Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 oktober 2023
De Vaste Kamercommissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft een burgerbrief
ontvangen van een docente Frans over het centraal examen Frans vwo. In de procedurevergadering
van 15 juni 2023 heeft de commissie besloten graag een reactie op deze brief te ontvangen.
De brief heeft betrekking op het centraal examen Frans vwo tijdvak 1 in 2023. De docente
Frans is kritisch op het examen en met name over het correctievoorschrift van één
specifieke vraag. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is verantwoordelijk voor
de centrale examens in het voortgezet onderwijs en daarom is voor de beantwoording
inbreng opgehaald bij het CvTE.
De docente Frans is het er niet mee eens dat er geen aanvulling op het correctievoorschrift
is gedaan bij vraag 40, horende bij tekst 11 uit het betreffende centraal examen Frans.
Het klopt dat het CvTE via de Examenlijn meerdere meldingen van gelijke strekking
over deze vraag heeft ontvangen. De vakinhoudelijke deskundigen van het CvTE en Cito
hebben het reguliere proces gevolgd dat hoort bij vragen die binnenkomen over de kwaliteit
van het examen. Het CvTE en Cito hebben zorgvuldig naar deze vraag gekeken en afgewogen
of het alternatieve antwoord van de melders inderdaad correct was. In dat geval had
het CvTE een aanvulling doen uitgaan. Dit is niet gebeurd, omdat er geen reden tot
een aanvulling was.
Omdat over vraag 40 de meeste meldingen waren geweest, heeft het CvTE voorafgaand
aan de normering aan de vaststellingscommissie gevraagd nogmaals te kijken naar vraag
40 en eventueel advies te geven voor compensatie als mocht blijken dat de melders
toch gelijk hadden. Bij vraag 40 werd gevraagd de eerste twee Franse woorden te citeren
van de zin die licht spottend van toon is. Samen met Cito heeft de vaststellingscommissie
de tekst nogmaals geanalyseerd op spot en zij kwamen uiteindelijk tot de conclusie
dat er geen problemen waren met de vraag of met het antwoord in het correctievoorschrift.
Met de toets- en itemanalyse voor de normering wordt vastgesteld wat de betrouwbaarheid
is van het examen in z’n geheel, de gemiddelde score van de kandidatenpopulatie per
vraag en wat de correlatie is tussen de goed scorende kandidaten per vraag en de score
van de best scorende kandidaten op het hele examen. Uit de toets- en itemanalyse blijkt
dat er een hoge positieve correlatie bestaat tussen een goede prestatie op het hele
examen en het correct beantwoorden van vraag 40. De docente Frans geeft aan dat het
ontbreken van een aanvulling mogelijk geleid heeft tot verschillen in de beoordeling
van leerlingantwoorden. Dit valt niet uit te sluiten, maar er is gezien de data geen
reden om aan te nemen dat er verschillend is beoordeeld. Immers, als dit wel was gebeurd
dan had het CvTE een ander resultaat verwacht bij deze vraag, namelijk een hoger percentage
goede antwoorden en een minder uitgesproken correlatie tussen de scores van de beste
kandidaten op deze vraag en de score op het hele examen.
Ik waardeer het zeer dat betrokken docenten hun feedback op het examen delen met het
CvTE. Dit stelt het CvTE in staat om zorgvuldig te bezien of er aanpassingen nodig
zijn aan het correctievoorschrift of de normering. In dit geval is dit ook gebeurd
en heeft het CvTE besloten geen aanpassingen te doen.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, M.L.J. Paul