Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31293 nr. 683 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2022-2023 | 31293 nr. 683 |
Vastgesteld 1 juni 2023
De vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een aantal vragen voorgelegd aan de Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs over de brief van 16 maart 2023 over reactie op verzoek commissie over bericht «Continurooster op basisschool schaadt eetgedrag kinderen» (Kamerstuk 31 293, nr. 661).
De Minister heeft deze vragen beantwoord bij brief van 31 mei 2023. Vragen en antwoorden zijn hierna afgedrukt.
De voorzitter van de commissie, Michon-Derkzen
De griffier van de commissie, Huls
1
Welke kaders zijn ontwikkeld, zodat de medezeggenschapsraad kan bepalen of de onderwijsactiviteiten, die tijdens de lunch worden uitgevoerd, in overeenstemming zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs?
Er zijn geen specifieke kaders ontwikkeld voor de oudergeleding met betrekking tot de onderwijsactiviteiten tijdens de lunch. Het is de verantwoordelijkheid van het bevoegd gezag om de wettelijke opdrachten voor het onderwijs uit te voeren. De voorstellen voor onderwijsactiviteiten tijdens de lunch, die het bevoegd gezag ter instemming aan de oudergeleding voorlegt, dienen dus in overeenstemming te zijn met de wettelijke opdracht.
2
Op welke manier kunt u de keuzes, die medezeggenschapsraden met betrekking tot het inzetten van lunchtijd als onderwijstijd kunnen maken, meer bij hen onder de aandacht brengen?
Het is aan het bevoegd gezag van de school om voorstellen te doen aan de oudergeleding voor instemming. Mogelijke keuzes die daarin gemaakt kunnen worden, kan het bevoegd gezag dan ook voorleggen. Verstandig is daarom om als bevoegd gezag vroegtijdig met de oudergeleding in gesprek te gaan over de wens om (een deel van) de lunchtijd in te zetten als onderwijstijd en de mogelijkheden daartoe.
3
Hoe gaan scholen, die binnen het programma schoolmaaltijden kiezen voor het organiseren van een maaltijd op school, om met het inzetten van lunchtijd als onderwijstijd? Heeft u deze scholen hierover een advies gegeven?
Binnen het Programma Schoolmaaltijden kunnen scholen die een maaltijd op school verzorgen er zelf voor kiezen op wat voor manier zij dat doen, bijvoorbeeld met een ontbijt voor schooltijd, een uitdeelbak of met een maaltijd tijdens de lunchtijd. Scholen zijn vrij om te kiezen voor wat het best past bij hun school en hun leerlingen. Ik heb deze scholen hierover geen advies gegeven. Scholen en besturen moeten ervoor zorgen dat de urennorm gehaald wordt, maar kunnen daarbinnen kiezen voor hoe zij het onderwijs inrichten. Dat betekent dat zij kunnen kiezen voor kortere of langere pauzes.
4
Kunt u uitleggen waarom in de onderwijswetgeving geen pauzerecht voor leerlingen is opgenomen?
De Wet op het primair onderwijs geeft geen voorschriften voor de indeling van de onderwijstijd. Er wordt voorgeschreven dat de onderwijstijd evenwichtig over de dag verdeeld dient te zijn (artikel 8, lid 7, WPO), maar het is aan de school of het bestuur om te bepalen hoe het rooster er precies uitziet. Dat geeft de school de mogelijkheid om voor een model te kiezen, zoals het Hoorns model, het continurooster of het bioritme-model.
5
Kunt u onderbouwen waarom er wel wettelijke pauzetijden voor volwassenen zijn en niet voor leerplichtige kinderen?
Leerlingen zijn geen werknemers en lesdagen zijn doorgaans korter dan werkdagen. Daarnaast bestaat voor het organiseren van de onderwijstijd in zijn algemeenheid meer flexibiliteit, ook ten aanzien van start- en eindtijden. Voor leerplichtige kinderen bestaan geen wettelijke pauzetijden, maar er bestaan voor deze kinderen ook geen wettelijk vastgestelde onderwijstijden. De wet schrijft voor hoeveel uren onderwijs een school een leerling moet bieden gedurende de basisschool, maar scholen kunnen zelf bepalen hoe zij de onderwijstijd indelen. De wet schrijft wel voor dat onderwijstijd evenwichtig verdeeld dient te zijn over de dag. Sommige scholen kiezen voor kortere pauzes, maar daar staat dan ook vaak een kortere lesdag tegenover.
6
Klopt het dat wanneer een school kinderen met aandacht laat eten (dus zonder het uitvoeren van een andere activiteit, bijvoorbeeld het opzetten van een onderwijs gerelateerd filmpje), het pertinent niet mogelijk is om de lunch als onderwijstijd te rekenen, aangezien de onderwijsactiviteiten die tijdens de lunch worden uitgevoerd in overeenstemming dienen te zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs (artikel 9 WPO1) en de onderwijsactiviteiten, die tijdens de lunch worden uitgevoerd, in overeenstemming dienen te zijn met de eigen opdrachten voor het onderwijs, die de school zich stelt en zijn uitgewerkt in een onderwijsprogramma alsmede staan beschreven in het schoolplan van de school (artikel 12, tweede lid WPO)?
Het klopt dat onderwijsactiviteiten tijdens de lunch in overeenstemming moeten zijn met de wettelijke opdrachten voor het onderwijs om de lunchtijd te kunnen meerekenen als onderwijstijd (artikel 9 WPO). Ook moeten de activiteiten in overeenstemming zijn met de eigen opdrachten van de school en moeten die opdrachten beschreven staan in het schoolplan (artikel 13 WPO). Dat betekent dat een lunch zonder andere activiteiten niet wordt meegerekend als onderwijstijd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31293-683.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.