31 290 A
Wijziging van de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 te wijzigen.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.Leeswijzer3
   
2.De producten3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties3
2.2 De productartikelen7

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor het Infrastructuurfonds voor het jaar 2007 opgenomen. Hierbij wordt inzicht gegeven in de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, de uitgaven- en de ontvangstenramingen worden voorgesteld.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Najaarsnota) van het ministerie van Financiën. Vervolgens worden de belangrijkste mutaties toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 De productartikelen inzicht verstrekt in de mutaties op financieel instrumentniveau.

Wat betreft de mutaties die zijn opgenomen in de Miljoenennota 2008 (Vermoedelijke Uitkomsten 2007), wordt opgemerkt dat deze op dezelfde wijze als de voorgestelde Najaarsnotamutaties in de onder 2.2 opgenomen opbouw van de productartikelen per financieel instrument inzichtelijk zijn gemaakt.

2. De producten

Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Najaarsnota 2007 van het Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.

De belangrijkste zijn onder 2.1 in tabelvorm weergegeven en toegelicht.

De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.

2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2007 (x EUR 1 mln.)

 Art.nr.UitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2007 7 044,46 988,3
Amendement van Hijum en Hofstra, 30 800 A, nr. 43 50,050,0
Stand vastgestelde begroting 2007 7 094,47 038,3
    
Stand 1e suppletore begroting 2007 6 822,26 825,6
    
– mutaties Miljoenennota 2008 (uitkomst 2007) 281,2281,2
– mutaties Najaarsnota 2007 (belangrijkste):   
    
1. Hoofdwatersystemen1110,9 
2. Hoofdwegen12– 212,015,0
3. Spoorwegen13– 99,5 
4. Aanleg Regionaal lokaal14– 93,3 
5. Hoofdvaarwegen15– 11,8 
6. Mega projecten niet verkeer en vervoer1615,3 
7. HSL en Betuweroute, incl. risicoreservering13/17– 328,1 
8. Bijdrage van FES19 – 48,0
9. BTW1755,0 
 19 55,0
10. Diversen – 7,013,1
    
Stand 2e suppletore begroting 2007 6 432,97 141,9

Toelichting:

Algemeen

Per saldo resulteren de bovenstaande mutaties tot een verschuiving van ca. € 0,7 mlrd. vanuit het jaar 2007 naar latere jaren. Een belangrijk deel van deze mutaties zijn technisch van aard of hebben een duidelijke afhankelijkheid van derden.

1. Hoofdwatersystemen

De op dit artikel verwachte hogere uitgaven van ca. € 11 mln. ontstaan enerzijds door kasoverschotten tot een bedrag van ca € 85 mln. Deze zijn als volgt te verklaren:

– Achterblijvende verzoeken tot uitkering van verscheidene subsidies aan waterschappen en provincies, die worden uitgekeerd ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma;

– Een beoogde versnelling van het programma Nadere Uitwerking voor het RivierenGebied (NURG) die niet is gerealiseerd;

– Doordat de aannemer van het project Keent de uitvoeringsplanning heeft aangepast waardoor het betalingsritme is gewijzigd.

– Vertraging van de sanering van de waterbodem in de Malburgerhaven in verband met het aantreffen van explosieven;

– Doordat marktpartijen meer tijd nodig hebben voor het doen van een goede aanbieding zal de uitvoering van het project Stuwen in de Lek eerst in 2008 starten. Daarnaast is er sprake van vertraging op het project Haringvliet-Volkeraksluizen.

  Anderzijds zijn er hogere betalingen van € 75 mln. op het beheer en onderhoud. De verhoging betreft met name een intensivering van de baggerkosten voor zandsuppleties en voor probabilistisch beheer en onderhoud Maeslantkering en Oosterscheldekering.

Verder wordt de lening voor de aanschaf van vliegtuigen voor de kustwacht dit jaar versneld afgelost (€ 20,8 mln.).

