Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 oktober 2024
Met deze brief informeren wij u over het volgende. De Inspectie van het Onderwijs
(hierna: inspectie) heeft, na onderzoek door het programma Nieuwsuur geconstateerd
dat het tussen 2014 en 2019 niet is gelukt om alle basisscholen eens per vier jaar
te bezoeken. In de periode 2014–2019 is tweederde van de basisscholen in een vierjaarscyclus
bezocht, in plaats van alle scholen, zoals steeds het uitgangspunt is geweest. Het
is gebleken dat de rapportage van de inspectie destijds onvolledig was. Sinds 2021
is de werkwijze van de inspectie aangepast en is de Kamer hierover geïnformeerd. De
inspectie licht dit in bijgaande nota nader toe en beschrijft daarin ook welke maatregelen
zij zal treffen om dit te verbeteren.
De Kamer is in de periode 2014–2019 meermaals geïnformeerd over het uitgangspunt dat
elke school elke vier jaar wordt bezocht. De inspectie geeft aan dat zij over die
periode – zo blijkt nu – onvoldoende inzicht had in het daadwerkelijke aantal bezochte
basisscholen. Tevens heeft de inspectie op sommige momenten ook andere keuzes gemaakt
in haar toezicht, bijvoorbeeld vanwege de invoering van het bestuursgerichte toezicht.
Hierdoor stelt zij nu vast dat in die periode de vierjaarscyclus voor basisscholen
geen praktijk is geweest. Hierbij valt niet uit te sluiten dat dit ook het geval is
geweest voor middelbare scholen en over een wat langere periode dan vanaf 2014. De
informatievoorziening aan uw Kamer heeft in die periode plaatsgevonden op grond van
de destijds door de inspectie beschikbaar gestelde informatie. Wij betreuren dat de
rapportage over die periode onvolledig is geweest en hebben de inspectie gevraagd
om de informatievoorziening voor de toekomst te verbeteren. Dit ziet op het duidelijker
communiceren over eventuele dilemma’s en tekortkomingen in de jaarlijkse toezichtscyclus
alsook op een betere registratie en verantwoording van haar activiteiten. Wij vinden
het belangrijk dat de inspectie dit voortvarend ter hand neemt. We zijn dan ook met
de inspectie in gesprek om ervoor te zorgen dat de verbeterde manier van rapporteren
objectiveerbaar kan worden vastgesteld.
Vanaf 2021 heeft de inspectie haar werkwijze aangepast. Zij is nadrukkelijker gaan
werken met een mix van verschillende onderzoeken, zoals stelselonderzoeken en steekproefonderzoeken.
Aan uw Kamer is op dat moment ook gemeld dat de inspectie niet meer 4-jaarlijks elke
school zal bezoeken. Met deze mix van instrumenten wordt een zo doelmatig mogelijke
inzet van de capaciteit van de inspectie beoogd. Deze risicogerichte benadering zorgt
ervoor dat er enerzijds een goed landelijk beeld is van de onderwijskwaliteit en anderzijds
de capaciteit van de inspectie wordt ingezet, daar waar dat het hardst nodig is. Uw
Kamer is hier afgelopen jaren meermaals over geïnformeerd. In de reeds geplande technische
briefing van januari 2025 is de inspectie graag bereid om hier nadere toelichting
over te geven, dan wel dit te doen op elk eerder moment, indien daar behoefte aan
is.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M.L.J. Paul
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, E.E.W. Bruins