Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-IIB nr. 2 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2007-2008 | 31290-IIB nr. 2 |
INHOUDSOPGAVE | blz. | |
A. | ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL | 2 |
B. | DE BEGROTINGSTOELICHTING | 3 |
1. | Leeswijzer | 3 |
2. | Beleid | 3 |
2.1 | Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties | 3 |
2.2 | De artikelen | 4 |
1. Raad van State | 4 | |
2. Algemene Rekenkamer | 5 | |
3. De Nationale ombudsman | 6 | |
4. De Kanselarij der Nederlandse Orden | 7 | |
5. Het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | 7 | |
6. Het kabinet van de Gouverneur van Aruba | 7 | |
10. Nominaal en onvoorzien | 8 |
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
B. DE BEGROTINGSTOELICHTING BIJ DE RAAD VAN STATE, DE ALGEMENE REKENKAMER, DE NATIONALE OMBUDSMAN, DE KANSELARIJ DER NEDERLANDSE ORDEN, HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN DE NEDERLANDSE ANTILLEN EN HET KABINET VAN DE GOUVERNEUR VAN ARUBA (IIB)
Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba voor 2007.
In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).
In paragraaf 2.2 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2008.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij deze colleges zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.
De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor de loonen prijsbijstelling 2007 worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien.
2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties
In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen en het kabinet van de Gouverneur van Aruba (IIB) voor het jaar 2007 te wijzigen:
Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | |
Verplichtingen | 95 396 | 103 272 | – 5 649 | 97 623 |
Uitgaven | 95 396 | 103 272 | – 5 649 | 97 623 |
Ontvangsten | 2 779 | 2 779 | 491 | 3 270 |
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
1: Raad van State | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 52 094 | 54 282 | – 4 958 | 49 324 | |
Uitgaven | 52 094 | 54 282 | – 4 958 | 49 324 | |
1. | advisering | 7 135 | 7 335 | – 230 | 7 105 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 178 | |||
b | informatieplan | – 120 | |||
c | apparaatsuitgaven | – 120 | |||
d | diverse projecten | – 104 | |||
e | contract Kluwer | – 64 | |||
2. | bestuursrechtspraak | 44 959 | 46 947 | – 4 728 | 42 219 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 1 153 | |||
b | Informatieplan | – 480 | |||
c | apparaatsuitgaven | – 480 | |||
d | diverse projecten | – 416 | |||
e | contract Kluwer | – 255 | |||
f | vertraging nieuwbouw | – 4 000 | |||
g | HBV asiel | – 250 | |||
Ontvangsten | 1 454 | 1 454 | 350 | 1 804 | |
a | meer griffierechten | 200 | |||
b | Project Nederlandse Antillen | 150 |
1.1 b en 1.2 b Informatieplan de kosten voor het informatieplan vallen in 2007 lager uit dan geraamd.
1.1 c en 1.2 c ApparaatsuitgavenDeze onderuitputtingen zijn hoofdzakelijk het gevolg van de frictie tussen uitstroom en instroom van medewerkers.
1.1 d en 1.2 d Onderuitputting diverse projecten. Enkele activiteiten zijn vertraagd (lopen door tot in 2008) en daarmee ook de uitgaven voor die activiteiten.
1.2 f Vertraging nieuwbouw De oplevering van fase 1 van de nieuwbouw Raad van State heeft vertraging opgelopen. De ingebruikname van de nieuwbouw door de Raad schuift hierdoor noodgedwongen op naar het voorjaar van 2008. Budgettair betekent dit dat er een bedrag van € 4 mln. wordt doorgeschoven naar 2008.
1.2 g HBV-asiel. De kosten in verband met de afdoening van asielzaken in de kamer Hoger Beroep Vreemdelingen (HBV) zijn lager dan geraamd. Bij Voorjaarsnota is rekening gehouden met een productie van 5 412 zaken (regulier en asiel). Extrapolatie van de realisatie tot en met juli laat een lagere zaakuitstroom zien dan bij VJN geraamd. Een lager dan geraamd aanbod van beroepszaken is hiervan de oorzaak.
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
2: Algemene Rekenkamer | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 26 177 | 27 062 | 903 | 27 965 | |
Uitgaven | 26 177 | 27 062 | 903 | 27 965 | |
1 | recht- en doelmatigheidsbevordering bij het Rijk en verbonden organisaties en institutionele programma’s | 26 177 | 27 062 | 903 | 27 965 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008, | 818 | |||
waarvan overboeking van BuZa i.v.m. lokale rekenkamer project in Afrika | 140 | ||||
b | CAO-Rijk | 85 | |||
Ontvangsten | 1 217 | 1 217 | 0 | 1 217 |
1.1 a Sinds 1997 is de Algemene Rekenkamer nauw betrokken bij de ontwikkeling van Engelstalige rekenkamers in Afrika. 23 rekenkamers hebben zich georganiseerd in een regionaal samenwerkingsverband onder de naam African organisation of english-speaking supreme audit institutions (AFROSAI-E). De Algemene Rekenkamer is destijds door AFROSAI-E benaderd met het verzoek te helpen bij het ontwikkelen en uitvoeren van een regionaal opleidingsprogramma. Dit programma is inmiddels uitgegroeid van een trainingsprogramma naar een institutioneel ontwikkelingsprogramma waarin de Algemene Rekenkamer, de Rekenkamer van Zweden en het INTOSAI Development Initiative (IDI) als partners fungeren. Het ministerie van Ontwikkelingssamenwerking trad tot nu toe op als medefinancier van de activiteiten die in dit verband zijn ontwikkeld. De financiering van het project wordt voor de periode 2007–2010 gewijzigd. Van de begroting van Buitenlandse Zaken wordt in die periode een bedrag van € 840 000 aan de begroting van de Algemene Rekenkamer toegevoegd. Van dit bedrag betaalt de Algemene Rekenkamer in jaarlijkse termijnen zeventig procent als projectsubsidie aan AFROSAI-E. Het overige deel wendt de Algemene Rekenkamer aan voor de dekking van personeelskosten en reis- en verblijfskosten van haar medewerkers in dit project. Om de rechtmatige besteding van de subsidie te waarborgen is contractueel ondermeer vastgelegd dat voorafgaand aan de eerste betaling Afrosai-E een goedkeurende accountantsverklaring overlegt. Afrosai-E rapporteert jaarlijks over de voortgang van activiteiten in een jaarverantwoording voorzien van een accountantsverklaring en onderbouwt zijn liquiditeitsbehoefte voor de komende periode. Niet gebruikte subsidiegelden zullen aan het einde van de periode aan de Algemene Rekenkamer worden geretourneerd. De onderhavige begrotingsoverheveling van Buitenlandse Zaken naar de Algemene Rekenkamer (reeds verwerkt in de ontwerpbegroting 2008) sluit aan op de systematiek die met de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is overeengekomen voor de activiteiten die de Algemene Rekenkamer in de periode 2004–2008 onderneemt met de rekenkamers van de Nederlandse Antillen en van Aruba.
Artikel 3. De Nationale ombudsman
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
3: De Nationale ombudsman | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 9 675 | 12 173 | 361 | 12 534 | |
Uitgaven | 9 675 | 12 173 | 361 | 12 534 | |
1. | Reguliere klachten | 7 841 | 9 039 | 80 | 9 119 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 192 | |||
b | vertraging ICT-projecten | – 210 | |||
c | CAO-Rijk | 28 | |||
d | cursussen bestuursorganen | 70 | |||
2. | Klachten van lagere overheden | 0 | 1 300 | 171 | 1 471 |
a | klachtenbehandeling | 171 | |||
3. | Onderzoek | 1 062 | 1 062 | 27 | 1 089 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 27 | |||
4. | Communicatie | 728 | 728 | 11 | 739 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 11 | |||
5. | Internationale contacten | 44 | 44 | 72 | 116 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 1 | |||
b | buitenlandprojecten | 71 | |||
Ontvangsten | 39 | 39 | 141 | 180 | |
a | cursussen bestuursorganen | 70 | |||
b | buitenlandprojecten | 71 |
3.1.b Vertraging ICT projecten Enkele ICT activiteiten zijn vertraagd en lopen door tot in 2008.
