Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-XII nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-XII nr. 2 |
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties | 3 |
2.2 | De beleidsartikelen | 5 |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | 10 |
Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2007.
Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.
Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.
Als laatste wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.
Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2008 (Vermoedelijke Uitkomsten 2007), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.
Deze mutaties zijn toegelicht in de begroting 2008 en daarmee reeds aan de Kamer voorgelegd.
2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties
Belangrijkste suppletore mutaties 2007 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)
Art.nr. | Uitgaven | Ontvangsten | |
---|---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2007 | 7 396,1 | 116,1 | |
Stand 1e suppletore begroting 2007 | 6 847,8 | 94,7 | |
– mutaties Miljoenennota 2008 (uitkomst 2007) | 877,9 | 5,6 | |
– mutaties Najaarsnota 2007 (belangrijkste) | |||
1. HGIS Partners voor water | 31 | – 3,5 | |
2. Filevermindering | 34/41 | – 12,3 | |
3. BTW | 34 | 12,8 | |
4. ETCS en innovatiefonds | 35 | – 10,2 | |
5. GIS 3 | 36 | – 2,8 | |
Geluidsisolatie regionale luchthavens | 36 | – 2,4 | |
Schadeclaims Schiphol | 36 | – 5,5 | |
6. Bijdrage aan het Infrastructuurfonds en BDU | 39 | 72,4 | |
7. Regeringsvliegtuig/diverse overboekingen | 41 | – 4,2 | |
Diversen | – 12,2 | – 2,8 | |
Stand 2e suppletore begroting 2007 | 7 757,8 | 97,5 |
Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2007 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties opgenomen in bovenstaande tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.
1. De uitvoering van het programma Partners voor Water is vertraagd. De vertraging is veroorzaakt doordat het uitbestedingsproces dient aan te sluiten bij de internationale regelgeving. De vertraging zal in latere jaren worden ingelopen.
2. Op het programma filevermindering ontstaat een overschot ad € 12,3 mln. (€ 11,2 mln. op artikel 34 en € 1,1 mln. op artikel 41) doordat aan de onderliggende minder is uitgegeven dan was voorzien. De niet bestede gelden worden via artikel 39 teruggeboekt naar het Infrastructuurfonds (waar eerder de middelen voor het programma uit gefinancierd werden).
3. Door de Inspectie der belastingen is bepaald dat er voor de regionale lijnen 19% BTW moet worden betaald. Over de jaren 2005, 2006 en 2007 moet daardoor € 12,8 mln. aan BTW worden nabetaald.
4. Het overschot wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de neerwaartse bijstelling van de subsidies Europees standaard beveiligingssysteem (ETCS) prototypering en serie-inbouw en doordat de eindafrekening van de subsidies niet meer in 2007 tot betalingen zal leiden en daarnaast door het later van kracht worden van de subsidieregeling innovatie zeevaart.
5. Bij Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) ontstaat een overschot van € 2,8 mln.
Het overschot wordt veroorzaakt doordat de aanbesteding van het eerste technische management en de aanbesteding van het ontwerp meer voorbereidingstijd vergt.
Door vertraging van het geluidsisolatieproject Maastricht–Aachen–Airport (MAA) fase 2 worden in 2007 € 2,4 mln. minder isolatiekosten verwacht dan begroot.
De kosten Schadeschap Schiphol (schadevergoedingen die verband houden met de uitbreiding van het luchtvaartterrein Schiphol en wijzigingen in de infrastructuur in de omgeving van Schiphol) zijn dit jaar aanzienlijk lager dan geraamd. Een en ander is afhankelijk van aanvragen en de toekenning van de claims.
6. Via artikel 39 verlopen de bijdragen aan en van het Infrastructuurfonds. De opgenomen mutatie heeft met name betrekking op de vergoeding van de BTW-gelden HSL/Betuweroute op het fonds alsmede Filevermindering (zie punt 2).
