aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten en ook zij
kunnen om dezelfde reden als voornoemd een verzilveringsprobleem hebben. Europeesrechtelijk
gezien is er geen rechtvaardiging voor dit onderscheid. In de TBU-praktijk
krijgen voornoemde buitenlandse belastingplichtigen om die reden reeds een
tegemoetkoming. In de TSZ-regeling zal de uitbreiding van de kring van gerechtigden
ook juridisch worden vastgelegd.
Om uitvoeringstechnische redenen zullen er doelmatigheidsgrenzen worden
opgenomen in de TSZ-regeling voor de uitbetaling van een tegemoetkoming (€ 15)
en de eventuele terugvordering van een ten onrechte genoten tegemoetkoming
(€ 50). In de TBU-praktijk blijken regelmatig kleine tegemoetkomingsbedragen
voor te komen die leiden tot een inefficiënte inzet van mensen en middelen.
In de TBU-regeling ontbreken termijnen voor de vaststelling van de tegemoetkoming
door de Belastingdienst en heeft de belastingplichtige beperkte mogelijkheden
om het uitblijven van een tegemoetkoming te betwisten. Daarom worden er in
de TSZ-regeling behandelingstermijnen opgenomen met rechtsingang voor de belastingplichtige.
De TSZ-regeling zal naar verwachting in het najaar in het Staatsblad worden
gepubliceerd en zal met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2009
in werking treden. Belastingplichtigen kunnen in hun aangifte inkomstenbelasting
2009 voor het eerst uitgaven voor specifieke zorgkosten in aftrek brengen.
Op basis van de definitieve aanslag inkomstenbelasting over 2009 die vanaf
de tweede helft van 2010 zal worden opgelegd zullen in 2010 de eerste tegemoetkomingen
specifieke zorgkosten kunnen worden vastgesteld.
De TSZ-regeling zal daarmee tijdig kenbaar zijn voor zowel belastingplichtigen
als de Belastingdienst.
De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
A. Klink