3.2.a Klachtenbehandeling (overboeking). De Nationale ombudsman behandelt klachten over aangesloten lagere overheden. Aangesloten provincies, waterschappen en gemeenten betalen een vast bedrag per inwoner. Doorberekening van de kosten verloopt volgens wettelijke regelingen via het ministerie van BZK.
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
4: Kanselarij der Nederlandse Orden | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 3 227 | 3 602 | 63 | 3 665 | |
Uitgaven | 3 227 | 3 602 | 63 | 3 665 | |
1. | apparaat | 1 677 | 1997 | 47 | 2 044 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 42 | |||
b | CAO-Rijk | 5 | |||
2. | decoraties | 1 545 | 1 600 | 16 | 1 616 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 16 | |||
3. | riddertoelagen | 5 | 5 | 0 | 5 |
Ontvangsten | 29 | 29 | 0 | 29 |
Artikel 5. Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
5: Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 2 598 | 2 598 | 65 | 2 663 | |
Uitgaven | 2 598 | 2 598 | 65 | 2 663 | |
1. | apparaat | 2 598 | 2 598 | 65 | 2 663 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 208 | |||
b | correctie griffierechten | – 150 | |||
c | CAO-Rijk | 7 | |||
Ontvangsten | 40 | 40 | 0 | 40 |
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
6: Kabinet van de Gouverneur van Aruba | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 1 625 | 1 275 | 184 | 1 459 | |
Uitgaven | 1 625 | 1 275 | 184 | 1 459 | |
1. | apparaat | 1 625 | 1 275 | 184 | 1 459 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 31 | |||
b | CAO-Rijk | 3 | |||
c | arbeidsvoorwaarden | 150 | |||
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
5.1.c Het kabinet van de gouverneur van Aruba wordt gecompenseerd voor de gevolgen van de indexering van het loon van het lokale persoon. Deze kosten zijn het gevolg van de vernieuwde regeling arbeidsvoorwaarden lokaal personeel (ALP).
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)
10: Nominaal en onvoorzien | Stand ontwerp- begroting | Stand 1e suppletore begroting | Mutaties 2e suppletore begroting | Stand 2e suppletore begroting | |
---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(2)+(3) | ||
Verplichtingen | 0 | 2 280 | – 2 267 | 13 | |
Uitgaven | 0 | 2 280 | – 2 267 | 13 | |
1 | loonbijstelling | 0 | 1 974 | – 1 974 | 0 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | – 1 709 | |||
b | CAO-Rijk | – 138 | |||
c | arbeidsvoorwaarden | – 127 | |||
2. | prijsbijstelling | 0 | 268 | – 268 | 0 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | ||||
3. | onvoorzien | 0 | 38 | – 25 | 13 |
a | reeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008 | 0 | |||
b | arbeidsvoorwaarden | – 23 | |||
c | contract Kluwer | – 2 | |||
4. | waarde-overdracht en waarde-overname | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | taakstellingen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de navolgende tabel is aangegeven hoe de loon- en prijsbijstelling wordt verdeeld over de artikelen van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten.
Bedragen in (x € 1 000) loon- en prijsbijstelling | Loonbijstelling | Prijsbijstelling | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Omschrijving | |||
1 | 1 | Raad van State – Advisering | 162 | 18 |
1 | 2 | Raad van State – Bestuursrechtspraak | 857 | 146 |
2 | 1 | Algemene Rekenkamer | 633 | 47 |
3 | 1 | De Nationale ombudsman – apparaat | 177 | 16 |
3 | 3 | De Nationale ombudsman – onderzoek op eigen initiatief | 25 | 2 |
3 | 4 | De Nationale ombudsman – communicatie | 6 | 5 |
3 | 5 | De Nationale ombudsman – internationale contacten | 1 | 0 |
4 | 1 | Kanselarij der Nederlandse Orden – apparaat | 38 | 4 |
4 | 2 | Kanselarij der Nederlandse Orden – decoraties | 0 | 16 |
5 | 1 | Kabinet van de Gouverneur van de Nederlandse Antillen | 49 | 9 |
6 | 1 | Kabinet van de Gouverneur van Aruba | 26 | 5 |
Totaal van de verdeling | 1 974 | 268 | ||
Nog niet verdeeld | 0 | 0 |
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31290-IIB-2.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.