7. Naast voornamelijk een groot aantal overboekingen (binnen Hoofdstuk XII budget neutrale) naar dit artikel van andere onder VenW ressorterende diensten, ontstaat op dit artikel per saldo een overschot van ca. € 4,4 mln. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de voor dit jaar voorziene vervanging van het interieur in het regeringsvliegtuig door het onderhoudsbedrijf, dat de werkzaamheden moet uitvoeren, uit de planning is gehaald en is verschoven naar 2008. De uitgaven zullen daardoor eveneens in 2008 worden verricht.
Artikel 31 Integraal Waterbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
31 Integraal Waterbeleid | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 68 552 | 67 313 | 2 004 | – 179 | 69 138 |
Uitgaven: | 74 820 | 77 439 | 2 004 | – 4 470 | 74 973 |
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie | 26 356 | 30 264 | 420 | – 4 157 | 26 527 |
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming | 10 779 | 10 586 | 420 | – 425 | 10 581 |
31.01.02 HGIS Partners voor Water | 10 557 | 11 679 | 0 | – 3 500 | 8 179 |
31.01.03 Leven met Water | 5 020 | 7 999 | 0 | – 232 | 7 767 |
31.02 Veiligheid | 11 220 | 14 211 | 424 | 0 | 14 635 |
31.02.01Hoogwaterbescherming | 9 195 | 9 154 | 210 | 0 | 9 364 |
31.02.02 Kust | 2 025 | 1 905 | – 153 | 0 | 1 752 |
31.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 3 152 | 367 | 0 | 3 519 |
31.03 Waterkwantiteit | 3 096 | 2 860 | 1 403 | – 75 | 4 188 |
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw | 3 096 | 2 860 | 1 403 | – 75 | 4 188 |
31.04 Waterkwaliteit | 34 148 | 30 104 | – 243 | – 238 | 29 623 |
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water | 22 780 | 22 780 | – 552 | – 238 | 21 990 |
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie | 4 231 | 3 928 | – 86 | 0 | 3 842 |
31.04.03 Inspectie VenW | 7 137 | 3 396 | 395 | 0 | 3 791 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 5 824 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 29 673 | ||||
– Restant | 39 476 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
31.09 Ontvangsten | 538 | 516 | 0 | 0 | 516 |
Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 56 646 | 37 857 | 1 382 | – 475 | 38 764 |
Uitgaven: | 62 755 | 52 847 | – 2 718 | – 635 | 49 494 |
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm. | 54 941 | 47 696 | – 3 287 | – 623 | 43 786 |
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 1 768 | 1 554 | 47 | 39 | 1 640 |
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie | 4 207 | 4 248 | 54 | – 799 | 3 503 |
32.01.03 Gedragsbeinvloeding | 31 180 | 30 642 | – 5 485 | 137 | 25 294 |
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 17 786 | 11 252 | 2 097 | 0 | 13 349 |
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm. | 7 728 | 5 065 | 567 | – 74 | 5 558 |
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 192 | 192 | 5 | – 57 | 140 |
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails» | 204 | 204 | 6 | – 17 | 193 |
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 7 332 | 4 669 | 556 | 0 | 5 225 |
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren | 86 | 86 | 2 | 62 | 150 |
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling | 27 | 27 | 0 | 0 | 27 |
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV | 59 | 59 | 2 | 62 | 123 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 2 392 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 19 551 | ||||
– Restant | 27 551 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
32.09 Ontvangsten | 9 880 | 3 400 | 427 | – 1 100 | 2 727 |
Ten laste van het hoofdproduct 32.01.03 wordt in 2007 een bijdrage verleend van € 0,26 mln. aan de fietsersbond (Kamerstukken II, 2006–2007, 30 800 XII, nr. 15 amendement van het lid Duyvendak).
Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’s | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 67 019 | 54 522 | 5 022 | 2 884 | 62 428 |
Uitgaven: | 67 964 | 55 230 | 5 013 | – 607 | 59 636 |
33.01 Externe veiligheid | 7 250 | 14 788 | 134 | 404 | 15 326 |
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen | 4 349 | 7 255 | -193 | – 802 | 6 260 |
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens | 471 | 1 171 | 8 | 158 | 1 337 |
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol | 2 430 | 3 715 | 11 | 1 048 | 4 774 |
33.01.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 2 647 | 308 | 0 | 2 955 |
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart | 29 946 | 17 287 | 2 259 | – 319 | 19 227 |
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart | 4 523 | 4 523 | 40 | – 125 | 4 438 |
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens | 874 | 874 | 16 | – 93 | 797 |
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren | 478 | 478 | 12 | – 86 | 404 |
33.02.04 IMO (HGIS) | 416 | 433 | 0 | – 15 | 418 |
33.02.05 Inspectie VenW | 23 655 | 10 979 | 2 191 | 0 | 13 170 |
33.03 Veiligheid luchtvaart | 29 764 | 20 651 | 2 740 | – 689 | 22 702 |
33.03.01 Verbeteren veiligheid luchtvaart | 3 135 | 3 635 | 48 | – 549 | 3 134 |
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS) | 1 265 | 1 265 | 0 | – 172 | 1 093 |
33.03.03 Internationaal | 1 061 | 1 455 | – 80 | 32 | 1 407 |
33.03.04 Inspectie VenW | 24 303 | 14 296 | 2 772 | 0 | 17 068 |
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring | 1 004 | 2 504 | – 120 | – 3 | 2 381 |
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens | 497 | 497 | 12 | 0 | 509 |
33.04.02 Beveiliging luchtvaart | 447 | 447 | – 134 | 174 | 487 |
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 |
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen | 0 | 60 | 2 | – 27 | 35 |
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer | 0 | 1 500 | 0 | – 150 | 1 350 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 4 982 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 36 705 | ||||
– Restant | 17 949 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 79% | ||||
33.09 Ontvangsten | 16 695 | 0 | 0 | 122 | 122 |
Artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 222 760 | 189 362 | 8 061 | 18 611 | 216 034 |
Uitgaven: | 142 943 | 144 826 | 5 641 | 827 | 151 294 |
34.01 Netwerk weg | 17 006 | 18 553 | 4 092 | – 8 424 | 14 221 |
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 2 746 | 2 812 | 3 458 | – 500 | 5 770 |
34.01.02 Beheer en onderhoud | 81 | 81 | 2 | 0 | 83 |
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit | 387 | 321 | 11 | 73 | 405 |
34.01.04 Benutting en aanleg van weginfrastructuur | 13 074 | 13 064 | 147 | – 7 950 | 5 261 |
34.01.05 Verkeersmanagement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer | 718 | 718 | 419 | – 197 | 940 |
34.01.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 1 557 | 55 | 150 | 1 762 |
34.02 Netwerk vaarwegen | 2 129 | 2 129 | 95 | 24 | 2 248 |
34.02.01 Vaarweginfrastructuur | 2 129 | 2 129 | 95 | 24 | 2 248 |
34.03 Netwerk spoor | 65 528 | 65 967 | 1 786 | 11 290 | 79 043 |
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 916 | 893 | 25 | 26 | 944 |
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet | 595 | 595 | 18 | 48 | 661 |
34.03.03 Beheer overig | 68 | 68 | 2 | 227 | 297 |
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet | 63 766 | 63 766 | 1 597 | 11 026 | 76 389 |
34.03. 05 Vervoer overig | 128 | 128 | 4 | 0 | 132 |
34.03.06 Kwaliteit spoorverbindingen goederenvervoer | 55 | 55 | 2 | – 37 | 20 |
34.03.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 462 | 138 | 0 | 600 |
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer | 58 280 | 58 177 | – 332 | – 2 063 | 55 782 |
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling | 5 566 | 10 618 | – 2 061 | 0 | 8 557 |
34.04.02 Samenwerking Rijk en decentrale overheden | 13 952 | 13 952 | 1 772 | – 3 401 | 12 323 |
34.04.03 Stim.dec.overh.bedrijfsleven en maatschap.org. | 5 770 | 5 770 | 68 | 1 867 | 7 705 |
34.04.04 Stimulering marktwerking OV | 20 985 | 21 428 | – 5 386 | – 1 529 | 14 513 |
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV | 1 060 | 1 135 | 14 | 0 | 1 149 |
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi | 2 405 | 2 977 | 71 | 1 000 | 4 048 |
34.04.07 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 8 542 | 2 297 | 5 190 | 0 | 7 487 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 13 107 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 17 511 | ||||
– Restant | 120 676 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
34.09 Ontvangsten | 2 372 | 98 | 1 500 | 0 | 1 598 |
Artikel 35 Mainports en logistiek
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
35 Mainports en logistiek | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 68 742 | 70 968 | 4 402 | – 3 720 | 71 650 |
Uitgaven: | 77 979 | 87 247 | – 6 270 | – 10 347 | 70 630 |
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens | 5 447 | 6 812 | 562 | 1 094 | 8 468 |
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol | 0 | 0 | 0 | 60 | 60 |
35.01.02 Mainport (beleid) Schiphol | 3 887 | 4 777 | 507 | 1 034 | 6 318 |
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens | 1 560 | 1 560 | 0 | 0 | 1 560 |
35.01.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 475 | 55 | 0 | 530 |
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens | 3 699 | 3 979 | 675 | – 1 403 | 3 251 |
35.02.01 Verbetering martkwerking | 1 079 | 1 079 | 618 | – 190 | 1 507 |
35.02.02 Formuleren maatschappelijke randvoorwaarden | 729 | 729 | 17 | 49 | 795 |
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit | 1 891 | 2 171 | 40 | – 1 262 | 949 |
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart | 28 533 | 30 447 | 1 979 | 333 | 32 759 |
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens | 23 701 | 23 701 | 534 | 0 | 24 235 |
35.03.02 Luchtruim | 2 516 | 2 516 | 1 050 | – 270 | 3 296 |
35.03.03 Marktordening en markttoegang | 2 316 | 2 316 | 46 | – 40 | 2 322 |
35.03.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 1 914 | 349 | 643 | 2 906 |
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer | 40 300 | 46 009 | – 9 486 | – 10 371 | 26 152 |
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie | 2 454 | 2 454 | 808 | – 532 | 2 730 |
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee-en kustvaart | 4 293 | 4 343 | 1 895 | – 1 690 | 4 548 |
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart | 12 613 | 12 613 | – 10 461 | – 348 | 1 804 |
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer | 4 079 | 4 079 | 159 | – 334 | 3 904 |
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer | 16 861 | 22 361 | – 1 905 | – 7 467 | 12 989 |
35.04.06 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 159 | 18 | 0 | 177 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 9 309 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 7 306 | ||||
– Restant | 54 015 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
35.09 Ontvangsten | 5 348 | 5 348 | 5 828 | 1 610 | 12 786 |
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat | 2 042 | 2 042 | 0 | 0 | 2 042 |
35.09.02 Overige ontvangsten | 3 306 | 3 306 | 5 828 | 1 610 | 10 744 |
Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 75 759 | 97 095 | 680 | 36 149 | 133 924 |
Uitgaven: | 105 409 | 103 002 | – 3 655 | – 15 769 | 83 578 |
36.01 Leefomgeving hoofdwegen | 32 249 | 33 937 | 368 | – 4 387 | 29 918 |
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 677 | 677 | 22 | 25 | 724 |
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie | 6 489 | 6 452 | 108 | – 560 | 6 000 |
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer | 7 875 | 9 556 | 86 | 139 | 9 781 |
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit | 9 036 | 9 115 | 105 | – 2 800 | 6 420 |
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. | 139 | 139 | 4 | – 23 | 120 |
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer | 8 033 | 7 998 | 43 | – 1 168 | 6 873 |