2. Hoofdwegen

De belangrijkste posten die leiden tot de in de bovenstaande tabel opgenomen mutatie zijn:

Omzetting DBFM 2e Coentunnel

Hier is de oorspronkelijke begrotingsraming gehandhaafd in afwachting van de omzetting naar een DBFM (Design, Build, Finance and Maintain)-reeks. Daar de omzetting naar een DBFM-contract vertraging heeft opgelopen wordt het beschikbare bedrag in 2007 ter grootte van € 53 mln doorgeschoven naar latere jaren.

Aanbestedingsresultaat

Op het project A2 Everdingen-Deil en Oudenrijn-Deil is een aanbestedingmeevaller gerealiseerd met een effect van € 7 mln. in 2007.

Vertragingen (in verband met uitspraak Raad van State)

Een aantal projecten heeft te maken gekregen met vertragingen als gevolg van uitspraken van de Raad van State:

– A4 Burgerveen–Leiden (€ 40 mln.);

– A2 Tangenten–Eindhoven (€ 42 mln.);

– A12 Veenendaal–Ede (€ 21 mln.).

Te optimistiche ramingen/Overige oorzaken

Projecten waarbij te optimistische (kas)ramingen zijn gehanteerd:

– A2 Holendrecht (€ 53 mln.): Project loopt qua uitvoering wel op schema;

– A2 Everdingen–Deil (€ 14 mln): vertraging bij de grondverwerving;

– A2 Rondweg Den Bosch (€ 19 mln.): Achterblijvende uitvoeringswerkzaamheden door aannemers en het stoppen van betalingen vanwege ondermaatse kwaliteitsborging. De betalingen schuiven door naar de jaren 2008 en 2009;

– A73/A74 Venlo–Maasbracht (€ 31 mln.): Voor de A74 Venlo geldt dat het OTB is vertraagd door fouten in het verkeersmodel. Daardoor is er vertraging in de uitvoering en grondaankoop. Bij de A73 Venlo-Maasbracht is vertraging ontstaan in de realisatie van de tunneltechnische installaties. Hierdoor verschuift een deel van de werkzaamheden naar 2008.

– No regret Dynamisch VerkeersManagement (DVM) (€  32 mln.): De oorspronkelijke raming was te optimistisch. Het nu niet gerealiseerde bedrag zal eerst in 2008 tot betaling komen;

– Programma Filevermindering: Het grootste deelproject, maatregelen Ring A10, schuift in verband met het bestuurlijk afstemmingsproces met de regio over te nemen maatregelen, door naar 2008.

– Ten behoeve van het project Schiphol–Amsterdam–Almere worden anticiperende grondaankopen verricht die leiden tot een kasschuif vanuit latere jaren naar 2007 voor een bedrag van € 10 mln.

– Saldering van een groot aantal kleine overschotten en tekorten leid tot een overschot van ca. € 45 mln.

Ontvangsten

De geraamde hogere ontvangst van € 15 mln. betreft het totaal van de dit jaar verwachte regionale ontvangsten ten behoeve van RW4 Badhoevedorp.

Beheer en onderhoud

Door het onderhoudsprogramma te intensiveren wordt de onderhoudsachterstand sneller ingelopen, voor 2007 leidt dit tot een tekort van ca. € 70 mln.

Egalisatiereeks

Bij Voorjaarsnota is de egalisatiereeks ingevoerd ter beperking van de onderuitputting. De egalisatiereeks is bedoeld om de onvoorspelbaarheid van het optreden van vertragingen op te vangen door een deel van het budget door te schuiven naar latere jaren. Daarbij wordt geen directe relatie gelegd met de afzonderlijke projecten. Nu het uitvoeringsjaar is gevorderd is de mate van onvoorspelbaarheid afgenomen, waardoor het mogelijk is de egalisatiereeks voor 2007 van € 141 mln. te verlagen naar € 50 mln.

3. Spoorwegen

Bijna de helft van de lagere uitgaven wordt verklaard door de NSP-projecten (Arnhem, Breda, Den Haag, Rotterdam en Utrecht). Hiervoor geldt dat door nog lopende besluitvorming met betrekking tot overeenkomsten, het opstellen van business cases etc. de beschikkingsaanvragen niet ingediend kunnen worden, waardoor de oorspronkelijk geraamde uitgaven voor 2007 nagenoeg zeker niet meer gerealiseerd zullen worden.

  De resterende lagere uitgaven zijn met name zichtbaar bij de volgende projecten:

– Vleuten-Geldermalsen 4/6 sp. (€ 13 mln.): Een deel van de kunstwerken in het deel Vleuten-Amsterdam Rijnkanaal zal door derden worden gefinancierd;

– Nieuwe halten/kleine stations (€ 12 mln.): Dit is het gevolg van het achterwege blijven van opdrachten voor nieuwe halten in 2007;

– Regionet (€ 10 mln.): De aanbesteding van «Hemboog aanleg nieuwe halte» is in het derde kwartaal duidelijk geworden. Het project komt een jaar later in dienst. Ook is door een wijziging van de contracteringsvorm bij «Holendrecht, aanleg nieuwe halte» vertraging ontstaan bij de aanbesteding; de indienststelling blijft gehandhaafd op december 2008;

– BB21 (€ 7 mln.): De vertraging doet zich voor bij de post ontwikkeling nieuw beveiligingssysteem en ERTMS-pilot;

– Nazorg gereedgekomen lijnen/halten (€ 6 mln.): Het gaat hier om een gewonnen arbitrage zaak met betrekking tot de tunnel Best en om een trage afwikkelingen van restwerkzaamheden;

– Integrale spooruitbreiding Amsterdam–Utrecht (€ 5 mln.): Het gaat hier met name om uitstel van de oplevering van het station Bijlmer door afhankelijkheid met andere projecten (GVB en NS poort). De vertraging heeft geen gevolgen voor de dienstregeling.

4. Aanleg regionaal lokaal

De op dit artikel voorgestelde mutatie bestaat uit een verlaging van € 50 mln. omdat de regio nog geen storting heeft verricht en de storting van het VenW-aandeel in de Mobiliteitsfondsen pas mogelijk is na de storting door de regio. Daarnaast komt een bedrag van ca. € 38 mln. in 2007 niet tot betaling op het project Randstadrail. De kleinere overschotten en tekorten leiden per saldo tot een overschot van ca. € 5 mln.

5. Hoofdvaarwegen

Op dit artikel is sprake van een tekort voor een bedrag van € 100 mln. in verband met een intensivering van het beheer en onderhoud. De intensivering van het onderhoud is noodzakelijk ter voorkoming van extra achterstalligheid bij de primaire hoofdvaarwegen: corridor Rotterdam–Duitsland, corridor Rotterdam–Antwerpen en corridor Amsterdam–Rotterdam. Daarnaast zijn er hogere uitgaven doordat er twee toegangsgeulen van zeehavens, welke vlotter dan voorzien waren dichtgeslibd, uitgebaggerd moesten worden. Anderzijds ontstaat er bij groot variabel onderhoud een overschot van ca. € 53 mln, waarbij een deel wordt verklaard door meevallende kosten voor het baggeren van de Nieuwe Merwede en het Noordzeekanaal en een ander deel door onderuitputting bij Brokx-nat en de projecten renovatie Bernardsluizen/Irenesluizen en het Amsterdam Rijnkanaal.

Ook op het aanlegprogramma is sprake van een overschot van ca. € 58 mln., waarvan de oorzaak met name is gelegen in te optimistische (financiële) ramingen. Dit is zichtbaar bij de aanlegprojecten Zuid-Willemsvaart, Maasroute 2e fase, Waal, Walradar Noordzeekanaal en Ternaaien.

6. Megaprojecten niet verkeer en vervoer

De voorgestelde mutatie betreft met name een aanpassing van de planning van de grondaankopen in het kader van het programma Ruimte voor de Rivier.

7. HSL en Betuweroute, incl. risicoreservering

Eerder werd uitgegaan van een financiële afronding van de HSL in 2007. De sindsdien bekende vertraging in de oplevering van de HSL leidt er echter toe dat de betalingen naar later schuiven. Het gaat hier vooral om de overlopende betaling (€ 213 mln.) van de HSL van 2007 naar 2008. Verder worden kasschuiven naar 2008 bij de Betuweroute en ZZL voorgesteld van respectievelijk ca. € 22 mln. en ca. € 25 mln.

Ook de op het spoorartikel geraamde risicoreservering Grote Spoorprojecten (ca. € 69 mln.), die gekoppeld is aan de uitvoering van de HSL, verschuift naar 2008.

8. Bijdrage FES

De bijdrage uit het Fonds Economische Structuurversterking (FES) voor de projecten Dynamische VerkeersManagement en Fileproof wordt in 2008 opgevraagd. Zie ook de toelichting onder ad 2 Hoofdwegen.

9. BTW

Dit betreft de BTW die op basis van declaraties (en verantwoording over de werkelijk betaalde BTW over de relevante onderdelen) uit een aanvullende post van het ministerie van Financiën (via ontvangstenartikel: 19.09 Bijdragen ten laste van de begroting van VenW) wordt gecompenseerd.

De toevoeging kan als volgt worden gespecificeerd:

17.02 Betuweroute € 30 mln.

17.03 HSL-Zuid € 25 mln.

Totaal € 55 mln.

2.2 De productartikelen

11 Hoofdwatersystemen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

11 HoofwatersystemenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen386 118507 12023 68430 974561 778
Uitgaven530 791567 26010 25910 873588 392
11.01 Watermanagement69 28169 2812 473071 754
11.01.01 Basispakket watermanagement69 28169 2812 473071 754
11.02 Beheer en Onderhoud173 981173 9814 61280 100258 693
11.02.01 Basispakket B&O waterkeren95 88895 8882 77875 000173 666
11.02.05 Basispakket B&O integraal waterbeheer54 49354 4931 57820 80076 871
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer23 60023 600256– 15 7008 156
11.03 Aanleg225 887263 77346 805– 60 398250 180
11.03.01 Real.programma waterkeren96 962117 60043 555– 36 929124 226
11.03.02 Real.programma waterbeheer128 925146 1733 250– 23 469125 954
11.05 Verkenning en planstudie61 64260 225– 43 631– 8 8297 765
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen1 0001 78211 040– 8 8473 975
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren55 13552 218– 52 166052
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer5 5076 225– 2 505183 738
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    354 755
– Restant    232 630
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    100%
11.09 Ontvangsten1 2935 1151 0451 9008 060

12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

12 HoofdwegennetStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen2 378 6462 328 888461 960111 0332 901 881
Uitgaven incl. egalisatiereeks2 755 0412 393 744186 533211 9752 368 302
Egalisatiereeks0– 141 044091 044– 50 000
Uitgaven2 755 0412 534 788186 533– 303 0192 418 302
12.01 Verkeersmanagement63 76763 7672 448066 215
12.01.01 Basispakket verkeersmanagement49 93349 9332 212052 145
12.01.02 Servicepakket verkeersmanagement13 83413 834236014 070
12.02 Beheer en onderhoud818 295802 815219 78568 3001 090 900
12.02.01 Basispakket B&O infrastr.hoofdwegen584 930569 450221 48968 300859 239
12.02.02 Service pakket B&O infrastr.hoofdwegen233 365233 365– 1 7040231 661
12.03 Aanleg en planstudiena tracebesluit1 310 8581 212 897– 42 399– 273 035897 463
12.03.01 Real.progr.hoofdwegen1 008 958934 13938 302– 231 266741 175
12.03.02 Planstudieprogr.na tracebesluit301 900278 758– 80 701– 41 769156 288
12.04 Geintegreerde contractvormen/PPS128 930129 4729 8212 181141 474
12.04.01 Geintegreerde contractvormen/PPS128 930129 4729 8212 181141 474
12.05 Verkenn.en planst.voor tracebesluit433 191325 837– 3 122– 100 465222 250
12.05.01 Verkenningen00000
12.05.02 Planstudieprogr. voor tracebesluit433 191325 837– 3 122– 100 465222 250
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    1 486 018
– Restant    882 284
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    100%
12.09 Ontvangsten40 40339 545014 84454 389

VenW heeft het voornemen de verantwoordelijkheid voor de exploitatie (inclusief Beheer en Onderhoud) en vervanging van drie veerverbindingen over het Noordzeekanaal volledig over te dragen aan de gemeente Amsterdam. Hiervoor is een afkoopsom overeengekomen van € 220 mln. Dit voornemen is een uitvloeisel van langdurig onderhandelen en sluit aan bij de uitgangspunten in het Coalitieakkoord (verantwoordelijkheden waar mogelijk decentraal beleggen). De bij deze overdracht behorende betalingsverplichtingen zijn in het bovenstaande overzicht in de kolom Miljoenennota begrepen.

13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

13 SpoorwegenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen2 066 0873 204 071246 576– 498 0952 952 552
Uitgaven2 387 9832 337 533– 99 065– 168 1002 070 368
13.01 Railverkeersleiding92 40292 402– 92 40200
13.02 Onderhoud en vervanging1 254 1131 190 454204 72701 395 181
13.02.01 Regulier onderhoud519 532412 720225 6540638 374
13.02.02 Grote onderhoudsprojecten575 303622 903– 210 1530412 750
13.02.03 Rentelasten134 288129 841– 10 5050119 336
13.02.04 Betuweroute24 99024 9908 835033 825
13.02.05 Kleine infra en overige projecten00190 8960190 896
13.03 Aanleg866 765873 754– 204 696– 168 100500 958
13.03.01 Real.progr.personenvervoer813 934809 992– 204 928– 168 1004 36 964
13.03.02 Real.progr.goederenvervoer52 83163 762232063 994
13.03.03 Uitg.leenfaciliteit versnelde aanleg00000
13.04 Geintegreerde contractvormen/PPS155 454157 099– 4 3630152 736
13.05 Verkenningen en planstudies19 24923 824– 2 331021 493
13.05.01 Planstudieprogr. personenvervoer1 0946 4639706 560
13.05.02 Planstudieprogr. goederenvervoer15 65814 86469014 933
13.05.03 Verkenningenprogramma2 4972 497– 2 49700
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst     
– Restant    2 070 368
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    100%
13.09 Ontvangsten80 90036 0890036 089
– HSA65 00013600136
– Overige15 90035 9530035 953

De in de Najaarsnota voorgestelde verlaging van de verplichtingenraming betreft voor € 152 mln de twee Arnhemse projecten als gevolg van besluitvorming m.b.t. ERTMS en de lopende verkorte OTB procedure. Hierdoor is nog geen beschikkingsaanvraag ingediend. Voor € 198 mln. gaat het om Traject Oost (gekoppeld aan LMCA’s). Ook bij de projecten Ontsnippering (€ 52 mln.) en Regionet (€ 60 mln.) is de verwachting dat ze niet meer in 2007 beschikt gaan worden. Verder zal voor de risicoreservering grote spoorprojecten € 75 mln. minder aan verplichtingen worden vastgelegd. Anderzijds worden ten behoeve van de betalingen voor de spoorse doorsnijdingen 1e tranche ca. € 38 mln. verplicht.

14 Regionale, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

14 Regionale/lokale infra. Stand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen320 058373 300143 351– 14 927501 724
Uitgaven328 365267 11939 117– 93 267212 969
14.01 Grote regionaal/lokale projecten300 129200 0701 831– 43 267158 634
14.01.01 Verkenningen00000
14.01.02 Planstudieprogr.reg./lok.3 4766 8531 004– 1 2166 641
14.01.03 Real.progr.reg./lok.296 653193 217827– 42 051151 993
14.02 Regionale Mob. fondsen28 23667 04937 286– 50 00054 335
14.02.01 Rijksbijdrage28 23667 04937 286– 50 00054 335
14.02.02 Terugsluisopbrengsten00000
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    782
– Restant    212 187
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    97%
14.03 Ontvangsten00000

15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

15 HoofdvaarwegennetStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen475 974520 44790 008136 553747 008
Uitgaven516 586604 3967 392– 11 816599 972
15.01 Verkeersmanagement72 90672 9062 135075 041
15.01.01 Basispakket verkeersmanagement72 90672 9062 135075 041
15.02 Beheer en onderhoud327 626366 4707 60546 583420 658
15.02.01 Basispakket B&O hoofdvaarwegen197 693197 6935 961100 000303 654
15.02.02 Servicepakket B&O hoofdvaarwegen25 74839 643113039 756
15.02.04 Groot var.onderhoud hoofdvaarwegen104 185129 1341 531– 53 41777 248
15.03 Aanleg en planstudie na tracebesluit88 518128 6551 422– 43 59386 484
15.03.01 Realisatieprogr. hoofdvaarwegen66 513100 76614 873– 30 26385 376
15.03.02 Planstudieprogr. na tracebesluit22 00527 889– 13 451– 13 3301 108
15.05 Verkenningen en planstudies voor tracebesluit27 53636 365– 3 770– 14 80617 789
15.05.01 Verkenningen6 1796 17910506 284
15.05.02 Planstudieprogramma voor tracebesluit21 35730 186– 3 875– 14 80611 505
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    436 365
– Restant    163 607
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    100%
15.09 Ontvangsten12 52312 906– 3 81409 092

16 Megaprojecten niet-Verkeer en Vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

16 Megaproj. niet Verkeer en VervoerStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen136 484143 99282 4740226 466
Uitgaven137 973147 3741 52315 323164 220
16.01 Project Mainportontwikkeling R’dam19 29032 87485032 959
16.01.01 Planstudie PMR2 1334 858– 4 85800
16.01.02 Realisatieprogramma PMR17 15728 0164 943032 959
16.02 Ruimte voor de rivier69 57365 39088315 32381 596
16.03 Maaswerken49 11049 110555049 665
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    24 430
– Restant    139 790
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    65%
16.09 Ontvangsten0243830326

17 Megaprojecten Verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

17 Megaprojecten Verkeer en VervoerStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen135 000172 350130 78230 515333 647
Uitgaven338 620456 911130 722– 204 482383 151
17.01 Westerscheldetunnel07 477007 477
17.02 Betuweroute184 731197 5858287 618206 031
17.03 Hoge snelheidslijn128 889216 555116 135– 186 300146 390
17.03.01 Realisatie HSL-zuid124 884197 124116 115– 186 300126 939
17.03.02 Realisatie HSL-zuid spoorwegen63 588103 589
17.03.03 Realisatie HSL-zuid hoofdwegen3 99915 84319015 862
17.04 Anders betalen voor mobiliteit04 51313 649018 162
17.05 Zuiderzeelijn25 00030 781110– 25 8005 091
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    11 125
– Restant    372 026
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    100%
17.09 Ontvangsten022 2640022 264

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

18 Overige uitgaven en ontvangstenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen45 31847 0367 524– 2 34052 220
Uitgaven49 07547 8614 702– 7 05945 504
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen00000
18.02 Bodemsanering00000
18.03 Intermodaal vervoer5 3953 37625– 1 8841 517
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (Noordvleugel)1 0201 8252 830– 1 8552 800
18.05 Railinfrabeheer36 76836 768– 1 679035 089
18.06 Externe veiligheid003 320– 3 3200
18.07 Modaliteitsonafhankelijke kennis en expert. 5 8925 89220606 098  
18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven5 3605 36073806 098
18.07.02 Subsidies algemeen532532– 53200
Van totale uitgaven:     
– Bijdrage aan baten-lastendienst    5 992
– Restant    39 512
– waarvan op 1 oktober 2007 juridisch verplicht    100%
18.09 Ontvangsten36 76836 768– 1 679035 089
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen0469 65500469 655

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2007 (Bedragen in EUR 1 000)

19 Bijdragen andere begrotingen RijkStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begrotingStand 2e suppletore begroting
Milj.notaNajaarsnota
 (1)(2)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Ontvangsten6 816 4246 203 018285 54818 3976 506 963
19.09 Ten laste van begroting VenW4 756 6834 004 757967 27166 3725 038 400
19.10 Ten laste van het FES2 059 7412 198 261– 681 723– 47 9751 468 563
Naar boven