31 289 Voortgezet Onderwijs

Nr. 212 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 15 december 2014

Met deze brief informeer ik uw Kamer over de ondersteuningsvragen die de Stichting Leerplanontwikkeling (SLO) heeft gekregen bij de voortgang van de implementatie van de leerlijn science in de onderbouw vo. Hiermee kom ik tegemoet aan het tweede deel van de motie van de leden Jadnanansing en Straus met als Kamerstuk 33 740, nr. 13.

Voorafgaand aan de implementatie van de kennisbasis natuurwetenschappen en technologie is onder andere uit valideringen gebleken dat er behoefte is aan concrete uitwerkingen van de kennisbasis en aan vakinhoudelijke professionalisering. Het gaat dan met name om de niet eerder geëxpliciteerde onderdelen als karakteristieke denkwijzen, karakteristieke werkwijzen (de manier waarop wetenschappers, ingenieurs en technici denken en werken) en de samenhang tussen de vakgebieden op grond hiervan.

Vanuit het huidige concretiserings- en implementatietraject wordt op dit moment met groepen docenten en docentopleiders gewerkt aan voorbeeldmatige uitwerkingen. Gebleken is uit conferenties en gesprekken met vakinhoudelijke verenigingen dat met name bij de verbinding van de karakteristieke denkwijzen met vakinhouden behoefte is aan voorbeelden. Specifieke vragen die SLO daarbij kreeg waren de volgende:

  • Hoe zien opdrachten eruit waarin karakteristieke denkwijzen zijn verwerkt?

  • Hoe zien opdrachten eruit waarin de vakinhouden, vakspecifieke werkwijzen en denkwijzen geïntegreerd worden aangeboden?

  • Hoe toets ik die denkvaardigheden en die geïntegreerde opdrachten?

  • Hoe ontwikkel ik samenhangend onderwijs op grond van de kennisbasis? Daarbij ging het om samenhang binnen een vak en samenhang tussen de natuurwetenschappen/technologie door vakinhouden, werkwijzen en denkwijzen te integreren.

De Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, S. Dekker

Naar boven