36.02 Leefomgeving spoorwegen | 9 147 | 9 147 | 2 | 0 | 9 149 |
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming | 71 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor | |||||
personen- en goederenvervoer per spoor | 0 | 71 | 2 | 0 | 73 |
36.02.03 Bodemsanering NS percelen | 9 076 | 9 076 | 0 | 0 | 9 076 |
36.03 Luchtvaart | 60 927 | 55 399 | – 2 501 | – 11 194 | 41 704 |
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS | 11 141 | 11 141 | – 759 | 98 | 10 284 |
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) | 9 606 | 18 800 | 42 | 0 | 18 842 |
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3) | 20 676 | 4 800 | 90 | – 2 827 | 2 063 |
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol | 300 | 300 | 0 | – 204 | 96 |
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol | 168 | 379 | 0 | – 242 | 137 |
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol | 10 867 | 10 968 | 0 | 5 468 | 5 500 |
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol | 992 | 1 409 | 0 | 0 | 1 409 |
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens | 3 121 | 3 121 | 0 | – 2 397 | 724 |
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims | |||||
regionale luchthavens | 2 425 | 2 425 | – 2 325 | 65 | 165 |
36.03.10 Duurzame luchtvaart | 1 631 | 1 631 | 333 | – 806 | 1 158 |
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol | 0 | 0 | 0 | 783 | 783 |
36.03.12 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 425 | 118 | 0 | 543 |
36.04 Scheepvaart | 3 086 | 4 519 | – 1 524 | – 188 | 2 807 |
36.04.01 Duurzame zeevaart | 806 | 826 | 18 | – 100 | 744 |
36.04.02 Duurzame zeehavens | 325 | 325 | 5 | 0 | 330 |
36.04.03 Duurzame binnenvaart | 1 955 | 2 835 | – 1 609 | – 88 | 1 138 |
36.04.04 Inspectie Verkeer en Waterstaat | 0 | 533 | 62 | 0 | 595 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 1 735 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 1 459 | ||||
– Restant | 80 384 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 97% | ||||
36.09 Ontvangsten | 58 728 | 58 728 | – 3 156 | 150 | 55 722 |
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 | 11 043 | 11 043 | – 759 | 0 | 10 284 |
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-1 | 300 | 300 | 0 | 0 | 300 |
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 | 36 443 | 36 443 | – 2 577 | 0 | 33 866 |
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten | 10 517 | 10 517 | 180 | 0 | 10 697 |
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens | 250 | 250 | 0 | 0 | 250 |
36.09.07 Overige ontvangsten | 175 | 175 | 0 | 150 | 325 |
Ten laste van het hoofdproduct 36.01.04 wordt in 2007 een bijdrage verleend van € 47 500 aan Green4 sure Duurzame mobiliteit en € 27 940 aan Road show auto van de toekomst.
Voor de Geluidsisolatie Schiphol (fase 1, 2 en 3) worden er in 2007 verplichtingen vastgelegd in plaats van 2008 en 2009. Hierdoor vindt er een verplichtingenschuif plaats uit 2008 en 2009 naar 2007.
Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 43 099 | 40 115 | – 329 | – 14 | 39 772 |
Uitgaven: | 47 684 | 47 684 | – 329 | – 14 | 47 341 |
37.01 Weer, klimaat en seismologie | 28 298 | 28 298 | 836 | – 14 | 29 120 |
37.01 Weer | 16 337 | 15 368 | 124 | – 14 | 15 478 |
37.02 Klimaat | 9 946 | 10 701 | 659 | 0 | 11 360 |
37.03 Seismologie | 1 279 | 1 493 | 53 | 0 | 1 546 |
37.04 Contributie WMO (HGIS) | 736 | 736 | 0 | 0 | 736 |
37.02 Ruimtevaart | 19 386 | 19 386 | – 1 165 | 0 | 18 221 |
37.02.01 Aardobservatie | 19 386 | 19 386 | – 1 165 | 0 | 18 221 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | |||||
– Agentschapsbijdragen | 28 385 | ||||
– Restant | 18 956 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
37.09 Ontvangsten | 454 | 454 | 0 | 0 | 454 |
In verband met een ander kasritme van ESA-programma’s wordt verwacht dat dit jaar nog een overboeking van begrotingsgelden naar het ministerie van E.Z. zal plaatsvinden. Aangezien de dekking daarvoor nog niet bekend is hiervoor in dit wetsvoorstel nog niets opgenomen.
Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 6 632 299 | 5 779 358 | 988 189 | 74 715 | 6 842 262 |
Uitgaven: | 6 642 293 | 5 899 619 | 1 000 340 | 72 365 | 6 972 324 |
39.01 Bijdrage aan het IF | 4 756 683 | 4 004 757 | 967 271 | 66 372 | 5 038 400 |
39.02 Bijdrage aan de BDU | 1 885 610 | 1 894 862 | 33 069 | 5 993 | 1 933 924 |
Artikel 40 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
40 Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 1 026 | 136 091 | – 131 257 | – 4 834 | 0 |
Uitgaven: | 1 026 | 136 091 | – 131 257 | – 4 834 | 0 |
40.01 Programmauitgaven | 1 026 | 136 091 | – 131 257 | – 4 834 | 0 |
40.01.01 Onvoorzien | 826 | 2 665 | – 1 208 | – 1 457 | 0 |
40.01.02 Loonbijstelling | 200 | 56 391 | – 53 014 | – 3 377 | 0 |
40.01.03 Prijsbijstelling | 0 | 41 890 | – 41 890 | 0 | 0 |
40.01.04 Nog te verdelen RWS | 0 | 35 145 | – 35 145 | 0 | 0 |
Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW
Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)
41 Ondersteunen functioneren VenW | Stand ontwerpbegroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
Milj.nota | Najaarsnota | ||||
(1) | (2) | (3) | (4) | (5)=(2 t/m 4) | |
Verplichtingen | 227 271 | 224 945 | 12 305 | 6 206 | 243 456 |
Uitgaven: | 234 611 | 243 841 | 9 116 | – 4 417 | 248 540 |
41.01 Centrale diensten | 148 094 | 155 033 | – 2 255 | – 9 109 | 143 669 |
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW | 9 274 | 9 736 | 41 | – 205 | 9 572 |
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW | 37 825 | 37 043 | – 2 580 | 2 838 | 37 301 |
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding | 6 611 | 6 778 | 198 | 185 | 7 161 |
41.01.04 Internationaal beleid VenW | 3 517 | 3 346 | – 42 | 0 | 3 304 |
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering | 9 105 | 9 610 | – 107 | 0 | 9 503 |
41.01.06 Financial en operational auditing | 6 396 | 6 396 | – 14 | 736 | 7 118 |
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak | 4 077 | 4 337 | – 1 | 100 | 4 436 |
41.01.08 HGIS-gelden | 2 265 | 2 265 | – 35 | 0 | 2 230 |
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden | 61 474 | 67 972 | 1 109 | – 12 496 | 56 585 |
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit | 7 550 | 7 550 | – 824 | – 267 | 6 459 |
41.02 Shared Service Organisatie | 65 701 | 67 521 | 10 405 | 5 405 | 83 331 |
41.02.01 ICT-dienstverlening | 7 463 | 7 825 | 4 357 | – 565 | 11 617 |
41.02.02 Facilitaire dienstverlening | 36 995 | 37 495 | 2 514 | – 155 | 39 854 |
41.02.03 Personele dienstverlening | 11 214 | 11 288 | 1 340 | – 948 | 11 680 |
41.02.04 Financiële dienstverlening | 3 421 | 4 364 | 248 | 857 | 5 469 |
41.02.05 Advies, Innovatie en ontwikkeling | 6 608 | 6 549 | 1 946 | 6 216 | 14 711 |
41.03 Algemene uitg. departementale onderd. | 20 816 | 21 287 | 966 | – 713 | 21 540 |
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO | 4 711 | 5 079 | 4 125 | – 3 600 | 5 604 |
41.03.02 Personeel en materieel DGP | 5 599 | 5 629 | – 881 | – 88 | 4 660 |
41.03.03 Personeel en materieel DGTL | 7 228 | 6 601 | – 1 145 | 2 997 | 8 453 |
41.03.04 Personeel en materieel DGW | 3 278 | 3 978 | – 1 133 | – 22 | 2 823 |
Van totale uitgaven: | |||||
– Apparaatsuitgaven | 213 880 | ||||
– Agentschapsbijdragen | 2 959 | ||||
– Restant | 31 701 | ||||
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht | 100% | ||||
41.09 Ontvangsten | 22 113 | 26 134 | 960 | – 3 440 | 23 654 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-XII-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.