Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 28 juni 2024
Met deze brief ontvangt u de onderzoekskaders 2024, versie 1 augustus 2024, van de
Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) die wij op voordracht van de inspectie
hebben vastgesteld. Wij informeren u over een wijziging van de onderzoekskaders aangaande
de standaard OP0 Basisvaardigheden en het opnemen van de steekproef-kwaliteitsonderzoeken. Tevens zijn het onderzoekskader Nederlands onderwijs in het buitenland (po
en vo) en het Advieskader nieuwe scholen geactualiseerd.
Onderzoekskaders
Hierbij bieden wij u ter informatie de onderzoekskaders 2024 aan, versie 1 augustus
2024, vergezeld van de verslagen van het overleg dat de inspectie voorafgaand aan
de voordracht heeft gevoerd met vertegenwoordigers van het onderwijsveld en andere
betrokkenen. Dit conform de Wet op het onderwijstoezicht, artikel 13, tweede lid,
hierna: de WOT.
Deze kaders hebben wij op voordracht van de inspectie vastgesteld en zij worden gepubliceerd
in de Staatscourant. Conform de WOT zenden wij deze stukken ook aan de Eerste Kamer.
Het betreft de onderzoekskaders voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs,
het (voortgezet) speciaal onderwijs en het middelbaar onderwijs (hierna: po, vo, (v)so,
mbo). Daarnaast bieden wij u ook het Advieskader nieuwe scholen aan.
Steekproefonderzoeken
Om meer zicht te krijgen op de kwaliteit van het onderwijs in de klas, was één van
de aangekondigde maatregelen in de toezichtsbrief van november 20221 meer/andere onderzoeken. De Inspectie heeft daar uitvoering aan gegeven door de introductie
van de steekproef-kwaliteitsonderzoeken in schooljaar 2023–2024.
In de kaders is een beschrijving opgenomen van het type «steekproef-kwaliteitsonderzoek»
en is waar nodig onderscheid gemaakt tussen dit type onderzoek en het type «risico-kwaliteitsonderzoeken»,
die hun aanleiding hebben in concrete signalen.
Standaard Basisvaardigheden (OP0)
In de huidige versie van de Onderzoekskaders (in gebruik genomen per 1 augustus 2023)
staat het voornemen om de destijds nieuw geïntroduceerde standaard OP0.Basisvaardigheden
per schooljaar 2024–2025 te gaan beoordelen en een rol te laten spelen in de bepaling
van het eindoordeel over scholen, afdelingen en opleidingen. Dit kabinet heeft heldere
doelen gesteld op basisvaardigheden: de lat moet, in het belang van de leerlingen,
omhoog. Met de actualisatie voor 2024 continueert de inspectie in het komende schooljaar
het beleid van niet-oordelen, gecombineerd met gerichte herstelopdrachten en aanvullende
communicatie, omdat zij het niet effectief acht om de standaard nu al mee te laten
wegen in de beoordeling. De inspectie zal nog deze zomer met een tijdpad komen dat
toewerkt naar het meenemen van de standaard Basisvaardigheden in de beoordelingskaders
in het schooljaar 2025–2026.
De onderzoekskaders zijn verder aangepast aan wijzigingen in wet- en regelgeving.
Dit gebeurt jaarlijks.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul