Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 april 2018
Deze week vinden de afnames plaats van de verschillende eindtoetsen voor het primair
onderwijs, waaronder de Centrale Eindtoets. Dit jaar wordt van deze toets voor het
eerst een digitale adaptieve variant afgenomen. Het niveau van de digitale adaptieve
Centrale Eindtoets past zich aan aan het aantal juiste antwoorden dat een leerling
op eerdere toetsdelen heeft gegeven. Doordat de toets adaptief is, is de toets motiverender
voor leerlingen die moeite hebben met de opgaven, en uitdagender voor leerlingen die
goed presteren op deze onderdelen.
De Centrale Eindtoets bestaat uit twee verplichte onderdelen, taal en rekenen. Op
basis van de resultaten voor deze twee onderdelen wordt het toetsadvies voor de leerling
opgesteld. Hiernaast kan een school kiezen om het facultatieve onderdeel wereldoriëntatie
bij leerlingen af te nemen, dat niet meetelt voor het toetsadvies en niet adaptief
is. Op maandag 16 april, de eerste afnamedag van de digitale adaptieve Centrale Eindtoets,
was een aantal leerlingen niet in staat om het onderdeel wereldoriëntatie te maken.
Hoewel de gevolgen hiervan voor leerlingen beperkt zijn, acht ik het gepast u hierover
te informeren, evenals wat wordt ondernomen om deze situatie te ondervangen.
1. Digitale afname wereldoriëntatie
Dit jaar maken in totaal 24.767 leerlingen de Centrale Eindtoets digitaal.1 Van deze groep maken 10.398 leerlingen ook het onderdeel wereldoriëntatie. Tijdens
de eerste afnamedag van de digitale adaptieve Centrale Eindtoets is de afname van
de onderdelen taal en rekenen goed verlopen. Het onderdeel wereldoriëntatie hebben
848 leerlingen op dat moment echter niet kunnen maken, terwijl zij wel voor dit onderdeel
waren aangemeld. De opgaven voor dit onderdeel werden niet getoond. Inmiddels is gebleken
dat de oorzaak hiervan ligt in een softwareprobleem bij de digitale eindtoets, en
dat dit niet tijdig kan worden hersteld. Hierdoor kan dit probleem zich ook gedurende
de overige afnamedagen voordoen, en is een goed vervolg van het onderdeel wereldoriëntatie
in de digitale afname van de Centrale Eindtoets niet gegarandeerd. Hiervoor is naar
een passende oplossing gezocht.
2. Genomen maatregelen
Hedenochtend, dinsdag 17 april, zijn alle scholen die zich hadden ingeschreven voor
de digitale afname van het onderdeel wereldoriëntatie geïnformeerd over het voorgaande.
Om ervoor te zorgen dat de leerlingen van deze scholen het onderdeel wereldoriëntatie
wel kunnen maken, zijn de scholen drie mogelijkheden geboden. Scholen kunnen ervoor
kiezen om een vervangende uitvoering van het onderdeel wereldoriëntatie digitaal af
te nemen vanaf 23 april tot het eind van de inhaalperiode op 25 mei. Men kan er ook
voor kiezen om het onderdeel wereldoriëntatie op papier af te nemen gedurende de huidige
toetsperiode. Alle scholen die de toets digitaal afnemen beschikken ook over papieren
toetsboekjes. Ook kunnen scholen kiezen om het facultatieve onderdeel wereldoriëntatie
niet af te nemen.
3. Tot slot
Het is jammer dat scholen en leerlingen hinder van het bovenstaande hebben ondervonden.
De genomen maatregelen zorgen er naar verwachting voor dat scholen er betrekkelijk
eenvoudig voor kunnen zorgen dat hun leerlingen het onderdeel wereldoriëntatie alsnog
kunnen maken. Ik verwacht een voorspoedige verdere afname van de Centrale Eindtoets.
De Minister voor Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media,
A. Slob