31 290 IIA
Wijziging van de begrotingsstaat van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE 
   
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET VOORSTEL2
   
B.DE BEGROTINGSTOELICHTING3
   
1.Leeswijzer3
2.Beleid3
2.1Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties3
2.2De artikelen4
 1.  Wetgeving en controle Eerste Kamer4
 2.  Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement4
 3.  Wetgeving en controle Tweede Kamer5
 4.  Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer6
 10. Nominaal en onvoorzien6

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2007 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van de Staten-Generaal.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

G. ter Horst

B. DE BEGROTINGSTOELICHTING (IIA) STATEN-GENERAAL

1. Leeswijzer

Deze tweede suppletore begroting geeft een geactualiseerd beeld van de uitvoering van de begroting van de Eerste en Tweede Kamer der Staten-Generaal voor 2007.

In paragraaf 2.1 wordt het totaal aan mutaties in een tabel gepresenteerd. In paragraaf 2.2 is steeds per beleidsartikel een tabel met de mutaties opgenomen. De stand van de tweede suppletore begroting (stand Najaarsnota) wordt opgebouwd door middel van de mutaties vanaf de stand van de eerste suppletore begroting (stand Voorjaarsnota).

In paragraaf 2.2 worden de mutaties toegelicht onder de tabellen budgettaire gevolgen van beleid voor zover deze mutaties nog niet waren opgenomen in de vermoedelijke uitkomsten van de ontwerpbegroting 2008.

In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is voor de Staten-Generaal geen regel met juridisch verplicht opgenomen. Met juridisch verplicht wordt bedoeld om inzichtelijk te maken welk deel van programmagelden juridisch verplicht is. Bij de Staten-Generaal zijn echter de verschillende budgetten te duiden als apparaatskosten.

De reeds bij de eerste suppletore begroting toegekende middelen voor de loonen prijsbijstelling 2007 worden in de tweede suppletore begroting over de diverse beleidsartikelen verdeeld vanuit het niet-beleidsartikel Nominaal en onvoorzien.

2. Het beleid

2.1 Overzicht van de totale uitgaven- en ontvangstenmutaties

In dit wetsvoorstel wordt voorgesteld de begroting van de verplichtingen/uitgaven en de ontvangsten van de Staten-Generaal (IIA) voor het jaar 2007 te wijzigen:

Totaaloverzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

 Stand ontwerpbegroting(1)Stand 1esuppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen123 007130 0424 239134 281
Uitgaven123 007130 0424 239134 281
Ontvangsten2 0612 4521 5003 952

2.2 De artikelen

Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

1: Wetgeving en controle Eerste KamerStand ontwerp-begroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen9 30110 03822510 263
Uitgaven9 30110 03822510 263
1.apparaat5 6076 2331316 364
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  116 
bcompensatie CAO-Rijk  15 
      
2.vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer3 6713 6711953 866
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  195 
      
3.verenigde vergadering23134– 10133
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  – 111 
bcompensatie CAO-Rijk  10 
Ontvangsten6377077

Artikel 2. Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden van het Europees Parlement

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede leden Europees ParlementStand ontwerpbegroting(1)Stand 1esuppletore begroting(2)Mutaties 2esuppletore begroting(3)Stand 2esuppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen31 22731 2272 95634 183
Uitgaven31 22731 2272 95634 183
1.schadeloosstelling19 77319 77348420 257
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  484 
      
2.pensioenen en wachtgelden9 3179 3172 40811 725
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  208 
bstijging wachtgelden  2 200 
      
3.schadeloosstelling Europarlementariërs2 1372 137642 201
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  64 
Ontvangsten2862860286

Toelichting

2.2.b  Stijging wachtgelden. Als gevolg van de verkiezingen eind 2006 wordt er een groter dan verwacht beroep gedaan op de wachtgeldregeling voor oud leden. De extra uitgaven voor 2007 bedragen € 2,2 mln.

Artikel 3. Wetgeving en controle Tweede Kamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

3: Wetgeving en controle Tweede KamerStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2esuppletore begroting(3)Stand 2esuppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen80 56284 0903 81587 905
Uitgaven80 56284 0903 81587 905
1.apparaat57 41760 745– 96459 781
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  1 285 
bkasschuif ICT  – 2 500 
ckasschuif BBRA  – 550 
dcompensatie CAO-Rijk  301 
eICT-dienstverlening  500 
      
2.onderzoeksbudget1 0201 020191 039
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  19 
      
3.drukwerk2 7742 974293 003
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  29 
      
4.fractiekosten18 93218 9324 72723 659
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  527 
bstijging fractiekosten  3 200 
cfractiekosten nabetaling  1 000 
      
5.uitzending leden4194194423
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  4 
Ontvangsten1 6892 1891 5003 689
adesaldering ICT  500 
bdesaldering fractiekosten  1 000 

Toelichting

3.1.b  Kasschuif ICT Bij Voorjaarsnota zijn afspraken gemaakt over het ICT budget van de Tweede Kamer. Tot en met 2010 is er een vast budget van € 6 mln. beschikbaar voor ICT projecten. Een aantal projecten, dat voor 2007 stond gepland, komt pas in 2009 tot uitvoering. Het daarmee gemoeide budget van € 2,5 mln. wordt daarom doorgeschoven naar 2009.

3.1.c  Kasschuif BBRA In 2007 worden minder uitgaven verwacht dan geraamd voor de bekostiging van de overgangsregeling Ambtenarenreglement Staten-Generaal (ARSG). Deze middelen worden doorgeschoven naar 2011 omdat er dan een tekort op het beschikbare budget wordt verwacht.

3.1.e /3.4.c  Desaldering ICT en fractiekosten nabetaling De ramingen van zowel de ontvangsten als de uitgaven met betrekking tot ICT en fractiekosten worden verhoogd.

3.4.b  Stijging fractiekosten Er zijn twee componenten die de stijging van de fractiekosten veroorzaken. Ten eerste de gevolgen van de verkiezingen 2006 (€ 2,6 mln). De gevolgen voor de fracties die in omvang zijn afgenomen gaan pas in het budget van een jaar later in. Daarentegen gaat verhoging van het budget voor fracties die groter uit de verkiezingen zijn gekomen gelijk in. Ten tweede is er het gevolg van de inwerkingtreding van de nieuwe CAO rijk (€ 0,6 mln.). De BBRA schalen waarop de fractiekostenregeling is gebaseerd, zijn gestegen.

Artikel 4. Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede KamerStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2esuppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen1 9171 917181 935
Uitgaven1 9171 917181 935
2.apparaat griffie interparlementaire betrekkingen45845813471
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  13 
      
3.interparlementaire betrekkingen1 4591 45951 464
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  5 
Ontvangsten2323023

Artikel 10. Nominaal en onvoorzien

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (bedragen in € 1 000)

10: Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegroting(1)Stand 1e suppletore begroting(2)Mutaties 2e suppletore begroting(3)Stand 2e suppletore begroting(4)=(2)+(3)
Verplichtingen02 770– 2 775– 5
Uitgaven02 770– 2 775– 5
1loonbijstelling02 361– 2 3610
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  – 2 035 
bcompensatie CAO-Rijk  – 326 
      
2prijsbijstelling0409– 4090
areeds opgenomen in de ontwerpbegroting 2008  – 409 
      
3onvoorzien00– 5– 5
acontract Kluwer  – 5 
      
4waarde-overdracht en waarde-overname0000
      
5taakstellingen0000
Ontvangsten    

Toelichting

In de navolgende tabel is aangegeven hoe de loon- en prijsbijstelling wordt verdeeld over de artikelen van de Staten-Generaal.

Bedragen in (x € 1 000) loon- en prijsbijstellingLoonbijstellingPrijsbijstelling
Art. Omschrijving  
11Wetgeving en Controle Eerste Kamer – apparaat9225
12Wetgeving en Controle Eerste Kamer – vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer840
21Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc – schadeloosstelling371113
22Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc – pensioenen en wachtgelden2080
23Uitgaven t.b.v. oud-leden Tweede Kamer etc- schadeloosstelling EP-ers640
31Wetgeving en Controle Tweede Kamer – apparaat1 008208
32Wetgeving en Controle Tweede Kamer – onderzoek145
33Wetgeving en Controle Tweede Kamer – drukwerk029
34Wetgeving en Controle Tweede Kamer – fractiekosten50720
35Wetgeving en Controle Tweede Kamer – uitzending leden04
42Wetgeving en Controle Eerste en Tweede Kamer – apparaat griffie int.betrekkingen130
43Wetgeving en Controle Eerste en Tweede Kamer – interparlementaire betrekkingen05
  Totaal van de verdeling2 361409
  Nog niet verdeeld00
Naar boven