31 293 Primair Onderwijs

Nr. 704 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 12 oktober er 2023

De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft mij op 1 juni laten weten een reactie te willen ontvangen op de twee onderstaande nieuwsberichten rondom toelatingsbeleid van basisscholen:

  • 1. NOS, d.d. 23 mei 2023, «Rotterdamse basisscholen omzeilen wettelijke inschrijfleeftijd»1

  • 2. Baarnsche Courant, d.d. 13 mei 2023, «Toelatingsbeleid basisscholen Baarn chaotisch; Wethouder Prakke wil dat scholen het zelf oplossen: «iets opleggen is zinloos»»2

In deze brief licht ik de regelgeving toe en laat ik weten welke acties ik zal ondernemen.

Regelgeving aanmelding basisschool

In de Wet op het Primair Onderwijs is opgenomen dat ouders hun kind kunnen aanmelden bij een basisschool naar keuze vanaf de dag dat hun kind drie jaar wordt.3 Aanmelding dient schriftelijk door de ouders te worden ingediend ten minste 10 weken voor de datum waarvoor toelating wordt gevraagd. Basisscholen hebben vervolgens maximaal 10 weken om te beslissen of het kind wordt toegelaten.4 Het is niet toegestaan om een kind voor de wettelijke inschrijfleeftijd bij een basisschool aan te melden.

Vooraanmeldingen

Tegelijkertijd is het niet verboden om met een dergelijke lijst van vooraanmeldingen te werken. Het kan immers voor scholen nuttig zijn om zo bijvoorbeeld adequaat te kunnen inspelen op de toekomstige instroom van leerlingen. Een school mag dit ook een vooraanmelding noemen, als het maar duidelijk is dat er geen sprake is van een officiële aanmelding. Op een vooraanmelding moet dan ook altijd nog een aanmelding volgen op het moment dat het kind 3 jaar is geworden. Een vooraanmelding mag nooit leiden tot voorrang bij een daadwerkelijke aanmelding. Daarbij is het enkel weigeren van een toelating vanwege het ontbreken van een vooraanmelding ook onvoldoende.

Acties voor een eerlijk en transparant toelatingsbeleid

Iedere ouder/verzorger moet de kans hebben om een basisschool te vinden die bij zijn of haar kind past. Daarom gelden bovenstaande regels. Het belang van een eerlijk en transparant toelatingsbeleid is door mijn voorgangers meerdere malen beschreven.5 Op 17 maart 2022 hebben bovendien alle schoolbesturen in het primair en voortgezet onderwijs een brief ontvangen met de dringende oproep om het toelatingsbeleid tegen het licht te houden en te zoeken naar mogelijkheden voor verduidelijking en meer transparantie.6

De nieuwsberichten laten zien dat, ondanks de gesprekken met en de brieven naar schoolbesturen en inspanningen vanuit gemeenten, er nog steeds ruimte is voor verbetering in (de communicatie over) het toelatingsbeleid. Niet alle ouders krijgen op de in de berichten omschreven manier van aanmelden evenveel kans om hun kind in te schrijven op een school die echt bij het kind past. Er is dus sprake van kansenongelijkheid en dit mag nooit het geval zijn.

Alle ouders moeten toegang hebben tot laagdrempelige informatie over aanmelding en toelating. Daarom ga ik in gesprek met de PO-Raad om te bespreken hoe ik de oproep van de brief van 17 maart 2022 nog beter en/of opnieuw onder de aandacht kan brengen bij de schoolbesturen. Daarnaast breng ik bovenstaande uitgangspunten en regels ten aanzien van eerlijk en transparant toelatingsbeleid ook onder de aandacht bij gemeenten in het kader van hun rol in het voorkomen van segregatie in het onderwijs.

Tot slot heb ik hierover al contact gehad met de Inspectie van het Onderwijs. De inspectie heeft aangegeven hier hernieuwde aandacht voor te hebben tijdens inspectiebezoeken en neemt dit ook mee in communicatie naar en gesprekken met onder andere gemeenten en scholen.

De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul


X Noot
3

artikel 40, tweede lid, Wet op het Primair Onderwijs.

X Noot
4

artikel 40, zesde lid, Wet op het Primair Onderwijs.

X Noot
5

Kamerstukken 31 293 en 31 289, nrs. 571 en 572.

X Noot
6

Zie de brief van voormalig Minister Wiersma hier.

Naar boven