Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 februari 2022
Middels deze brief informeer ik u over de stand van zaken rond de verschillende stichtingen
die opereren onder de noemer Scholen voor Persoonlijk Onderwijs (hierna: SvPO). Het
betreft de Isaac Beeckman Academie te Kapelle, het Tjalling Koopmans College in Hurdegaryp,
de Ida Gerhardt Academie in Geldermalsen, het Tjalling Koopmans College in Utrecht,
het Tjalling Koopmans College in Amsterdam, het Mezquita College in Hengelo, de Ida
Gerhardt Academie in Hoorn en de Ida Gerhardt Academie in Deventer.
Op 5 juli 2021 heeft mijn voorganger uw Kamer geïnformeerd over de zorgelijke situatie
ten aanzien van de SvPO-besturen en scholen.1 Naar aanleiding van die brief heeft een schriftelijk overleg plaatsgevonden, waarover
een commissiedebat gepland staat.2
Situatie in Utrecht nog onvoldoende verbeterd
Vorig jaar bent u geïnformeerd dat een bekostigingssanctie zou worden opgelegd aan
het bestuur van de SvPO-school in Utrecht, omdat die school voor de tweede keer op
rij als zeer zwak was beoordeeld door de Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie).
De inspectie was op dat moment voornemens om een deel van de bekostiging op te schorten.
Deze fase is inmiddels doorlopen, maar heeft nog tot onvoldoende herstel geleid. Als
gevolg hiervan is de bekostiging van de school vanaf januari met vijftien procent
ingehouden. Op basis van herstelonderzoek van de inspectie, dat is gepland in februari
en maart, zal ik besluiten over de eerstvolgende stap in het sanctietraject: het inhouden
van de bekostiging met dertig procent.
Het beroep van SvPO tegen het eerste oordeel zeer zwak ten aanzien van de SvPO-school
in Utrecht is op 28 januari jl. door de rechtbank Amsterdam ongegrond verklaard.3 De rechtbank oordeelde onder meer dat de inspectie terecht heeft geconstateerd dat
het onderwijs onvoldoende was afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen.
Zo wordt van leerlingen bijvoorbeeld verwacht dat zij achterstanden zelf oplossen,
en zoekt de school niet naar de oorzaak van de achterstand, om vervolgens een geschikte
aanpak te kunnen kiezen. Ook de bevindingen van de inspectie inzake het schoolplan,
en tekortkomingen in de naleving van de zorgplicht voor sociale, psychische en fysieke
veiligheid van leerlingen, worden door de rechtbank gevolgd. De rechtbank stelt onder
meer dat SvPO niet inzichtelijk heeft gemaakt op welke manier is gereageerd op incidenten
die plaatsvonden tijdens de onderzochte periode.
Naast de procedure over het eerste oordeel zeer zwak, is het bevoegd gezag een procedure
gestart tegen het inspectierapport van 28 april 2021, waarin de SvPO-school in Utrecht
voor de tweede maal als zeer zwak is aangemerkt. Deze zaak loopt nog.
Rapporten over huisvesting en geldstromen vastgesteld
In de rapporten die in het voorjaar van 2021 zijn vastgesteld is aangekondigd dat
de inspectie een nader specifiek onderzoek zou verrichten naar het gevoerde huisvestingsbeleid
en de (mede) in dat kader gevoerde transacties. Dit onderzoek is inmiddels afgerond.
De rapporten zijn op 28 januari jl. vastgesteld en de inspectie heeft mij op dezelfde
datum geïnformeerd over haar bevindingen.
Omdat de rapporten nog niet openbaar zijn kan ik Uw Kamer nog niet informeren over
de inhoud ervan. De bevoegde gezagsorganen kunnen tot vijf weken na vaststelling van
de rapporten nog vragen om een voorlopige voorziening tegen openbaarmaking bij de
bestuursrechter. Uiteraard informeer ik u zo spoedig mogelijk over de inhoud van de
rapporten en de stappen die ik naar aanleiding daarvan al dan niet noodzakelijk acht.
De inspectie houdt de situatie op de SvPO-scholen nauwlettend in de gaten. Het is
ernstig dat zowel de kwaliteit van de scholen als het financieel beheer al lange tijd
niet op orde zijn, en het is in het belang van alle leerlingen en leraren dat de situatie
zo spoedig mogelijk wordt verbeterd. Ik zal dan ook niet aarzelen om in te grijpen
als dat nodig is.
Mocht er aanleiding toe zijn, dan zal ik u hierover nader informeren.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma