Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 14 februari 2024
Met het Masterplan basisvaardigheden willen we de leerprestaties op het gebied van
taal, rekenen-wiskunde, burgerschap en digitale geletterdheid op een hoger peil krijgen.
Te veel leerlingen verlaten het funderend onderwijs namelijk onvoldoende geletterd
en gecijferd. Ook de prestaties van leerlingen op het gebied van burgerschap en digitale
geletterdheid kunnen en moeten beter. Te veel leerlingen kunnen uiteindelijk niet
meedoen in onze samenleving of beginnen met onvoldoende bagage aan het vervolgonderwijs.
Het doel van de subsidieregeling, en in het kader van basisvaardigheden, is om scholen
in staat te stellen om bewezen effectieve interventies in te zetten om zo aantoonbaar
de basisvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Inmiddels zijn zo’n drieduizend
scholen aan de slag in het kader van eerdere tranches van de subsidie verbetering
basisvaardigheden.
Met de voorliggende subsidieregelingen kunnen nog meer scholen aan de slag met het
verbeteren van de basisvaardigheden. Met een looptijd van twee jaar kunnen scholen
aanspraak maken op in totaal € 500,– per leerling per schooljaar. Het totaalbedrag
van deze subsidieregelingen is € 618,5 miljoen.
In dit kader leg ik het ontwerp van de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden
voor prioriteitsscholen 2024 en de Subsidieregeling verbetering basisvaardigheden
voor scholen 2024 voor. De subsidieregeling voor prioriteitsscholen is bedoeld voor
scholen met het inspectieoordeel «zeer zwak» of «onvoldoende». Prioriteitsscholen
zijn, anders dan de overige scholen, verzekerd van concrete hulp van onderwijscoördinatoren
die in dienst zijn van OCW. Onderwijscoördinatoren ondersteunen scholen gericht bij
het evidence-informed werken, zonder daarbij inhoudelijk advies te geven.
Het geld van deze subsidieregelingen mag alleen worden besteed aan bewezen effectieve
interventies gericht op basisvaardigheden. Scholen voeren een nulmeting uit en monitoren
de voortgang. Hierdoor krijgen scholen zicht op de leerprestaties van leerlingen voor,
tijdens en na de looptijd van de subsidieregelingen.
De regelingen zullen niet eerder dan 30 dagen na verzending van deze brief gepubliceerd
worden.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul