Kamerstuk
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 31289 nr. 252 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Dossier- en ondernummer |
---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2014-2015 | 31289 nr. 252 |
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 augustus 2015
Het afgelopen schooljaar was voor de (ouders van) leerlingen en docenten op het Aloysius College in Den Haag een roerige periode. Aan het begin van het schooljaar werd door het bestuur een sluiting van de school aangekondigd, halverwege het schooljaar een doorstart en aan het einde van het schooljaar wederom een sluiting. De Inspectie van het Onderwijs (hierna: inspectie) heeft in april 2015 een kwaliteitsonderzoek uitgevoerd en in juni 2015 onderzoek gedaan naar het bestuurlijk handelen op het Aloysius College. Het rapport bestuurlijk handelen is vandaag, na de gebruikelijke periode na de vaststelling, openbaar gemaakt. De inspectie constateert dat er sprake is van ernstige tekortkomingen en risico’s ten aanzien van de onderwijskwaliteit en de financiën.
Hierbij doe ik u de rapporten toekomen1. Ook informeer ik u over de wijze waarop ik omga met deze situatie om te borgen dat er zo snel mogelijk een goede oplossing komt voor de leerlingen en er een einde komt aan de onzekerheid voor alle betrokkenen.
Voorgeschiedenis en aanleiding voor onderzoek inspectie
Het Aloysius College is een zelfstandige school voor vmbo-t, havo en vwo waar ongeveer 550 leerlingen onderwijs volgen. De school zag het leerlingaantal de afgelopen jaren sterk dalen. Hieronder een chronologisch overzicht van hetgeen zich heeft voorgedaan.
• Voorjaar 2014 constateert de inspectie dat de onderwijsopbrengsten sterk zijn gedaald.
• De inspectie kondigt aan in oktober 2014 een onderzoek naar de kwaliteit te verrichten.
• Op 25 september 2014 plaatst de inspectie het Aloysius College onder aangepast financieel toezicht.
• Pogingen van het bestuur van het Aloysius College om te fuseren met een ander bestuur hebben geen resultaat.
• Oktober 2014 kondigt het bestuur de sluiting van de school per 1 augustus 2015 aan.
• De inspectie besluit, gezien voorgenomen sluiting, het aangekondigde onderzoek naar de kwaliteit niet in oktober 2014 uit te voeren.
• December 2014 komt het bestuur, na weerstand van ouders en (oud)leerlingen, terug op het voornemen de school te sluiten.
• Het bestuur besluit in december 2014 tot een doorstart en wijzigt van samenstelling.
• Begin 2015 wijzigt de samenstelling van het bestuur en wordt er een nieuwe interim-rector aangesteld (de vierde rector in vijf jaar tijd).
• De inspectie spreekt in de periode september 2014 tot en met april 2015 meermaals met het bestuur over de financiële situatie van de school. Bestuur en inspectie stellen vast dat dat het Aloysius College zonder externe financiering niet in staat is het gehele schooljaar 2015–2016 onderwijs te bieden.
• De inspectie besluit om begin april 2015 het reeds eerder aangekondigde onderzoek naar de onderwijskwaliteit alsnog uit te voeren. Het rapport van dit onderzoek is begin juli vastgesteld en enkele weken later gepubliceerd.
• In juni 2015 onderzoekt de inspectie of het bestuurlijk handelen van het Aloysius College van voldoende kwaliteit is om de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs op de school duurzaam te verbeteren en te waarborgen. Het rapport van dit onderzoek is 15 juli vastgesteld en enkele weken later gepubliceerd.
Oordeel inspectie: Onderwijs op Aloysius College (zeer) zwak en bestuurlijk handelen onvoldoende
De inspectie beoordeelt de kwaliteit van de afdeling vmbo-tl en vwo als zwak omdat het onderwijsproces en de kwaliteitszorg onvoldoende zijn. De afdeling havo is zeer zwak omdat zowel het onderwijsproces als de opbrengsten onvoldoende zijn. Het bestuurlijk handelen van de stichting Aloysius College acht de inspectie van onvoldoende kwaliteit. In de afgelopen jaren is door het bestuur onvoldoende gestuurd op het gebied van beleid en beheer, hetgeen leidde tot financiële tekorten, onvoldoende onderwijskwaliteit, onvoldoende kwaliteitszorgbeleid, slecht ingerichte bedrijfsprocessen en het ontbreken van personeelsbeleid. Daarnaast was er gebrek aan visie op onderwijs, was de sturing op de organisatie onduidelijk en onvoldoende en waren er communicatieproblemen. De financiële situatie is dermate zorgelijk dat bij de continuïteit voor het schooljaar 2015–2016 vraagtekens kunnen worden gezet. De inspectie benoemt ook dat het huidige bestuur en de huidige interim-rector de zaken oppakken, maar wijst erop dat de (in het verleden ontstane) situatie van kwaliteit en continuïteit zeer ernstig en complex is. De inspectie heeft er dan ook onvoldoende vertrouwen in dat dit bestuur onder deze omstandigheden haar verantwoordelijkheid kan waarmaken voor duurzaam kwalitatief goed onderwijs op de school. In juli 2015 heeft het bestuur, op basis van de conceptrapporten, het voornemen uitgesproken om haar activiteiten per 1 augustus 2016 te beëindigen en uiterlijk tot 1 december 2015 te onderzoeken of andere schoolbesturen willen samenwerken met het Aloysius College.
Conclusie: leerlingen moeten zo snel mogelijk elders onderwijs krijgen
Ik vind de bevindingen van de inspectie dermate ernstig dat sluiting van de school voor mij onontkoombaar is. Het gebrek aan vertrouwen van de inspectie op zowel kwalitatief als financieel gebied maakt dat het wat mij betreft niet in het belang van alle leerlingen is om nog een heel schooljaar op het Aloysius College onderwijs te volgen. Ook ouders zelf moeten, op een zorgvuldige wijze, zo snel als mogelijk de kans krijgen om hun kinderen elders in te laten schrijven.
Ik heb de uitkomsten van de onderzoeken van de inspectie op 17 augustus besproken met het bestuur van het Aloysius College. In dit gesprek heb ik laten weten dat ik een zo spoedig mogelijke overgang van alle leerlingen noodzakelijk vind. Daarbij moet goed worden gekeken naar de verschillende doelgroepen, zodat alle leerlingen het onderwijs krijgen dat ze verdienen. Voor een ambivalente bestuurlijke inzet, waarvan in het verleden sprake was, om een voortzetting dan wel doorstart mogelijk te maken is geen ruimte meer. De focus moet uitsluitend worden gericht op spoedige en verantwoorde overplaatsing van leerlingen en sluiting. Ik heb het bestuur van het Aloysius College dan ook verzocht op de kortst mogelijke termijn in overleg te treden met de andere Haagse schoolbesturen en de gemeente. De andere Haagse besturen en de gemeente kunnen zo vanuit hun verantwoordelijkheden meehelpen aan een snelle en verantwoorde oplossing voor deze leerlingen. Ik verwacht van het bestuur dat het zo spoedig mogelijk- maar uiterlijk 1 oktober – in goed overleg met deze betrokkenen komt tot een plan dat daarin voorziet. Mocht het bestuur niet tijdig een realistisch, overtuigend en breed gedragen plan op tafel leggen, dan zie ik mij genoodzaakt mijn aanwijzingsbevoegdheid in te zetten.
Ik ben mij ervan bewust dat dit voor alle betrokken partijen – leerlingen, ouders, docenten en oud-leerlingen – een pijnlijke conclusie is die grote consequenties heeft. Voor mij staat het belang van de leerling voorop: zij hebben recht op goed onderwijs. Alle inzet moet erop gericht zijn dat alle leerlingen van het Aloysius College een goede nieuwe school vinden.
De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-31289-252.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.